رئیس مرکز تحقیقات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز:در شرایط کنونی ایجاد مسیرهای دسترسی برای شهر جدید صدرا اشتباه است و باید به جای آن ناوگان حمل و نقل عمومی صدرا نظیر قطار و اتوبوس توسعه پیدا کند.
کد خبر: ۷۲۳۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳ 09 March 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:به دلیل نبود ناوگان حمل و نقل عمومی، ابتدای هر روز حجم عظیمی از خودروهای شخصی از شهر صدرا که شهر خوابگاهی نام گرفته است، خارج و روانه شیراز می‌شوند.
مساله‌ای که به گفته کارشناسان، اگر چاره اندیشی نشود بزودی به ابرچالش ترافیکی برای کلانشهر شیراز تبدیل خواهد شد.
برخی کارشناسان معتقدند که ساخت مسیر دسترسی جدید برای صدرا باعث می شود روزانه خودروهای بیشتری روانه شیراز شوند و بهتر است به جای ساخت بزرگراه و جاده برای این شهر جدید به فکر توسعه زیرساخت حمل و نقل عمومی آن بود.
این شهر جدید هنوز ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری ندارد.
در حال حاضر شهر جدید صدرا هیچ ناوگان تاکسیرانی درون شهری و برون شهری سازماندهی شده‌ای ندارد و سهم این شهر جدید از ناوگان حمل و نقل عمومی کمتر از 20 دستگاه اتوبوس است که بیش از نیمی از آن نیز فرسوده و مستهلک است که هیچ رغبتی در شهروندان این شهر برای استفاده از آنها ایجاد نمی کند.
احداث شهر جدید صدرا در سال 72 با هدف اسکان سرریز جمعیت کلانشهر شیراز آغاز شد و در ادامه گسترش و رشد جمعیت این شهر خصوصا در 10 سال گذشته به اندازه ای بوده که توسعه زیرساخت های آن به شدت عقب مانده و روز به روز تنها بر جمعیت این شهر افزوده شده بدون اینکه امکانات به این شهر آورده شود.
به گفته مسئولان، روزانه حدود 80 هزار سفر بین صدرا و شیراز ثبت می شود و این درحالی است که جمعیت شهر صدرا اکنون حدود 100 هزار نفر است که این آمار نیز به شدت در حال افزایش است و به گفته بسیاری از کارشناسان، در چند سال آینده به دومین شهر پر جمعیت استان فارس تبدیل خواهد شد.
یکی از عوامل اصلی افزایش حجم سفر با خودرو شخصی بین صدرا و شیراز ، نبود زیرساخت حمل و نقل عمومی مناسب بین این دو شهر است که باعث شده اهالی شهر خوابگاهی صدرا روزانه برای رفتن به سر کار از خودرو شخصی استفاده کنند.

** فقط منزل ساخته شده است
سعید دهقان یکی از اهالی صدرا می گوید که این شهر جدید نام شهر را به گزافه یدک می کشد زیرا زیرساخت موجود در آن کفاف جمعیت ساکن در صدرا را نمی دهد و امکانات شهر را ندارد.
او این موضوع را عنوان می کند که در صدرا فقط منزل مسکونی ساخته شده و زیرساخت ها و خدمات شهری همراه با گسترش صدرا توسعه نیافته و به این لحاظ در فقر مطلق به سر می برد.
دهقان افزود: هر شهری یکی از مشکلات صدرا را داشته باشد با یک ابرچالش روبه رو خواهد بود در حالی که این شهر انباشتی از مشکلات را نظیر نبود سیستم دفع فاضلاب متناسب با جمعیت، فقر سرانه آموزشی، فرهنگی و فضای سبز، نبود امکانات درمانی و بهداشتی کافی، خلاء خدمات اداری و بانکی، نبود ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی و فرسودگی اتوبوس های شهری روبه رو است و در این حال تحرک چندانی در مسوولان این شهر برای رفع این موارد نیز دیده نمی شود.

**نبود امکانات، صدرایی ها را روانه شیراز می کند
فاطمه اکبرزاده یکی از شهروندان صدرا است، او گفت: شغل و کسب و کار اکثریت ساکنین صدرا در شیراز است ولی شهر صدرا از داشتن ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب بی بهره است.
این شهروند ساکن صدرا افزود: جدا از شغل ساکنین این شهر که در شیراز است هیچ اداره دولتی، ارگان فرهنگی، درمانی، آموزشی، بهداشتی و یا بانکی در صدرا خدمات ارائه نمی کند و به همین دلیل شهروندان این شهر مجبورند بخاطر کوچکترین کاری به شیراز سفر کنند.
او ادامه داد: صدرا اسم شهر را با خود به یدک می کشد و عملا در هیچ زمینه ای استقلال ندارد و برای هر کاری متکی به شیراز است.

**رویای داشتن ناوگان حمل و نقل عمومی در صدرا
خانم اکبرزاده با ناامیدی می گوید: وقتی در اکثر نقاط این شهر حتی پیاده رو برای عبور و مرور شهروندان وجود ندارد و اغلب پیاده روها خاکی و مملو از گودال، تپه، خار و خاشاک است و همچنین شعب بانک، آموزش و پرورش در صدرا نیست شاید انتظار داشتن سیستم حمل و نقل عمومی مناسب بیشتر شبیه رویا باشد.

** مسافران آواره
وی اضافه کرد: صدرا ناوگان حمل و نقل درون شهری نظیر تاکسی و سازمان تاکسیرانی نیز ندارد و مسافران این شهر تنها چشم انتظار اتوبوس های بین شهری فرسوده‌ای که مسافران را از شیراز به صدرا منتقل می کنند می مانند تا آنها را به شیراز برسانند و با وجودی که این اتوبوس‌ها نیز تماماً فرسوده و از رده خارج هستند، در بسیاری موارد مسافران به دلیل نقص فنی در بیابان های اطراف صدرا سرگردان و آواره می‌شوند.
این شهروند صدرایی گفت: به دلیل نبود ناوگان حمل و نقل عمومی شهروندان صدرا در اغلب موارد یا با خودرو شخصی به شیراز می روند و یا با مسافربرهای شخصی تردد می کنند که این مسئله نیز عواقبی برای آنها دارد.

**مسافربر شخصی‌ام آرزو است
یکی دیگر از شهروندان صدرا که در فاز دو این شهر ساکن است، به خبرنگار ایرنا می گوید: زیرساخت حمل و نقل عمومی در شهر صدرا بسیار اسفناک است و این مسئله در فاز دو این شهر بسیار وخیم تر است بگونه ای که در فاز یک این شهر گهگاهی خودروهای مسافربر شخصی دیده می شود اما در فاز دو نه تنها اتوبوس و تاکسی بلکه مسافربر شخصی نیز کیمیا است.
محمدعلی سهرابی اظهار داشت: زندگی در فاز دو صدرا بدون داشتن خودرو شخصی غیرممکن و یا بسیار سخت است و چون هیچ وسیله حمل و نقل عمومی در این منطقه یافت نمی شود و همچنین در مواقع بحرانی نیز که ساکنین نیاز به خدمات درمانی اورژانسی دارند، تنها خودرو شخصی می تواند به داد اهالی برسد چون اغلب کوچه‌های فاز دو صدرا شماره گذاری نشده و نمی توان در مواقع بحران آدرس دقیقی به دستگاه های خدمات رسان داد.

**صدرا ناوگان حمل و نقل می‌خواهد نه جاده
رئیس مرکز تحقیقات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز  گفت: یکی از معضلات ترافیکی شیراز شهر صدرا است که اگر هرچه سریعتر برای این مساله فکری نشود به چالش بزرگی تبدیل خواهد شد.
قاسم حبیب‌آگهی افزود: براساس آمار و ارقام شهر جدید صدرا شهری خوابگاهی است و کسب و کار اغلب ساکنین صدرا در شیراز است و اهالی بصورت روزانه به شیراز سفر می کنند.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی ایجاد مسیرهای دسترسی برای شهر جدید صدرا اشتباه است و باید به جای آن ناوگان حمل و نقل عمومی صدرا نظیر قطار و اتوبوس توسعه پیدا کند.
رئیس مرکز تحقیقات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز ساخت جاده و بزرگراه بین شیراز و صدرا را اشتباه دانست و اظهار داشت: مسیرهای دسترسی نظیر باجگاه و قره پیری که هم اکنون مدیران به فکر احداث آن هستند باید بصورت ریلی دنبال شود.
وی اضافه کرد: هر اندازه جاده و مسیر دسترسی بین صدرا و شیراز ایجاد شود یعنی اینکه مردم را بیشتر به استفاده از خودرو شخصی دعوت کرده‌ایم و این به معنای افزایش بار ترافیکی روزانه در شیراز است.
حبیب‌آگهی عنوان کرد: باید سیستم حمل و نقل عمومی با کیفیت در صدرا ایجاد شود که شهروندان ترغیب به استفاده از آن شوند و کمتر خودروهای شخصی خود را روانه شیراز کنند.

** اتوبوس های فرسوده از آن ما نیست، مربوط به پیمانکار است
شهردار صدرا می گوید که در حال حاضر شهرداری این شهر هشت دستگاه اتوبوس در اختیار دارد که این اتوبوس ها فرسوده نیست و در سال های 95 و 93 ساخته شده است.
عباس ملک زاده افزود: شهرداری صدرا برای تامین اتوبوس به منظور حمل و نقل شهروندان این شهر به شیراز قراردادی را با پیمانکار بخش خصوصی منعقد کرده که این پیمانکار اتوبوس های از رده خارج را وارد چرخه کرده است.

**اخطار به پیمانکار برای فسخ قرارداد
وی با اشاره به اینکه این پیمانکار در اوقات مختلف روز بین هشت تا 11 دستگاه اتوبوس را برای حمل و نقل شهروندان صدرا به کار می گیرد،گفت: متاسفانه اتوبوس‌هایی که پیمانکار بخش خصوصی برای جابه جایی شهروندان بین صدرا و شیراز به کارگیری کرده فرسوده است که شهرداری صدرا به این خاطر نیز به پیمانکار اخطار داده که ظرف روزهای آینده نسبت به نوسازی این ناوگان اقدام کند و تا پایان سال 97 فرصت داده شده و در غیر اینصورت شهرداری این شهر نسبت به فسخ قرارداد و بکارگیری پیمانکار جدید اقدام خواهد کرد.
شهردار صدرا در بخش دیگری از صحبت‌های خود اشاره کرد: عرض معابر این شهر جدید کم است و برای تردد اتوبوس مناسب نیست و باید از تاکسی و ون برای حمل و نقل شهروندان در درون شهر صدرا استفاده شود.
وی اضافه کرد: اخیرا توافقی بین شهرداری شیراز و صدرا منعقد شده تا همکاری بین این دو مجموعه برای جابه جایی شهروندان صورت گیرد و براساس آن شهرداری شیراز در امر انتقال شهروندان صدرا از ورودی این شهر تا میدان نمازی شیرازمشارکت کند.
ملک زاده همچنین نوید داد که طرح نصب دستگاه کارتخوان روی اتوبوس‌های صدرا برای تسهیل در پرداخت کرایه سال آینده اجرا شود.

** غیبت برلیانس‌ها‌
شهردار صدرا با بیان اینکه سال گذشته قراردادی برای تحویل 50 دستگاه تاکسی برلیانس برای شهر صدرا و واگذاری آن به بخش خصوصی منعقد شد،افزود: مقرر شده بود که این تاکسی ها در سال جاری تحویل داده شود اما تحریم‌های جدید روی این موضوع تاثیر گذاشت و هنوز هیچ تاکسی برلیانس تحویل داده نشده است.
ملک زاده ادامه داد: براساس توافقی که اخیرا با شرکت سازنده این تاکسی‌ها انجام شده احتمالا در اسفندماه جاری بخشی از این تاکسی‌ها تحویل داده خواهد شد که به شهروندان صدرا خدمات درون شهری و برون شهری حمل و نقل ارائه شود.
وی بیان کرد: در آینده خط سه مترو شیراز تا میدان امام رضا(ع) صدرا ادامه پیدا می کند و برای جابه جایی شهروندان فاز یک و دو صدرا نیز منوریل احداث خواهد شد.
ملک زاده با اشاره به تعریف افق صدرا با 460 هزار نفر شهروند، گفت: سال 98 عملیات اجرایی طرح‌های عمرانی بسیاری در این شهر آغاز خواهد شد که از جمله آن می توان به احداث دو تقاطع غیرهمسطح سه سطحی در میدان سنگی و میدان امام رضا(ع) اشاره کرد که در حال حاضر مشکلاتی را برای شهروندان این شهر ایجاد کرده و کلنگ آن به دلیل کاهش مشکلات ترددی شهروندان در ایام تعطیلات بعد از 15 فروردین 98 زده می شود.
شهرجدید صدرا درغرب شیراز واقع است و اگر مسافت آن نسبت به مرکز شهر سنجیده شود، حدود 20 کیلومتر با کلانشهر شیراز فاصله دارد و قرار بوده صدرا سرریز جمعیت مرکز استان فارس را در خود جای دهد که اینک مردمش آن را انباشته از مشکلات می دانند.
شهردار صدرا عنوان کرد که عرض معابر این شهر جدید برای استفاده از اتوبوس های درون شهری مناسب نیست که این موضوع موجب شگفتی است زیرا صدرا در دهه 70 ایجاد شد و بافت قدیمی در این شهر وجود ندارد، قبل از سال 72 نیز این شهر یک زمین بکر بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار