متخصص بيماری‌های داخلی گفت: ابتلا به كبد چرب در افراد چاق و مبتلايان ديابت نوع2 بيش از 50 درصد بوده و اين در حالی است كه اين بيماری مختص افراد بالغ چاق نيست و در افراد لاغر و سنين پايين نيز مشاهده می‌شود.
کد خبر: ۷۲۴۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲ 11 March 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:امید طریقت اظهار داشت: کبد بزرگترین عضو بدن است که در متابولیسم و سوخت و ساز مواد مختلف و سم زدایی نقش اصلی را در بدن ایفا می‌کند.

وی افزود: وجود چربی در کبد طبیعی است، اما اگر این میزان از چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده‌ است؛ یعنی حالتی که کبد در شکستن چربی‌ها دچار مشکل شده و در نتیجه، چربی در کبد رسوب می کند. آمارها حاکیست دست کم 30 درصد ایرانی ها کبد چرب دارند.

این پزشک متخصص بیان کرد: سرطان کبد و پیوند کبد به دلیل سیروز ناشی از کبد چرب غیر الکلی به خصوص در کشورهای پیشرفته در حال افزایش است. علاوه بر این مبتلایان به کبد چرب در معرض خطر بیشتری برای سرطان روده بزرگ بیماری‌های متابولیک استخوانی و بیماری کلیوی هستند و کیفیت زندگی آنها هم کاهش می یابد.

وی با اشاره به چگونگی تشخیص بیماری کبد چرب گفت: تشخیص بیماری کبد چرب معمولا بر اساس سونوگرافی به سه درجه تقسیم بندی می شود تصمیم گیری درمانی و پیگیری بیمار بعد از درمان بر اساس درجه بندی سونوگرافی است. اغلب مبتلایان به کبد چرب فاقد درد شکمی هستند و نباید دردهای قسمت فوقانی شکم به کبدچرب نسبت داد.

طریق بیان کرد: دیگر روش‌های تشخیصی کبد چرب عبارتند از سی تی اسکن شکم، فیبرو اسکن و الاستوگرافی که یک وسیله غیر تهاجمی مناسب و در دسترس برای ارزیابی فیبروز و تخمین شدت کبد چرب است. همین طورز از ام آر آی کبد نیز برای تشخیص استفاده می شودو بهترین روش تشخیص کبد چرب غیر الکلی با نمونه برداری از کبد به دست می آید.

این پزشک متخصص بیماری های داخلی گفت: اساس درمان کبد چرب برپایه اصلاح سبک زندگی است که شامل دو محور اصلی تغذیه مناسب و ورزش است. هدف اصلی در کسانی که اضافه وزن دارند و کاهش ۷ تا۱۰ درصدی وزن است.

وی اصلاح فرهنگ تغذیه، کاهش کالری دریافتی روزانه، محدودیت دریافت کربوهیدرات ها و چربی ها در تمام بیماران کبد چرب مهم دانست و عنوان کرد: بیماران باید از چربی های اشباع مانند روغن‌های حیوانی، گوشت قرمز، فست فود، کره مارگارین و شکلات استفاده نکنند و از چربی‌های غیراشباع مانند امگا ۳ که مهمترین منبع آن روغن ماهی به خصوص ماهی سالمون، تن و ساردین است و نقش محافظتی در کبد چرب دارد استفاده کنند.

به گفته وی از دیگر منابع اسید های غیر اشباع می توان به گردو، دانه آفتابگردان، دانه کنجد، روغن زیتون و سویا اشاره کرد. اسید اولئیک در کبد چرب نقش محافظتی دارد که روغن زیتون، هسته انگور، دانه بادام زمینی، ذرت، غلات، دانه آفتابگردان ، بادام وآووکادو ا از منابع آن هستند.

وی افزود: کربوهیدراتها باعث افزایش ترشح انسولین در بدن می شود و به دنبال آن تولید و تجمع چربی در کبد افزایش می یابد.

این متخصص بیماری های داخلی گفت: پروتئین ها اثرات مفیدی در مبتلایان به کبد چرب دارند. مهمترین توصیه به مبتلایان به کبد چرب کاهش وزن است کاهش وزن باید ملایم و تدریجی باشد از کاهش وزن سریع به خصوص بیش از نیم تا یک کیلوگرم در هفته پرهیز شود چون باعث تشدید آسیب کبدی و تشکیل سنگ های کیسه صفرا می‌شود.

طریقت با بیان این مطلب که درمان دارویی اغلب در موارد پیشرفته درجه دو و سه چربی کبد و سیروز توصیه می‌شود گفت: دارو درمانی باید تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد چون مصرف غیر اصولی داروها باعث ایجاد عوارض و بدتر شدن بیماری می شود. در درمان کبد چرب داروهایی شامل متفورمین، پیوگلیتازون، لیراگلوتاید مورد مطالعه قرار گرفته اند. همین طور ویتامین ای به مقدار ۸۰۰ واحد در روز می‌تواند باعث بهبود چربی التهاب و تغییرات سیروز کبد در بیماران غیر دیابتی شود.

وی بیان کرد: داروهای پایین آورنده چربی مانند آتوواستاتین و رزوواستاتین تنها در صورت افزایش چربی خون توصیه شده است و نباید به صورت اختصاصی برای درمان کبد چرب استفاده شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
بسیار عالی مطلب کامل و خوبی بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار