هر ساله شاهد حوادث تلخی در ایام چهارشنبه سوری از جمله سوختگی های شدید، از دست دادن چشم یا پاره شدن پرده گوش هستیم، که لازم است در این زمینه دقت بیشتری صورت گیرد.
کد خبر: ۷۲۴۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵ 12 March 2019

تابناک فارس به نقل از شیرازه: مسوول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر در گفتگو با خبرنگاران در خصوص خطرات چهارشنبه سوری گفت: چهارشنبه سوری یکی از روزهایی است که بسیاری از خانواده ها را داغدار و افراد زیادی را به دلایل مختلف راهی بیمارستان می کند، انفجار در هر گوشه و کنار شهر رخ می دهد و سنگ هایی که از نارنجک های دست ساز خارج می شود، همیشه مصدومان زیادی به جا می گذارد،موادی که در نارنجک، ترقه، منور و سایر مواد آتش زا و محترقه استفاده می شوند، از مواد منفجره و آتش گیر هستند که ماده ای خطرناک است و صدمات جبران ناپذیری را به دنبال دارد.
دکتر «نگار میرزاد» افزود: طبق آمار های ثبت شده در سال گذشته، بیشترین گروه آسیب دیده در حوادث چهاشنبه سوری، گروه سنی۱۶تا۲۳سال با فراوانی بیشتر در گروه سنی۱۶تا۱۹سال بوده و پس از آن، گروه سنی۸تا۱۵سال و۳۴تا۳۸سال است و حدود۸۰درصد حادثه دیدگان نیز مرد بودند.

او با تاکید نسبت به خودداری از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف، توصیه کرد: در صورت نگهداری مواد آتش بازی حتی کم خطر، آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنیم.

میرزاد ادامه داد: بقایای مواد آتش بازی را جمع آوری نکنیم،۱۵تا۲۰دقیقه صبر کنیم، بعد آن را جمع آوری کرده و در یک سطل محتوی آب بریزیم و سپس دفع کنیم، همیشه در مواقع آتش بازی، برای اطفای حریق، آب در دسترس داشته باشیم، مواد آتش بازی(محترقه و انفجاری) را از محل هایی که مطمئن هستند خریداری کنیم و این مواد را از دست فروش ها تهیه نکنیم.

این مسوول بیماری های غیرواگیر گفت: کودکان به هیچ عنوان نباید از مواد آتش بازی و محترقه استفاده کنند، مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را به طرف افراد دیگر پرت نکنیم و مواد آتش بازی را در جیب خود نگذاریم، زیرا ضایعات جبران ناپذیری به همراه دارد، همچنین مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهیم، زیرا در صورت انفجار، ذرات شیشه یا فلز به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی می شود.

او اضافه کرد: از نزدیک شدن به موادی که برای انفجار یا احتراق آماده کرده اند، دوری کنیم، زیرا خطر از دست دادن عضوی از بدن یا مرگ را به همراه دارد.

میرزاد هدایت احساسات و هیجانات مردم به سمت و سویمناسب و در یک پوشش مردمی را در کاهش آسیب های چهارشنبه سوری موثر دانست و افزود: در نهایت هم خود مردم از آن سود می برند و هم نیروهای امدادی مانند آتش نشان ها آرامش بیشتری دارند و ظرفیت شان را برای حوادث پیش بینی نشده ای ذخیره می کنند، نه حوادثی مانند چهارشنبه سوری که با اصلاح فرهنگ و رفتار هر کدام از ما قابل پیشگیری است.

این مفاهیم آموزشی با حضور رئیس اداره سلامت کل آموزش و پرورش، به کارشناسان سلامت آموزش و پرورش نواحی چهارگانه شیراز در محل مرکز بهداشت شهدای والفجر آموزش داده شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار