امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه باید توصیه‌های رهبر انقلاب را در حوزه به خود تطبیق دهیم و دنباله‌رو باشیم، افزود: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند انقلاب ما تجدیدنظر پذیر نخواهد بود اما اگر هدایت‌گری انقلاب از دست روحانیت خارج شود در انقلاب تجدیدنظر خواهد شد. حوزه باید نقش خود را به‌عنوان جلودار و گروکش انقلاب حفظ کند
کد خبر: ۷۲۴۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴ 12 March 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:سخنان مهم امام‌جمعه شیراز آیت‌الله لطف‌الله دژکام شامگاه دوشنبه در گردهمایی طلاب، اساتید و روحانیون شیراز با موضوع تبیین گام دوم انقلاب، اظهار داشت: موضوع این جلسه اعلام حمایت، پشتیبانی و همراهی برای برداشتن گام دوم انقلاب اسلامی و پیروی از رهبری امت و مقام ولایت برای به ثمر رساندن اهداف موردنظر است.

وی افزود: نکاتی در خصوص بیانیه گام دوم رهبری است که مربوط می‌شود به همه اقشار جامعه و هیچ قشری از آن مستثنی نیست اما وظیفه و جهت‌گیری روحانیت و آنچه حوزه باید در این راستا انجام دهد مسائلی است که به‌صورت ویژه می‌توان در جلساتی مانند جلسه امروز ما مطرح کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس بیان داشت: بنده در ابتدا خدمت شما عرض می‌کنم که روح حاکم بر این بیانیه، آیات قرآن و احادیث معصومین است گرچه وقتی آن را می‌خوانید می‌بینید به آیه و حدیث مستقیم اشاره نشده است. یکی از کارهای خوبی که حوزویان می‌توانند در این رابطه انجام دهند همین است که ما پشتیبانی که قرآن کریم و احادیث معصومین از تک‌تک بندهای این بیانیه می‌کند را باید نشان دهیم و اظهار کنیم، نظیر کاری که فقها در درس خارج می‌کنند. فقیه یک حکم فقهی را انتخاب می‌کند و دلایل آن حکم را بر اساس کتاب، سنت، عقل و اجماع تبیین می‌کند. نظیر همان را نسبت به این بیانیه ما می‌توانیم انجام دهیم تا اطمینان مؤمنین به اینکه باید دنباله‌رو این بیانیه باشند و در راستای آن اقدام کنند زیاد شود.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه امروز یک‌فصل تبلیغی بسیار مهمی پیش روداریم؛ ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان در پیش است و این 3 ماه خصوصاً ماه رمضان برای ما یک فرصت طلایی و استثنایی هست، افزود: بنده به‌عنوان یک طلبه 40 سال اخیر پس انقلاب را بررسی کرده‌ام و معمولاً وقتی مسائل اجتماعی و سیاسی را رصد می‌کنیم در فاصله بین ماه رمضان و ماه محرم یک نقطه اوجی است که کار زیاد است و وقتی ماه رمضان یا ماه محرم نزدیک می‌شود لشکر امام زمان (عج) و عاشقان اهل‌بیت باید حرکت کنند تا آسیب‌ها و خرابکاری‌هایی که شیطان قصد دارد وارد جامعه کند را جمع کنند و تبعات آن را مهار کنند و این مسئله باید همیشه ادامه داشته باشد.

دژکام ادامه داد: فرصت 3 ماه پیش رو فرصت خوبی است که ما با مطالعه این بیانیه و مراجعه به سخنان قبلی مقام معظم رهبری چون تفصیلات بسیاری از مطالب بیانیه را رهبری در صحبت‌های قبلی خود داشته‌اند و با مراجعه به آن تفصیل‌ها و نهایتاً بازگشت دادن مطالب به قرآن و حدیث کاری کنیم تا مردم احساس نکنند برای خودمان صحبت کردیم و این متن سخن خدا است و بتوانیم مردم را به وظایفشان در قبال این حکم و بیانیه ولی امر جامعه آشنا کنیم.

وی بیان داشت: مقام معظم رهبری فرمودند می‌خواهیم جامعه را برای طلوع خورشید ولایت عظما آماده کنیم و شما که سرباز امام زمان (عج) هستید باید کار را شروع کنید و برای برگزاری و اثربخش بودن همایش بزرگ حوزه انقلابی، حوزه منتظر کار کنید و هرساله نتایج فعالیت خود در این زمینه را بروز دهید. ما می‌خواهیم انتظار را به انقلاب اسلامی گره بزنیم و تاکنون چنین چیزی نداشته‌ایم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در کشور افراد و جریاناتی هستند که می‌گویند ما منتظریم و کاری به انقلاب نداریم و این تفکر اشتباه است و ما می‌گوییم چون منتظریم انقلابی هستیم و چون انقلابی هستیم منتظریم و این 2 از هم جدا نمی‌شوند و این نگاه را شما عزیزان که هرکدام یک فعال سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی هستید و می‌توانید در گوشه‌ای چراغ روشنی باشید تا دیگران را هدایت کنید باید دنبال کنید و این مسیر را انشاء الله ادامه دهید و قدم اول حمایت خود از ولایت را در این همایش برمی‌داریم و در سال‌های بعد ادامه می‌دهیم.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: مسئله دوم این است که ما باید بیانیه را با این نگاه که نقش حوزه در انقلاب اسلامی چیست بخوانیم. قسمتی از بیانیه مربوط به وضع ما نسبت به قبل از انقلاب است. ضرورت دارد برای جامعه حوزوی که وضع خود را پیش از انقلاب بررسی کند. باید ببینیم حوزه پیش از انقلاب ازنظر مسائل سیاسی اجتماعی و نقش‌آفرینی که داشته چگونه بوده است؟

*نقش آفرینی حوزه مانند آتشفشان است

وی یادآور شد: در بحث امکانات حوزه در سطح پایینی قرار داشته است اما در بحث نقش‌آفرینی حوزویان ما همانند آتشفشان بودند و دنیایی را متوجه خود می‌کردند نه اینکه گوشه‌ای بایستند و کار کوچکی انجام دهند. در همین استان فارس وقتی یک روحانی را ساواک دستگیر کرد مردم کفن پوشیدند و شهربانی را محاصره کردند. این قضیه را بررسی کنید. اگر می‌خواهیم نقش‌آفرین باشیم باید ببینیم آن‌ها که بودند و چگونه کارکردند؟ دستشان از دنیا خالی بود اما اراده آن‌ها از هر کوهی عظیم‌تر و محکم‌تر بود. حضرت علی (ع) فرموده است که خدای متعال پیامبرانش را از گروهی انتخاب می‌کند که دستشان خالی است اما در اراده عظمت دارند. عظمت اراده بود که روحانیت را پیشتاز حرکت انقلاب کرد. عظمت اراده بود که جلوداری بزرگ‌ترین حرکت این قوم اخیر را به روحانیت شیعه دادند. اراده‌ها عظیم بود و به این مسئله باید دقت داشته باشیم. تک‌تک بزرگانی که در انقلاب بوده‌اند و زحمت کشیده‌اند را باید بشناسیم.

دژکام بیان داشت: در پیش از انقلاب ساواک تحلیل کرد و در نامه محرمانه به مقامات بالاتر که این سند موجود است درخواست شد که امام خمینی (ره) را از ترکیه به نجف تبعید کنند تا امام خمینی (ره) در بین علما و مراجع بزرگ نجف دیده نشود. این تحلیل ساواک بود؛ اما شهید مدنی که خود از علمای بزرگ بود و در نجف شاگرد فراوان داشت به همراه شاگردهای خود به سمت کلاس درس امام خمینی رفت و اعلام کرد از امروز بنده شاگرد امام خمینی هستم و یک راهپیمایی بزرگ ایجاد شد و امام خمینی (ره) که در قم درس‌خوانده بود و نجف تا آن زمان نبود در آنجا مانند ستاره‌ای دیده شد و برنامه‌ریزی و کار حکومت پهلوی به نتیجه نرسید.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: 40 سال از انقلاب گدشته است و باید برای پیشرفت دین ایثار کنیم. بخوانید گذشته را تا چراغ راه آینده باشد. رهبر معظم انقلاب نسبت به گذشته توضیح داده‌اند و ما نیز باید نسبت به گذشته حوزه در همین چارچوب بیاندیشیم و این بیانیه را بسط دهیم و چیزهایی که لازم است برای ادامه حرکت انقلاب به دست بیاوریم.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که چشم امید من به جوانان انقلاب است و اگر جوانان دنباله‌رو این قضیه نباشند امید رهبر تحقق نخواهد یافت و جوانان حوزوی هم باید این مسئله را در نظر بگیرند. این یک جهت از بیانیه است و در ادامه بحث پیروزی انقلاب اسلامی و این 40 ساله گذشته را توضیح داده‌اند و مقایسه‌های زیبایی کرده‌اند.

دژکام خاطرنشان کرد: بنده 3 جمله از بیانیه گام دوم را خدمت شما می‌خوانم. در این بخش تفاوت چالش‌های دیروز و امروز انقلاب با مستکبران جهانی را مقام معظم رهبری بیان فرموده‌اند. یک جوان باید مراقب باشد که این 40 سال چه بوده و چه شده است و چه زحماتی کشیده شده است که به اینجا رسیده‌ایم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از ویژگی‌هایی که بیانیه رهبر انقلاب اسلامی دارد این است که جنبه خطابه ندارد، افزود: ما وقتی 100 کار انجام دهیم اما یک کار نشده باشد می‌گویند هیچ کار نشده است. بر روی این‌گونه سخن گفتن و کلی حرف زدن برای ادامه مسیر انقلاب نمی‌شود حساب کرد. باید قرآنی و حساب‌وکتاب دار صحبت کنیم. یکی از دلایلی که از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری استقبال شد این است که رهبری این‌گونه صحبت کرده است و فرموده تا به امروز این کارها را کرده‌ایم و تا اینجا رسیده‌ایم و از این به بعد باید این کارها را انجام دهیم؛ یعنی کلی سخن نگفته‌اند و کارهای مثبت را دیده‌اند و از مشکلات هم صحبت فرمودند.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: امروز کلی‌گویی و جملاتی که جنبه خطابه محض دارند خیلی اوقات توقعات نسل جوان امروز را برآورده نمی‌کند. شما خود از نسل جوان حوزه هستید و مطابق نیازهای نسل جوان بیرون حوزه حرف خود را تنظیم کنید. باید حد وسط، معتدل و قرآنی صحبت کنیم. رهبر انقلاب اسلامی در بیانات خود این‌گونه صحبت کردند و سخنان خود را خیلی منصفانه و برهانی بیان کردند.

*لزوم توجه به تفاوت ها

وی با بیان اینکه در باب تفاوت چالش‌ها 3 مورد را رهبر معظم انقلاب بیان کردند، افزود: مقام معظم رهبری فرموده‌اند که چالش آن روز (40 سال پیش) بر سر کوتاه کردن دست عمال بیگانه یا تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی یا رسوا کردن لانه جاسوسی بوده است اما امروز چالش بر سر حضور ایران در مرزهای رژیم صهیونیستی است. اینکه آن‌ها مخالف بمب اتم هستند چون شما نزدیک دشمن شده‌اید و اگر دشمن بخواهد از بمب استفاده کند به خودش آسیب می‌رساند اما امروز قضیه برعکس شده است و ما در درون مجموعه آن‌ها قرار داریم. امروز ما آمریکا را از منطقه داریم بیرون می‌کنیم. بحث ما برچیدن نفوذ آمریکا از منطقه غرب آسیا است. بحث ما حمایت از مجاهدان فلسطینی و دفاع از حزب‌الله و مقاومت است. تفاوت قدرت ما از آن روز تا به امروز چقدر است؟

این استاد دانشگاه یادآور شد: رهبری می‌فرماید آن روز مشکل غرب جلوگیری از خرید تجهیزات نظامی ابتدایی برای ایران بود اما امروز مشکل غرب جلوگیری از انتقال سلاح‌های پیشرفته ایرانی به نیروهای مقاومت است. در ابتدای انقلاب و شروع جنگ نمی‌توانستیم اسلحه کلاشینکف وارد ایران کنیم اما امروز انواع موشک‌ها را تولید می‌کنیم، آیا ما کاری نکرده‌ایم و تغییری نداشته‌ایم؟ در دنیای آن‌ها بااینکه حرف از مذاکره می‌زنند قانون جنگل حکم‌فرما است و هر که زور داشته باشد حرف آخر را می‌زند. ما نمی‌زنیم و دنبال جنگ نیستیم اما می‌گوییم اگر کسی جنگ را با ما شروع کند جواب دندان‌شکنی به آن می‌دهیم و این قدرت را مدیون انقلاب اسلامی هستیم؛ بنابراین چالش‌ها تغییر کرده است و امروز جایگاه ما در سطح بین‌الملل خیلی تغییر کرده است.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: مقام معظم رهبری در ادامه می‌فرمایند آن روز گمان آمریکا آن بود که با چند خودفروخته و با چند هواپیما و بالگرد خواهد توانست بر نظام اسلامی فائق آید و امروز برای مقابله خود را محتاج به یک ائتلاف بزرگ از ده‌ها دولت معاند و مرعوب می‌داند. روزی که همایش حوزه انقلابی، حوزه منتظر را برگزار می‌کنیم روز شکست آمریکا در طبس است. آن روز این‌گونه بود و امروز آمریکا تنها نمی‌تواند و به دنبال یارگیری و کمک گرفتن از دیگر کشورها است؛ بنابراین این نوع تفاوت‌هایی که انجام‌شده و رخ‌داده است باید متوجه باشیم و به‌نوعی دنبال کنیم و درس بگیریم.

*حوزه نقش خود را به‌عنوان جلودار انقلاب حفظ کند

وی با بیان اینکه باید توصیه‌های رهبر انقلاب را در حوزه به خود تطبیق دهیم و دنباله‌رو باشیم، افزود: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند انقلاب ما تجدیدنظر پذیر نخواهد بود اما اگر هدایت‌گری انقلاب از دست روحانیت خارج شود در انقلاب تجدیدنظر خواهد شد. حوزه باید نقش خود را به‌عنوان جلودار و گروکش انقلاب حفظ کند. توانمندی‌هایی در نسل جوان امروز نسبت به جوانان نسل قبل وجود دارد. رهبر معظم انقلاب به این نکته هم اشاره‌کرده‌اند. امروز واقعاً ظرفیت و زمینه برای نسل جوان امروز خیلی بیشتر از قبل است. حال با این ظرفیت‌های موجود حوزه باید به کجا برسد؟ نقش حوزه علمیه فارس در مجموعه حوزه‌های علمیه تشیع باید چه باشد؟ شهری که سعدی در آن باشد و هیچ بیانی در 700 سال گذشته از بیان سعدی شیواتر و رساتر نبوده است و ما باید مطالب را واضح، شیوا و درست بیان کنیم. ما در ادبیات دینی به زبان فارسی ضعف داریم. شعار دادن دیگر بس است و بیانیه گام دوم انقلاب کار می‌طلبد.

دژکام بیان داشت: ما باید ببینیم حوزه‌ها و مدارس علمیه ما در فارس می‌خواهد در کجا قرار گیرد و یک افق برای حوزه‌های فارس در نظر بگیریم. ما حمایت گر اهداف انقلاب در حوزه هستیم و طراحی برنامه و چشم‌انداز آن باید از ناحیه شما طلاب عزیز باشد و در این مسیر ما به شما کمک دهیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بیانات رهبری در خصوص دانش را به حوزه‌های علمیه فارس تطبیق کنید و ببینید شما که طلبه این حوزه هستید چه باید انجام دهید و چه هدفی دارید. رهبر معظم انقلاب فرمودند دانش وسیله عزت و قدرت یک کشور است. تا می‌گویند دانش فکر ما سمت علوم فیزیک، مکانیک و... می‌رود. این دانش‌ها خوب است و موردنیاز جامعه است اما آیا دانش ما در این عالم نیز نیاز هست؟ مسلماً بشریت به دانش ما نیاز دارد و دانش ما باید متناسب با نیازهای امروز جهان تبیین شود. باید دانش خود را تبلیغ کنید. بشریت به اصول شیخ انصاری نیاز دارد. به‌شرط اینکه بداند پاسخ به چه نیازی از بشر را می‌خواهد بدهد دانش شما مورداستفاده قرار می‌گیرد. تطبیق کردن به مورد اوج اجتهاد است نه اینکه فقط اصطلاح را بیان کنیم. مجتهد کسی است که موضوع را می‌فهمد و تطبیق به مورد می‌کند و نیاز جامعه را می‌داند و از این ابزار استفاده می‌کند و پاسخ به نیاز جامعه می‌دهد.

دژکام خاطرنشان کرد: رهبری فرموده‌اند که ما به سوءاستفاده از دانش مانند آنچه در غرب هست توصیه نمی‌کنیم. امروزه ما هنوز از قله‌های دانش جهان عقب هستیم اما درزمینهٔ فقه اصول خود از قله عقب نیستیم اما این قله را نتوانستیم با جامعه ارتباط دهیم. رهبری در ادامه فرموده‌اند که با شتاب پیش می‌رویم ولی باید این شتاب را افزایش و ادامه دهیم. در قسمت علمی متناسب با وضع حوزه و افقی که برای حوزه ترسیم می‌کنید حرف‌های خود را در همایش حوزه انقلابی، حوزه منتظر بزنید. ما باید صحبت کنیم و تبادل اطلاعات داشته باشیم تا به نقطه‌ای که لازم است برسیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار