در حالی که شهردار صدرا از پرداخت حقوق پاکبان‌های شهرداری صدرا خبر داده است اما پاکبان‌ها حقوق کامل خود را علاوه بر پاداش و عیدی دریافت نکردند.
کد خبر: ۷۲۶۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴ 16 March 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: بالاخره پس از کش‌وقوس‌های فروان و انتقاد شدید دانشجویان و رسانه‌ها، عباس ملک‌زاده شهردار صدرا اعلام کرد که حقوق دی‌ماه پاکبان‌های این شهر پرداخت شد.

وی در رابطه با حقوق بهمن‌ماه پاکبانان صدرا نیز گفته بود: «پیمانکار را ملزم کردیم حقوق بهمن‌ماه که قرار بود فروردین 98 پرداخت شود، تا 27 اسفند 97 به حساب این افراد واریز شود.»

شهردار صدرا در حالی این‌گونه سخن گفته است که طبق قانون حقوق پاکبان‌ها باید هرماه واریز شده و پیمانکاری که قبول مسئولیت می‌کند، توان پرداخت حقوق به طور منظم و حتی سه ماه جلوتر از شهرداری را داشته باشد.

گویی قرار است پاکبان‌های صدرا همان مشکل عدم پرداخت حقوق کامل و به موقع که با پیمانکار قبلی را داشتند با پیمانکار جدید نیز داشته باشند!

ملک‌زاده نسبت به پاکبان‌های اخراجی نیز گفته بود «هشت نفر از پاکبان‌های صدرا به دلیل مسائل انضباطی و انجام تخلف از سوی پیمانکار اخراج شده بودند» این اظهارنظر شهردار در حالی است که به گفته خود پاکبان‌ها علت اخراج چند تن از آن‌ها به دلیل تحصن پاکبان‌ها در مقابل شهرداری صدرا به دلیل عدم پرداخت حقوق و نادیده گرفتن جایگاه شغلی آن‌ها بوده است.

حقوق پرداخت شده است اما ناقص

 برای اطلاع از پرداختی حقوق معوق و وضعیت فعلی پاکبان‌های صدرا، با دو تن از پاکبان‌ها به گفت‌وگو پرداخت.

یکی از پاکبان‌های زحمت‌کش صدرا با بیان اینکه طی یک سالی که آقای احمدی پیمانکار بود، حقوق ما را کامل پرداخت نمی‌کرد و هرماه 200 الی 300 هزار تومان کم می‌کرد، اظهار داشت: بعد از انتقادات دانشجویان و رسانه‌ها، بالاخره حقوق دی‌ماه را چهارشنبه 22 اسفندماه برای ما واریز کردند، اما کامل نیست و علاوه بر آن، پاداش و عیدی هم پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: پیمانکار حق بیمه آذرماه را پرداخت کرده اما دی‌ماه را نه، درصورتی‌که طبق قانون باید به‌طور کامل پرداخت کند.

این پاکبان افزود: برای کسری حقوق باید به اداره کار مراجعه می‌کردیم، اما پیمانکار به ما فرصت نمی‌داد؛ چون از 5 صبح تا بعدازظهر باید کار می‌کردیم. در ماه فقط 2 روز مشخص به ما مرخصی می‌دهند، من یک روز نوبت دکتر داشتم اما اجازه ندادند.

وی با گلایه از اینکه صدای کارگر به جایی نمی‌رسد و رفتار توهین‌آمیزی با پاکبانان می‌شود، گفت: شهروند به ما می‌گوید آشغالی، سرکارگر و پیمانکار و بقیه هم که با رفتارشان به ما توهین می‌کنند.
این پاکبان تصریح کرد: جمع ‌کردن ضایعات خلاف قانون است اما سرکارگر از ما می‌خواهد که این کار را بکنیم و ما هم مجبوریم که انجام بدهیم.

وی که چندین سال است به همراه دیگر پاکبان‌ها زحمت نظافت شهر صدرا را برعهده دارد، ابراز داشت: حقوق ما را به بانک می‌ریزند اما تا الآن در سه بانک ما را ملزم به باز کردن حساب کردند که علت آن را نمی‌دانم. یک روز به بانک مراجعه کردم تا پیرینت بگیرم اما کارمند بانک گفت تا نگویی برای چه می‌خواهی نمی‌دهم، متأسفانه در بانک هم نفوذ داشتند.

این پاکبان خطاب به خبرنگار فارس افزود: من به رئیس بانک مراجعه کردم و وی به کارمند دستور داد تا پرینت حساب به من بدهند، من پرینت حساب را دارم اما وقت نمی‌کنم به اداره کار ببرم تا کسری حقوقم را نشان بدهم، اگر زحمتی نیست شما پیگیری کنید.

باید به جای پاکبان‌های اخراجی هم کار کنیم

یکی دیگر از پاکبان‌ها نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: 700 هزار تومان از حقوق دی‌ماه ما را در آخر اسفند پرداخت کردند و هنوز سنوات و عیدی را هم واریز نکردند. جوابی هم به ما ندادند که تا کی مابقی حقوق ما را پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: در این چندماه که حقوق ما را پرداخت نکردند، زندگی من فلج شد و آبرویم پیش صاحب‌خانه و مغازه‌دار رفت، با داشتن چند فرزند اما نتوانستم بسیاری از مایحتاج اولیه زندگی را بخرم تا اینکه چند روز پیش خبرنگاران و دانشجوها به ما بسته غذایی دادند.

این پاکبان با بیان اینکه کسی به فکر کارگر و آدم بدبختی مثل ما نیست و به نفع خودش فکر می‌کند، افزود: پیمانکار جدید هم مثل قبلی در پرداخت حقوق ما کوتاهی می‌کند.

وی ضمن تشکر از پیگیری دانشجویان و خبرگزاری فارس، خطاب به خبرنگار ما گفت: آیا می‌شود کاری کرد که پاکبان‌های اخراج شده هم به سر کار برگردند؟ اینکه گفته می‌شود پاکبان بی‌انضباطی کرده حقیقت ندارد، ما فقط برای حقوق عقب‌افتاده خود اعتصاب کردیم؛ برچسب زدن اصلاً کار سختی نیست، شاید یک نفر بی‌انضباطی کرده باشد اما همه پاکبان‌های اخراج‌شده را نمی‌شود گفت که بی‌انضباطی یا تخلف کردند.

وی تصریح کرد: ما علاوه بر انجام کار خودمان باید به جای پاکبان‌های اخراج شده هم کار کنیم و حقوق کامل را هم نمی‌گیریم و این اصلاً منصفانه نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار