طرح نوروز بی زباله با مشارکت دوستداران محیط زیست و تشکل ها و فعالان زیست محیطی در شهرها و مناطق مختلف استان فارس کلید خورده است که در این طرح دوستداران طبیعت به پاکسازی مناطق اطراف تفرجگاه ها و ورودی شهرها می پردازند.
کد خبر: ۷۲۵۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰ 13 March 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا: این طرح در بسیاری از مناطق فارس از جمله شهرهای مرودشت ، آباده طشک نی ریز، فیروزآباد، شیراز و برخی دیگر از شهرها اجرا شده و دوستداران محیط زیست با پاکسازی پیرامون مناطق دارای جاذبه های زیست محیطی و تفرجگاه ها ، این مناطق را برای دیدار مسافران و میهمانان نوروزی آماده می کنند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با تکریم کسانی که دغدغه محیط زیست دارند این اقدام دوستداران محیط زیست را ستود و آن را پاسداشت ارزش های زیست محیطی توصیف کرد.
سعید محمودی مردم و مسافران نوروزی را نیز به حفظ محیط زیست و پرهیز از ریختن زباله دعوت کرد و ابرازداشت: مسافران با همت و تلاش خود ضمن بهره مندی از موهبت های الهی و ارزش های خدادادی با رعایت اخلاق طبیعت گردی و به کاربستن توصیه های زیست محیطی، در حفظ و حراست طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد : کسانی که می خواهند چند ساعتی را در طبیعت بگذرانند ضمن پاکسازی طبیعت و جلوگیری از رهاسازی زباله ها باید با توجه به فصل گلدهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری شود.

** پاکسازی ورودی شیراز و پویش شیراز ، شهر بدون زباله
طی روزهای گذشته مردم طبیعت دوست شیراز در سومین مرحله از پاکسازی حاشیه مبادی ورودی شهر شیراز، محور پلیس راه سپیدان تا شعاع 10 کیلومتری محور شیراز- سپیدان را پاکسازی کردند و با پاکسازی حاشیه ورودی شهر به استقبال بهار رفتند.
این برنامه با همت اداره کل حفاظت محیط زیست فارس و با همکاری تشکل پاکسازان طبیعت فارس، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی شیراز، شهرداری شیراز، پاکسازان طبیعت سیوند، کانون جوانان نگاه فردا، مُرّوجان فرهنگ اقتصاد سبز، اقامتگاه بومگردی جَوَرگ در قالب طرح بی زباله انجام شد.
پویش شیراز، شهر سبز بدون زباله در ادامه پویش شیراز، شهر سبز و بدون پلاستیک مطرح شده و مبادی اصلی شهر شیراز تا پایان اسفند ماه پاکسازی و در ایام نوروز نیز از آن مراقبت می شود.
سه محور شیراز- بوشهر، شیراز- مرودشت، شیراز- سپیدان از زباله پاک شده است.

**اجرای طرح بی زباله در فیروزآباد فارس
همچنین به مناسبت قرار گرفتن در آستانه نوروز و در اجرای طرح نوروز بی زباله، حاشیه بلوار ورودی فیروزآباد فارس از وجود زباله پاکسازی شد.
در این برنامه که با هماهنگی اداره حفاظت محیط زیست فیروزآباد و با حضور فرماندار شهرستان فیروزآباد، شورای شهر ، اداره آموزش و پرورش و مدیریت و پرسنل اداره منابع طبیعی، مسئولان و دانش آموزان انجام شد ، 5 هکتار از اراضی حاشیه بلوار شهید بهشتی شهر فیروزآباد پاکسازی شد و زباله های جمع آوری شده به سایت زباله شهر فیروزآباد انتقال یافت.
هوشنگ علی پور رییس اداره حفاظت محیط زیست فیروزآباد ضمن تشکر از همه شرکت کنندگان با بیان اثرات سوء رها سازی زباله بخصوص پلاستیک در طبیعت ، بیان داشت: حفاظت از محیط زیست وظیفه همگانی است و یک یا دو دستگاه اجرایی قادر نخواهند بود به تنهایی و بدون مشارکت مردم در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی عملکرد مناسبی داشته باشند.

** اجرای برنامه بی زباله در آباده طشک فارس
طرح نوروز بی زباله همچنین با پاکسازی مبادی ورودی شهر آباده طشک نی ریز به همراه کاشت نهال و بذر در این منطقه انجام شد.
مراسم پاکسازی طبیعت دراین شهر با حضور ١٢٠ نفر از نونهالان و پیش دبستانی های آباده طشک در ورودی شهر و فضای محیط زیست انجام و تعداد ٣٠ اصله نهال انجیر نیز غرس شد.
مراسم بذر پاشی نیز به همت دوستداران طبیعت با تهیه یک تن ذرت و با حمایت مجتمع سنگ چینی تنگ حنا و با حضور بخشدار آباده طشک، امام جمعه این شهر و جمعی از مسئولین محلی در حاشیه تالاب طشک برگزار شد.

**‍ اجرای طرح بی زباله در مرودشت فارس
مردم شهر مرودشت نیز با پاکسازی ورودی منطقه تاریخی تخت جمشید به استقبال مسافران نوروزی رفتند.
دوستداران طبیعت دراین شهر برای حفاظت از طبیعت اقدام به پاکسازی جاده ورودی تخت جمشید از زباله کردند.
این برنامه به همت اداره محیط زیست شهرستان مرودشت و شهرداری این شهر و با حضور پررنگ مردم طبیعت دوست مرودشت برگزار شد.
ابوالحسن کشاورز رئیس محیط زیست مرودشت دراین زمینه بیان کرد: پاکسازی مبادی شهر قرار است در چند مرحله قبل از ورود مسافران نوروزی به شهر باستانی مرودشت اجرا شود.
طرح بی زباله که هر روز دامنه آن به سایر شهرها و مناطق زیست محیطی استان فارس گسترش می یابد تلنگری به همه کسانی است که طبیعت را برای گذران اوقات فراغت انتخاب می کنند اما زباله های خود را در کنار هر جوی و آبراهی رها می کنند ، طرح بی زباله آمده است تا یاد آوری کند که هر زباله ای که ما بر زمین می افکنیم قدی را خم می کند و نیشتری بر احساس پاک طبیعت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار