ورود سالانه 30میلیون زائر و گردشگر به مشهد با کمترین هزینه تبلیغات از نقاط مختلف دنیا»؛ خبری که رییس شورای شهر آن را اعلام کرده و شهردار مشهد نیز از آمادگی شهر برای پذیرایی و ورود بیشتر مهمانان و زائران در نوروز 98 خبر داده است.
کد خبر: ۷۲۶۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶ 18 March 2019

تابناک رضوی: وجود بارگاه رضوی، آرامگاه فردوسی و ییلاق‌های خوش‌آب‌وهوا و البته صرف غذاهایی لذیذ از جمله جاذبه‌های معروفی است که بر مردم ایران در مورد مشهد آشکار است درحالی که این شهر از ظرفیت‌های دیگری هم بهره‌مند است که مدیران شهری از ماه‌ها قبل برای معرفی تمامی آنها به ایرانی‌ها تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند. 

 

حالا هم به فاصله چند روز تا آغاز سال 98 شهردار مشهد از مردم ایران برای حضور در این شهر در تعطیلات سال نو دعوت کرده است. به گفته محمدرضا کلایی، «افزایش نشاط مردم و مسافران»، «ارایه خدمات مناسب حمل‌ونقل شهری» و «اجرای برنامه‌های تفریحی و فرهنگی» تنها بخشی از اقدامات و اهداف مدیران شهری مشهد برای افراد و خانواده‌هایی است که یا شهروند هستند یا مشهد را برای سفر نوروزی انتخاب کرده‌اند.

جانمایی المان‌های شهری در نقاط مختلف، کاری است که شهرداری مشهد هر سال اجرا می‌کند و مردم شور و هیجان خاصی برای رونمایی از آنها دارند اما فقط این شهروندان نیستند که این حال و فضا را تجربه می‌کنند؛ آنهایی هم که در سال‌های گذشته روزهای نخست سال نو را از شهرهای دیگر ایران در مشهد سپری کرده‌اند، می‌دانند رنگ و روی بهار را بیشتر می‌توانند در این شهر حس کنند چراکه آثار هنری زیبایی در معابر و خیابان‌های این شهر به نمایش درمی‌آیند؛ آثاری که هر یک یا یادآور خاطرات دوران کودکی و جوانی هستند یا تامل‌برانگیز و حاوی پیام اخلاقی، فرهنگی یا اجتماعی. امسال هم این برنامه شهرداری در قالب جشنواره «خانه بهار» اجرا می‌شود که اعضای آن در مدیریت شهری از ماه‌ها قبل کار خود را برای هر چه بهتر برگزار شدن آن شروع کرده‌اند؛ از انتشار فراخوان و دعوت از هنرمندان سراسر کشور گرفته تا نقاشان دیواری از کشورهای روسیه، کره‌جنوبی و اردن. اجرای برنامه‌هایی متفاوت در آرامگاه فردوسی هم از دیگر ویژگی‌های نوروز 98 است که به گفته شهردار مشهد، در قالب این جشنواره میراث ماندگار شاهنامه در سال جدید پیش‌رو، نقش پررنگی در مشهد خواهد داشت.

 

نگران ترافیک نباشید

اما زائران و گردشگرانی که مشهد را به‌عنوان مقصد نوروزی خود انتخاب کرده‌اند نگران بار ترافیکی در معابر این شهر نباشند چراکه کلایی درباره اقدامات کوتاه‌مدت در حوزه ترافیک برای نوروز توضیح می‌دهد: «در تعطیلات سال نو با توجه به موضوعاتی که در هسته مرکزی شهر وجود داشته با آستان‌قدس و پلیس‌راهور به این نتیجه رسیدم ۸۵۰۰ پارکینگ جدید در پیرامون محدوده حرم در اختیار زائران قرار دهیم. از سوی دیگر، برای این تعطیلات تصمیم داریم خطوط بی.آر.تی را برای تسهیل زائران رایگان کنیم. لایحه این موضوع این هفته به شورا ارسال خواهد شد.» 

 

پاسخگویی به نیازهای زائران و گردشگران

اظهارات مدیران شهری مشهد در چند وقت اخیر نشان می‌دهد همگی کمر همت را محکم بسته‌اند تا با میدان دادن به نیروهای خلاق و جوان بهترین پذیرایی را از مسافران نوروزی شهر انجام دهند. موضوعی که رییس شورای شهر مشهد نیز معتقد به آن است و می‌گوید: «پاسخگویی به نیازهای زائران و گردشگران، مهمترین عامل در افزایش ضریب ماندگاری آنهاست.» 

به گفته محمدرضا حیدری، «در تمام دنیا ادبیات رقابتی شدن شهرها در جذب گردشگر مرسوم شده و شهرهایی که جنبه ملی و بین‌المللی دارند، بیشتر از سایر شهرها به‌دنبال بهانه‌ای برای ارتقای شاخص‌های میزبانی هستند به نحوی که گاه برخی از عناصر هویتی کشورهای دیگر را به ناحق منتسب به خود می‌کنند یا عاریه می‌گیرند تا گردشگر بیشتری را به خود اختصاص دهند.»

«اقتصاد، پویایی، تحرک و اشتغال شهر همگی به موضوع جذب زائر وابسته است.» نکته دیگری است که رییس شورای شهر مشهد معتقد به آن است. حیدری همچنین توضیح می‌دهد:«سالانه میلیون‌ها زائر و گردشگر با کمترین هزینه تبلیغات از نقاط مختلف دنیا با تکیه بر باور و نیت خالصانه خود مشهد را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند اما این افراد انتظار دارند که تمامی امکانات مورد نیازشان در شهر فراهم باشد. مدیریت شهری همزمان با ایام نوروز تلاش جدی در جهت تحقق شهری زیبا، جذاب و بانشاط داشته که امیدواریم با همراهی همه دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط بتوانیم میزبانی درخوری برای مردم، زائران و گردشگران به ارمغان آوریم.»

فقط یک لبخند

اما در این یک هفته باقی مانده تا سال جدید، مشهد درحالی روز به روز برای پذیرایی از زائران آماده‌تر می‌شود که رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد معتقد است: «با یک لبخند تمایل زائر را برای بازگشت به این شهر افزایش دهیم.» به گفته هادی بختیاری، «رویدادهای مختلفی در ایام نوروز از جمله زیباسازی شهری رقم خواهد خورد که با هدف تعامل، احترام و تکریم مهمانان و زائران انجام می‌شود. از مهمان به‌عنوان یک هدیه و نعمت تعبیر شده و موجب خیر و برکت در شهر می‌شود.»

از سوی دیگر، معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز از رونمایی از 10 مورد محصولات فرهنگی و سوغات هویتی مشهد ویژه نوروز 98 خبر داده است. به گفته نرگس شالچیان، «نقشه تاریخی شهر توس یکی از این محصولات است که برای سال نو تهیه شده و هدیه به مهمانانی می‌شود که به مشهد می‌آیند.» 

او توضیح می‌دهد: «بسیاری از افراد با ظرفیت‌های مختلف مشهد آشنا نیستند. همین موضوع، عاملی شد تا بروشورهای سه روزه سفر تهیه شود و به افراد پیشنهاد می‌شود در کنار زیارت بارگاه امام رضا(ع) از چه ظرفیت‌ها، مسیرها و گونه‌های مختلف گردشگری می‌توان بازدید کرد. گنجاندن جاذبه‌های جدید در نقشه هوشمند شهر مشهد نیز از دیگر کارهایی است که برای مسافران نوروزی تدارک دیده شده است.» 

آنطور هم که سرپرست فرمانداری شهرستان مشهد اعلام کرده است «مشهد برای میزبانی از زائران امام رضا(ع) و گردشگران در روزهای پایانی سال جاری و نوروز ۹۸، بیشتر از گذشته آماده است.» به گفته حیدر خوش نیت، «خدمت کردن به زائران امام رضا(ع) افتخاری بزرگ و یک وظیفه است بنابراین باید با همراهی و همکاری همه دستگاه‌های متولی و مردم بهترین میزبانی را از زائران در ایام پایانی اسفند و تعطیلات عید نوروز داشته باشیم.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار