رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند پزشکیان: سال ۹۸ چند تعطیلی رسمی داریم؟/روایت لاریجانی از تماس با ظریف بعد از استعفا/ائمه جمعه کهنسال استعفا دهند و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۲۱۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۶ 03 March 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

پاسخ محسن رضایی به شایعات

محسن رضایی امروز بعد از جلسه مجمع به تکذیب شایعه ای پرداخت که چند کانال بی نام و نشان راه انداخته بودند. دبیر مجمع با اشاره به حملاتی که طی یک سال اخیر به مجمع تشخیص مصلحت نظام شده، به خبرنگاران گفت: «از همین دیروز و امروز فضاهایی درست کرده اند که رئیس مجمع تشخیص در مورد من چیزی گفته و امروز از از قول من، جواب او را داده اند! در حالی که هر دو تکذیب می شود نه ایشان ونه من چنین صحبت هایی نکرده ایم.»

خبر یک نماینده از رصد شدن ای‌میل‌های ظریف

ایسنا نوشت: علیرضا رحیمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: متن ایمیل محرمانه دکتر ظریف به رئیس‌جمهور چگونه رصد و منتشر شد؟ ایسنا نوشت: علیرضا رحیمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: متن ایمیل محرمانه دکتر ظریف به رئیس‌جمهور چگونه رصد و منتشر شد؟

‏دکتر ظریف، می‌داند ایمیلش به رئیس جمهور و متن محرمانه استعفایش، شنود شده و در سایت‌ها منتشر شده است، اما چیزی نمی‌گوید چون هم عادت کرده و هم دنبال حاشیه نیست. ‏در دیدار امروز نمایندگان امید با ظریف نکاتی شنیدنی در سخنانش بود.

ایرنا از قول یک منبع آگاه: رئیس جمهور و وزیران ارتباط ایمیلی ندارند

یک منبع آگاه در دفتر رئیس جمهوری اظهارات یک نماینده مجلس درباره شنود شدن استعفای ایمیلی وزیر امور خارجه به رئیس جمهور را تکذیب کرد و گفت: اساسا بین رئیس جمهور و وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیأت دولت ارتباط ایمیلی برقرار نیست. این اظهار نظر در واکنش به حرف‌های علیرضا رحیمی بیان شده است. این نماینده مجلس اظهارات امروز وزیر امور خارجه دردیدار برخی اعضای فراکسیون امید را شنیدنی توصیف کرد. در پاسخ به این اظهارات، یک منبع آگاه در دفتر رئیس جمهور به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت:اصلا بین رئیس جمهور و اعضای هیات دولت ارتباط ایمیلی برقررا نیست و لذا شنود شدن ایمیل اساسا صحت ندارد. این منبع با اشاره به توییت رحیمی درباره 'ایمیل محرمانه' گفت: اصولا دردولت هیچ مکاتبه محرمانه و دارای طبقه بندی از طریق ایمیل منتقل نمی شود.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها در سال۹۸ پلکانی است

غلامرضا کاتب، رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس گفت: افزایش حقوق‌ها در سال ۹۸ باید بر اساس احکام قانون برنامه ششم و به روش پلکانی باشد. دولت اگر علاوه بر افزایش حقوق با ضریب ۲۰ درصد برای قشرهایی که درآمد زیر ۳ میلیون تومان دریافت می‌کنند، حکم دیگری لازم داشته باشد، ما آمادگی داریم در کمیسیون تلفیق بودجه مجوز لازم را صادر کنیم.

با تصمیم مجمع، پالرمو و CFT همزمان بررسی خواهند شد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: در جلسه امروز مجمع تشخیص برای بررسی پالرمو اصلاً بحث محتوایی صورت نگرفت، بحث این بود که یک پیشنهاد مطرح شد مبنی بر اینکه، چون CFT و پالرمو به لحاظ فنی با یکدیگر ارتباط دارند و هر دو هم در ارتباط با FATF هستند، بحث CFT هم در مجمع باز شود. در مجمع تصمیم گرفته شد فعلاً رأی‌گیری در مورد پالرمو صورت نگیرد و بحث CFT هم باز بشود تا در آینده بتوانیم تصمیم مشخصی اتخاذ کنیم. درباره پالرمو و CFT رفراندوم برگزار نخواهد شد. مجمع پیشنهاد تعویق در رأی گیری پالرمو را داد، دولت و مجلس هم قبول کردند. فضای مجمع همچنان درباره پالرمو منفی است.

بانک‌های وابسته به نیرو‌های مسلح در بانک سپه ادغام می‌شوند

بانک مرکزی در اطلاعیه ای اعلام کرد: به اطلاع عموم هموطنان گرامی می‌رساند، بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی (سران سه قوه) در ارتباط با ادغام بانک‌ها و موسسه اعتباری وابسته به نیرو‌های مسلح در بانک سپه، این مهم با اتخاذ تمهیدات مناسب و اطمینان بخش برای مشتریان، سپرده‌گذاران، سهامداران، کارکنان و سایر ذینفعان مد‌نظر قرار گرفته و پس از انجام بررسی‌های کارشناسی گسترده با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط، برنامه‌ای جامع، هماهنگ و مؤثر در مسیر اصلاح نظام بانکی کشور و ساماندهی بازار پول تدوین شده است.

بانک مرکزی در اطلاعیه ای اعلام کرد: به اطلاع عموم هموطنان گرامی می‌رساند، بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی (سران سه قوه) در ارتباط با ادغام بانک‌ها و موسسه اعتباری وابسته به نیرو‌های مسلح در بانک سپه، این مهم با اتخاذ تمهیدات مناسب و اطمینان بخش برای مشتریان، سپرده‌گذاران، سهامداران، کارکنان و سایر ذینفعان مد‌نظر قرار گرفته و پس از انجام بررسی‌های کارشناسی گسترده با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط، برنامه‌ای جامع، هماهنگ و مؤثر در مسیر اصلاح نظام بانکی کشور و ساماندهی بازار پول تدوین شده است. بر این اساس، با هدف متمرکز کردن توانمندی و ظرفیت بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در قالب یک بانک واحد با ثبات و کارآمدتر و به منظور ارائه خدمات بهتر به خانواده نیرو‌های مسلح و عموم مردم، بانک‌ها و مؤسسه اعتباری یادشده در بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی و یکی از بانک‌های معتبر دولتی در عرصه بانکداری کشورمان ادغام می‌شوند.

سال ۹۸ چند تعطیلی رسمی داریم؟

سال ۱۳۹۸ هجری شمسی، ساعت ۱:۲۸:۲۷ روز پنجشنبه یکم فروردین هجری شمسی مقارن با ۱۴ رجب ۱۴۴۰ هجری قمری و ۲۱ مارس ۲۰۱۹ میلادی تحویل خواهد شد. سال آینده ۵۲ جمعه دارد و ۲۵ روز هم تعطیل رسمی خواهیم داشت. ماه‌های فروردین، خرداد و آبان بیشترین تعطیلی رسمی را خواهیم داشت و در عوض ماه‌های اردیبهشت، آذر و دی به جز روز‌های جمعه هیچ تعطیلی رسمی نداریم.

کدخدایی: از برگزاری رفراندوم درباره پالرمو و CFT هراسی نداریم

عباسعلی کدخدایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی درخصوص سخنان رئیس‌جمهور درباره لوایح FATF و اینکه وی گفت شورای نگهبان با این لوایح موافق است، گفت: من سخنان ایشان را شنیده‌ام. دو لایحه پالرمو و CFT با ایراداتی به مجلس برگردانده شد. ایرادات پالرمو در مجلس حل شد ولی مشکلات هیات نظارت نسبت به آن باقی مانده بود. در مورد CFT هم مشکلات عمده ما حل نشد که در دستورکار مجمع است. وی درباره طرح برگزاری همه‌پرسی در مورد FATF هم اظهار داشت: کسی هراسی از رفراندم ندارد، ولی تا زمانی که مجامع قانونی هنوز وظایف خودشان را انجام نداده‌اند و مشغول انجام کار خود هستند، طرح همه‌پرسی را ضروری نمی‌دانیم.

توقعات مردم از شورای شهر برآورده نشده است

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: مردم در انتخابات ۹۶، با آرایی بی سابقه و حدودا سه برابر دوره‌های قبل نمایندگان خود در شورا را انتخاب کردند، اما توقعات مردم تاکنون برآورده نشده است. بزرگانی نظیر خاتمی، روحانی، ناطق نوری و جناب سید حسن خمینی نماد یک نوع نگرش را که مبتنی بر میانه روی است، هستند که به نوعی تداوم حرکت آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴ بود، اگر این تفکر بتواند اعتماد مردم را حفظ کند در قدرت تداوم می‌یابد. / مهر

واکنش آملی لاریجانی به سخنان روحانی درباره مجمع تشخیص

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این که «ده بیست نفر نمی‌توانند برای عموم مردم تصمیم بگیرند» مغالطه آمیز است و تعجب می کنم از آقای رئیس جمهور که نسبت به مسائل حقوقی هم مطلع است، چرا این گونه سخن می گوید؟آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام‌ به عنوان یک نهاد مهم برخاسته از قانون اساسی که انتخاب اعضا و نحوه اداره جلسات آن بر اساس اصل یکصد و دوازده همان قانون است گفت : چرا مسئول عالی مقام نظام جمهوری اسلامی، که سوگند خورده پاسدار قانون اساسی باشد، باید این طور صحبت کند؟ اولا اعضای مجمع، ده بیست نفر نیستند و این یک سخن خلاف است، دوم آنکه اگر یک نفر در قانون اساسی اختیارات و مسئولیت هایی دارد مانند خود رئیس جمهور، آیا در هر موردی به آرای عمومی مراجعه می کند؟ اعضای دولت و وزرا که با رأی با رأی مستقیم مردم انتخاب نشده اند، آیا در هر مورد که می خواهند تصمیم بگیرند به آرای عمومی مراجعه می کنند؟ این در حالی است که در بسیاری از موارد تصمیماتی هم که می گیرند به اتفاق آرا هم نیست، پس باید گفت ده، بیست نفر در دولت برای یک ملت تصمیم می‌گیرند؟

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این سخن که «ده بیست نفر نمی توانند برای عموم مردم تصمیم بگیرند» واقعا سخن مغالطه آمیزی است و تعجب می کنم از آقای رئیس جمهور که نسبت به مسائل حقوقی هم مطلع است، چرا این گونه سخن می گوید؟

روایت لاریجانی از تماس با ظریف بعد از استعفا

من شب متوجه ماجرا نشدم. صبح فردا بود که به بنده اطلاع دادند. یعنی وقتی می‌خواستم به مجلس بیایم، اطلاع دادند که چنین اتفاقی افتاده که من هم چندان از کیفیت ماجرا خبر نداشتم که چرا ایشان استعفا کرده است؛ بنابراین، به آقای ظریف زنگ زدم، اما ایشان تلفن را پاسخ نمی‌گفت؛ بنابراین موفق نشدم تا قبل از اینکه به مجلس بروم، پیگیری خاصی انجام دهم. به هر حال بعدش موضوع را پیگیری کردم و تا غروب مجلس بودم و تا وقتی که کار سومین شیفت، یعنی شیفت شب مجلس تمام شد، پیگیری کردم، اما هنوز هم هر چه با خود آقای ظریف تماس می‌گرفتم، ایشان جواب نمی‌داد که احتمالا (با خنده) عمدی داشته‌اند که تلفن‌ها را جواب ندهند. اما پس از اتمام شیفت شب با ایشان تماس گرفتم و حدود ۲۰ دقیقه‌ای هم صحبت کردیم که دلایلشان را گفتند. بنده هم توصیه‌هایی عرض کرده و تاکید کردم که چگونه باید این مشکل حل شود؛ چراکه در شرایط فعلی چندان به مصلحت نیست. بعد از آن هم به برخی دوستان گفتم که موضوع را پیگیری کنند که گویا همان شب با ایشان جلسه‌ای گذاشتند که منجر شد به همین مساله که نامه‌ای نوشته شود و مشکل حل شود. به هر حال گذشت، اما به نظرم می‌توانست طور دیگری باشد.

افزایش ۵ میلیون تومانی حقوق نجومی‌بگیران

حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در گفت وگو با تسنیم اظهار داشت: تصویب افزایش ۲۰ درصدی برای تمام حقوق‌بگیران یک ظلم آشکار و به ضرر افرادی است که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند و معلمان نیز جزو این گروه هستند. برخی نمایندگان مجلس معتقدند که افزایش ۲۰ درصدی حقوق باید شامل تمام افراد باشد؛ در این مسیر، پایین‌ترین حقوق که یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است با افزایش ۲۵۰ هزار تومانی مواجه می‌شود و میزان حقوق به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد و بالاترین حقوق که ۳۰ میلیون تومان است با احتساب ۳۵ درصد مالیات با افزایش ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی مواجه و میزان حقوق به ۳۴ میلیون تومان می‌رسد!

وزیر دولت احمدی نژاد: دور زدن تحریم یعنی استفاده از روش‌های و غیرشفاف و فساد و رانت

مهدی غضنفری وزیر اسبق صمت گفت: اصولا ویژگی اصلی راه‌حل‌های دور زدن تحریم، پنهان‌کاری و پوششی بودن و حتی تغییرات مکرر بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها است برای اینکه راهکار‌ها لو نرود. این چنین فضایی، یک فضای به شدت مساعدی برای ویروس‌های فساد اقتصادی است که به شکل‌های مختلفی از جمله رانت و فساد، هرز رفت منابع ملی و مواردی از این دست، کار را خیلی خیلی سخت می‌کند. از یک سو، تحریم‌ها را باید دور زد تا وفور کالا باشد و تداوم و استمرار خط تولید را شاهد باشیم و از سوی دیگر، روش‌هایی را به کار بگیریم تا به هدف برسیم. این روش‌ها قطعا آشکار نیست. درست در همین موقع اگر بخواهیم نگران شکل‌گیری این رانت‌ها باشیم که اتفاقاتی در حوزه فساد رخ ندهد، کار خیلی خیلی سخت می‌شود. / مهر

حمایت اصلاح‌طلبان از رئیسی مشکوک است

روزنامه شرق در مطلبی به قلم شهاب الدین طباطبایی خاطرات عباس معروفی از ملاقات با ابراهیم رئیسی در مقام دادستان تهران را بازگو می‌کند که سراسر تعریف و تمجید از رئیسی است و حتی تأکید بر خوش تیپی آخوند جوان دهه هفتاد دارد. حتی از قول فاضل میبدی می‌نویسد که «من تا الان چیز بدی از آقای رئیسی ندیده‌ام. رفتارش هم در آن زمان با مردم ملایم بود و اصلاً روحیه خشنی نداشت.» شرق یادداشت دیگری هم به قلم نعمت احمدی دارد که رئیسی را گزینه مناسب دستگاه قضا می‌داند. سؤالی که برای هر مخاطبی طبیعتاً پیش می‌آید، این است که آیا این همان رئیسی نیست که در انتخابات ۹۶ او را تندرو و خشن و حامی اعدام شکنجه معرفی کردید؟! چطور ناگاه حامی رئیسی شدند و از مهربانی و رأفت و عطوفت او یادداشت می‌نویسند؟ روشن نیست اصلاح‌طلبان در شرق چه نقشه‌ای در سر دارند که ناگاه از مخالفان سرسخت رئیسی تبدیل به حامیان او شدند؛ همه چیز مشکوک است! /روزنامه جوان

شکایت از کریمی قدوسی به جایی نرسیده

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور به خبرآنلاین گفت: چندین شکایت از کریمی قدوسی داشتیم، فقط یک شکایت که قبلا بود، تا حدی پیش رفت یعنی کیفرخواست صادر شد، اما دادگاه بدوی موقوف تعقیب داد که بعد اداره دعاوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری به این رأی اعتراض کرد. حالا باید ببینم نتیجه آن اعتراض در دیوان کشور چه می‌شود.

ائمه جمعه کهنسال استعفا دهند

محمدعلی ابطحی در صفحه اینستاگرامش نوشت: چه خوب بود ائمه جمعه کهنسال که سی چهل سال است در تهران و استان‌ها امر به تقوی می‌کنند و خود را ذوب در ولایت می‌دانند، حالا که می‌بینند منش رهبری بر انتخاب امامان جمعه جوان تر هست، در استعفا پیش قدم شوند. منتظر تذکر دفتر رهبری و یا علائم ارسالی از ملک الموت باقی نمانند. انیشتاین هم بود سی سال حرف نداشت که هر هفته با مردم بزند؛ والا به مولا.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار