شیراز دارای تاریخچه کهنی است که در آن مراسم نوروزی منحصر به فردی وجود دارد که در ارائه به گردشگران به عنوان یک بسته فرهنگی ارزش فراوانی دارد.
کد خبر: ۷۲۵۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰ 14 March 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:یکی از آدابی که در آستانه سال نو مورد توجه شیرازی‌ها بوده و هست برگزاری مراسم چهارشنبه آخر سال است. البته در این باور دیرینه خبری از فشفشه و ترقه و کارهای خطرناکی که گاها امروز می‌بینیم نبود.

یک پیرمرد شیرازی با اشاره به آداب برگزاری چهارشنبه‌سوری در شیراز عنوان می‌کند: رفتن به «حوض ماهی» که قنات آب گرم معدنی جاری در گوشه‌ای از آرامگاه سعدی است از جمله این آداب است.

 

 

فرخ اژدهاکش ادامه می‌دهد: استفاده از جام چهل کلید برای شست‌و‌شو و درمان بیماری‌ها از باورهای دیرینه نزد شیرازی‌هاست و امروز که امکان این کار نیست هنوز هم در حمام سعدی این آداب در شب چهارشنبه آخر سال برگزار می‌شود تا با پاکیزگی به پیشواز سال نو بروند.

خوراک شیرازی در نوروز

یک مدرس گردشگری نیز با اشاره به تنوع خوراک‌های شیرازی به مناسبت سال نو می‌گوید: شیرازی‌ها در روز اول سال نو با طبخ آش انار، قورمه به، دو پیازه، یخنی نخود، رب پلو، یخنی عدس کلم، کوفته هلو و ... به استقبال سال جدید می‌روند.

شاهدخت مرتضویان می‌افزاید: شکر پنیر، کلوچه، مسقطی، نان یوخه، نان شیری و ... از شیرینی‌های ویژه نوروز اسشت اما نان بهار نارنج نیز از قدیم توسط بانوان شیرازی چند روز قبل از عید طبخ می‌شد.

 

 

وی اضافه می‌کند: نان بهار نارنج که با عرق و مربای گل بهار نارنج، پوست نارنج، گردو، کشمش و ... تهیه می‌شود برای نوعروسانی که به تازگی به خانه بخت رفته‌اند به عنوان هدیه فرستاده می‌شود.

مرتضویان از نان شوید و پنیر به عنوان یک عصرانه بهاری شیرازی نام می‌برد و بیان می‌کند: این نان اصیل و پر انرژی با پیاز داغ، پنیر، زعفران، شوید و ... در فر طبخ می‌شود و به عنوان عصرانه در فصل بهار مصرف می‌شود که می‌توان به عنوان یک غذای سالم در نمایشگاه‌های نوروزی به گردشگران داخلی و خارجی عرضه شود.

عروسی نارنج

زینب خانم که 85 سال سن دارد و هنوز هم در خانه یک مراسم دیرینه شیرازی را در آستانه بهار برگزار می‌کند، اظهار می‌کند: در شیراز رسم بر این است که درخت نارنجی که میوه نمی‌دهد و یا کم‌ثمر است برایش عروسی می‌گیرند.

وی می‌افزاید: در این رسم که از اولین روز بهار قابل اجراست زن صاحب خانه، زنان همسایه را دعوت به عروسی درخت نارنج می کند و زن صاحبخانه اره‌ای برمی‌دارد تا شاخه‌های درخت را ببرد.

زینب خانم اضافه می‌کند: پس از اینکه یکی از زنان همسایه ضامن درخت شد، تور نازکی روی درخت می‌کشند، شکر پنیر روی درخت می پاشند، کِل می‌زنند، واسونک می‌خوانند.

 

 

وی با اشاره به فلسفه مراسم عروسی درخت نارنج در شیراز می‌گوید: شیرازی‌ها بر این باورند که با برگزاری این رسم آن درخت، سال بعد در فصل بهار به بار خواهد نشست.

 تمام این آئین‌های کهن گنجینه‌های ارزشمندی هستند که راهنمایان گردشگری، آژانس‌های مسافرتی و حتی مردم شیراز می‌توانند به مسافران نوروزی ارایه کنند تا این رسوم زنده و زنده‌تر بمانند.

برچسب ها: آییین ، شب عید ، شیراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار