نائب رئیس اتاق بازرگانی استان فارس با انتقاد از اینکه با 2 برابر شدن قیمت محصولات کشاورزی ممنوعیت و محدودیت صادرات ایجاد می‌شود، افزود: دولت در بسیاری از موارد قیمت‌ها را تا چندین برابر افزایش می‌دهد پس چرا تا قیمت گوجه و خیار و هر محصولی افزایش پیدا می‌کند نامه ممنوعیت صادراتش مطرح می‌شود مگر اینها چه سهم بزرگی از هزینه خواروبار را دارند.
کد خبر: ۷۲۴۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵ 12 March 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم:حسین پژمان ظهر امروز در جلسه مفاد اجرایی شیوه‌نامه ممنوعیت و محدودیت کشت برنج اظهار داشت: در این 4-5 سال بحث ممنوعیت کشت برنج هدف آرمانی بوده است که تاکنون محقق نشده است اما اجرای این موضوع همچنان دنبال می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت کشت برنج در استان فارس گفت: از سال 86 تا 97 سطح زیرکشت برنج در استان فارس از 46 هزار هکتار به 20 هزار و 600 هکتار رسیده که به صورت تقریبی حدود 50 درصد کاهش داشته است.

پژمان با بیان اینکه بانک اطلاعاتی شلتوک‌کاران استان فارس در سازمان جهاد کشاورزی تهیه شده است، افزود: در حال حاضر 116 کارخانه شالکوبی در استان فارس با ظرفیت 251 هزار تن و اشتغالزایی 402 نفر به صورت مستقیم فعال است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اقداماتی که برای محدودیت کشت برنج در شهرستان‌ها انجام شده است، بیان کرد: توصیه به کشت جایگزین، کشت گیاهان دارویی، گلخانه و اراضی شیب‌دار مطرح شده است اما با هر منطقه باید متناسب با یک نسخه جداگانه رفتار کرد.

وی عنوان کرد: سازمان آب نیز باید حق آبه کشاورزان را مشخص کند در آن صورت خود کشاورزان می‌توانند با خلاقیت و با کمک جهاد کشاورزی کشت‌های جایگزین را انجام دهند.

محمدصادق حمیدیان ظهر امروز در جلسه مفاد اجرایی شیوه‌نامه ممنوعیت و محدودیت کشت برنج با بیان اینکه بحران آب و خشکسالی در کشور منتج به ایجاد روش‌های محدودیتی خاصی در نقاط ویژه‌ای شده است، اظهار داشت: با توجه به حجم آب مصرفی این محصول محدودیت و ممنوعیت کشت برنج در 14 استان اعمال می‌شود و در گیلان و مازندران هم با کاهش 23 درصدی همراه می‌شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی استان فارس با اشاره به اینکه از 620 هزار هکتار باید به 480 هزار هکتار کاهش پیدا کند، افزود: این اقدام در استان‌های انجام می‌شود که مشکل کم آبی دارند و کارگروه سازگاری با کم آبی در سطح ملی به سازمان‌های مرتبط از جمله جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و غیره ابلاغ کرده است.

حمیدیان بیان کرد: اینکه اراده ملی به سمتی برود که به وضعیت حفظ و پایداری آب‌های زیرزمینی کمک کند، حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه انگیزه اصلی در کشت برنج سودآوری اقتصادی است، عنوان کرد: باید مشخص شود که در مقام مقایسه با سایر محصولاتی که کشت می‌شود، این سودآوری به چه حدی است تا بتوانیم این سودآوری را به بقیه محصولات مشابه که آب کمتری می‌خواهد، تسری دهیم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی استان فارس با اشاره به منحنی سینوسی در محصولات کشاورزی گفت: این منحنی حکایت از این دارد که باید نسبت به برنامه کشت در مناطق مختلف حساس‌تر باشیم.

وی با انتقاد از اینکه با 2 برابر شدن قیمت محصولات کشاورزی ممنوعیت و محدودیت صادرات ایجاد می‌شود، افزود: دولت در بسیاری از موارد قیمت‌ها را تا چندین برابر افزایش می‌دهد پس چرا تا قیمت گوجه و خیار و هر محصولی افزایش پیدا می‌کند نامه ممنوعیت صادراتش مطرح می‌شود مگر اینها چه سهم بزرگی از هزینه خواروبار را دارند.

حمیدیان تصریح کرد: اگر قیمت یکی از محصولات افزایش پیدا کند، این کشت‌ها جایگزین کشت‌های آب بر قرار می‌گیرد و سود اقتصادی آن نیز شامل حال کشاورزان می‌شود و باید نسبت به تشویق و ترغیب در حوزه کشت هم توجه ویژه داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار