سه پروژه آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در استان فارس افتتاح شد.
کد خبر: ۷۲۴۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ 12 March 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:به مناسبت هفته منابع طبیعی و با حضور مسئولان استانی، طرح‌های بند بزرگ سنگی ملاتی تنگ حنا و بند سنگی ملاتی حوزه سد دلواری شهرستان کازرون و بند سنگی ملاتی شیب جدول شیراز، افتتاح شد.

مهرزاد بوستانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در حاشیه افتتاح پروژه‌های آبخیزداری شهرستان کازرون، گفت: اعتبار هزینه شده برای اجرای عملیات حوزه‌های آبخیز شهرستان کازرون یازده میلیارد و ۲۶۵ میلیون ریال بوده است.

وی افزود: حجم آب ذخیره شده در پشت این بند‌ها در هربار آبگیری ۱۲۰ هزار متر مکعب است.

بوستانی با بیان اینکه خشکسالی‌های پی در پی مشکلاتی نظیر افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی و بدنبال آن کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی در روستا‌های پایین دست حوزه ایجاد کرده بود، گفت: خوشبختانه با انجام عملیات آبخیزداری در حوزه آبخیز دشت برم و زیر حوزه شهری این شهرستان و براساس گفته‌های مردم و بهره برداران طی ۴ مرحله آبگیری در فصل پاییز و زمستان امسال سطح آب برخی از چاه‌های کشاورزی زیردست بین ۱۰ تا ۱۵ متر افزایش یافته است.

مدیر کل منابع طبیعی فارس با اشاره به مساحت ۲۵ هزار و ۵۰۰ هکتاری حوزه آبخیز دشت برم و نُه هزار و ۲۰۰ هکتاری حوزه آبخیز شهری کازرون، گفت: کنترل سیلاب حوزه‌های سد دلواری و دشت برم، تغذیه مصنوعی سفره‌های آب ۱۲۶ حلقه چاه کشاورزی و شرب شهری و روستایی و نیز بهره مندی سطح اراضی باغی زیردست این حوزه‌ها به مساحت هزار و ۶۰۰ هکتار از مهمترین اهداف اجرایی این پروژه‌هاست.

بوستانی ادامه داد: حفاظت آب و خاک، جلوگیری از فرسایش و استفاده بهینه از روان آب‌ها، کنترل سیل و رسوب، تقویت و توسعه پوشش گیاهی، حفاظت از گونه‌های جنگلی در معرض خطر، ایجاد اشتغال و احیاء چشمه‌ها و قنوات از مهم‌ترین اهداف موردنظر در اجرای فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس نیز اعتبار هزینه شده برای انجام عملیات پروژه آبخیزداری شیراز را ۸ میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال عنوان کرد.

علی جواهری گفت: حوضه آبخیز علی آباد خوشابلو (آینه قری) روستای شیب جدول با مساحت ۷ هزار و ۶۹۲ هکتار در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهر شیراز قرار گرفته که تمام رواناب‌های حاصل از بارندگی از طریق شبکه آبراهه‌ها وارد رودخانه قره آقاج شده و سپس به حوضه آبخیز سد کوار منتهی می‌شود.

علی جواهری گفت: متاسفانه کم آبی‌های چند سال گذشته در این منطقه موجب فرسایش قسمت‌های زیادی از خاک و نیز از بین رفتن پوشش‌های گیاهی غنی در این منطقه شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز با اشاره به تاثیر زیاد طرح‌های آبخیزداری در زندگی مردم، گفت: جوامع محلی، مسئولان و دستگاه‌های ذیربط ضروریست در روند اجرای این پروژه‌ها با مجموعه منابع طبیعی همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند.

سید علی‌نقی لقمانی همچنین با تاکید برحضور مردم در اجرای پروژه‌های اجرایی افزود: اثرات مطلوب این طرح‌ها تنها با همکاری و تعامل مردم و سازمان‌های مردم نهاد امکان پذیر خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در ادامه خواستار نهادینه کردن فرهنگ منابع طبیعی در برنامه ریزی‌ها و هماهنگی‌های درون و برون سازمانی در بخش‌های مختلف استان شد و گفت: مقوله حفاظت از منابع طبیعی باید در سیاست‌های اجرایی دولت بصورت ثابت گنجانده شود.

به مناسبت هفته منابع طبیعی امسال پانزده پروژه آبخیزداری که عمدتا اعتبار آن‌ها از محل صندوق توسعه ملی تامین شده بود، در فارس افتتاح شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار