با باز شدن راه‌های ارتباطی به شهر‌ها و مناطق گرفتار در سیلاب طی روز گذشته سیل، اخباری مخابره شد که حکایت از وخامت اوضاع در این مناطق داشت؛ اخباری که همزمان با مخابره آن‌ها در مناطق وسیعی در خوزستان وضعیت هشدار در جریان بود و تلاش‌های وسیع برای مقابله با سیلاب.
کد خبر: ۷۳۰۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۷ 03 April 2019

با توصیه‌های رهبر انقلاب در جمع مسئولان کشوری و لشکری در خصوص کمک به سیل زدگان، برخی مسئولان از سرعت و وسعت بخشیدن به اقداماشان در مناطق سیل زده خبر می‌دهند.

به گزارش «تابناک»؛ با باز شدن راه‌های ارتباطی به شهر‌ها و مناطق گرفتار در سیلاب طی روز گذشته، سیل اخباری مخابره شد که حکایت از وخامت اوضاع در این مناطق داشت؛ اخباری که همزمان با مخابره آن‌ها در مناطق وسیعی در خوزستان وضعیت هشدار در جریان بود و تلاش‌های وسیع برای مقابله با سیلاب.

رویدادی که هنوز خطر وقوع آن رفع نشده و چه بسا افزایش هم یافته است، چون با سرازیر شدن رواناب‌ها به این استان، سد‌های این خطه در معرض خطرند و تخلیه آب از آن‌ها برای ظرفیت سازی شدت گرفته که نتیجه آن به راه افتادن سیلاب در پایین دست در مجاورت رودهاست؛ سیلاب‌هایی که بسیار پر زورند و بسیاری از بند‌های دایر و تقویت شده برای مقابله با سیلاب را در هم می‌شکنند.

همه اینها در حالی است که بر اساس پیش بینی های هواشناسی، موج بارشی جدیدی در راه کشورمان است و از شنبه فعالیتش را آغاز خواهد کرد. موجی که باید از هم اکنون مهیای بارش های آن هم باشیم، چون در غیر این صورت، بارش های اندک ناشی از آن هم سیلابی خواهد شد و تخریب به بار خواهد آورد.

تصاویر هوایی از مناطق سیل‌زده « اهواز »
شهرستان اهواز با داشتن 3 رودخانه کارون، دز و کرخه، در مناطق مختلفی در معرض سیل قرار گرفته و 13 روستای بامدژ در حاشیه دز تاکنون دچار سیلاب شدید شده است.

 
ارتباطات تلفن همراه در پل دختر و روستاهای اطراف برقرار شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۲۳:۳۸

آذری جهرمی در توئیتر خود نوشت: بر اساس گزارش مدیرکل مخابرات استان لرستان ارائه شده در ستاد مدیریت بحران استان لرستان از ۱۸ سایت تلفن همراه در شهر پل دختر تا این لحظه ۱۲ سایت به شبکه برگشته‌اند.

وی افزود: تا ۴۸ ساعت آینده نیز ۸ سایت دیگر وارد شبکه خواهد شد. از ۲۰ سایت روستایی نیز تا کنون ۱۲ سایت به شبکه برگشته و تا ۴۸ ساعت آینده نیز ۸ سایت دیگر به شبکه باز خواهد گشت.

ادامه تخلیه روستاهای سیل زده شعیبیه شوشتر
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۲۳:۰۰

تخلیه روستاهای سیل زده شعیبیه شوشتر همچنان ادامه دارد. تا این لحظه در شهرستان‌های شوش ۱۱ روستا، دزفول ۹ روستا، شوشتر ۲۷ روستا، شادگان یک روستا، دشت آزادگان یک روستا، اهواز ۱۳ روستا و منطقه سید خلف و شهرستان کارون چهار روستا تخلیه شده‌است.

 
 
همه راه‌های شریانی لرستان تا ۲ روز آینده بازگشایی می‌شوند
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۹:۳۰

رئیس سازمان راهداری استان لرستان اعلام کرد: همه راه‌های شریانی لرستان تا ۲ روز آینده بازگشایی می‌شوند .

حسن‌نیا که در لرستان حضور دارد درباره اقدامات انجام شده توسط سازمان راهداری گفت:در حال حاضر مسیر فرعی از سمت آزادراه خرم آباد-پل زال به شهر پلدختر ایجاد شده است و شهر معمولان تا فردا بعداز ظهر از طریق راه ارتباطی دیگری بازگشایی خواهد شد.

تلاش می‌کنیم تا کلیه راه های شریانی استان را ظرف دو روز آینده برقرار کنیم. راه های روستایی و راه‌های فرعی ظرف یک هفته آینده با ایجاد یک راه موقت بازگشایی خواهند شد.

هراز باز شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۹:۱۲

سرهنگ علیرضا قدمی رییس پلیس راه مازندران به ایسنا گفت: محور هراز از ساعت 18 امروز از شمال به جنوب بازگشایی شد.

وی افزود: از ساعت 13 امروز نیز محور کندوان برای خودروهای سبک از شمال به جنوب بازگشایی شده بود.

راه ارتباطی ٢۵٠ روستای این شهرستان هنوز مسدود است
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۹:۱۱

حشمت بهمنی، فرماندار دلفان گفت: سیل پل‌های موجود در مسیر روستاهای شهرستان دلفان تخریب کرده است.

وی ادامه داد : راه‌ارتباطی ٢٥٠ روستای این شهرستان هنوز مسدود است. علت عمده این مسدودی، تخریب پل‌های موجود در مسیر این روستاهاست.

راه ارتباطی ۲۹۰ روستای الیگودرز به‌طور کلی مسدود است
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۹:۱۰

محمد خدابخشی، نماینده مردم الیگودرز در مجلس گفت: شهر و روستاهای الیگودرز مشکلات بسیار زیادی داریم و راه ارتباطی ۲۹۰ روستای الیگودرز به‌طور کلی مسدود است و مردم در روستاها مشکلات بسیاری دارند.

وی افزود: مردم در تأمین آذوقه با مشکل روبه‌رو هستند، از طریق زمینی امکان امدادرسانی به آن‌ها نیست چرا که ۸۰ درصد زیرساخت‌های روستایی تخریب شده است.

توزیع ۱۳۰۰ تخته چادر بین سیل‌زده‌های لرستان
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۹:۰۶

محمودرضا پیروی، دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور با بیان این‌که بعد از سیل استان طی دو مرحله امدادرسانی هوایی انجام شده است، ادامه داد: هم‌اکنون کار کمک هوایی به وسیله شش هلی‌کوپتر سنگین، دو بالگرد ارتش و چند دستگاه دیگر در حال انجام است. همراه با کار امدادرسانی، لکه‌گیری نیز انجام شده و با یک بالگرد مناطق جدید شناسایی و سرویس‌دهی کردیم. هم‌چنین تعداد قابل توجهی از حادثه‌دیده‌ها به مناطق امن هلی‌برد شده‌اند و این کارها ادامه دارد.

وی افزود: کار توزیع اقلام ضروری مانند پتو، چادر و مواد غذایی در حال انجام بوده اما با بی‌نظمی‌هایی همراه است. تابه‌حال ۱۳۰۰ تخته چادر و چندین تریلر اقلام امدادی بین سیل‌زده‌های پلدختر تقسیم شده است، افزود: اگر نظم برقرار شود توزیع مواد با سرعت بهتر و مطمئن‌تری انجام می‌شود.

موج جدید افزایش دبی در حوضه دز
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۸:۰۰

مدیرعامل سد دز از افزایش میزان ورودی آب به بیش از ۳ هزار متر مکعب در ثانیه خبر داد و گفت: میزان خروجی آب نیز به حدود 3 هزار متر مکعب در ثانیه افزایش یافته است.

گاز پلدختر وصل‌شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۶:۳۶

غلامرضا لطفعلیان مدیرعامل شرکت گاز لرستان گفت: طی 2 روز گذشته و پس از قطع گاز این شهر برنامه‌ریزی و تلاش لازم برای وصل کردن گاز پلدختر آغاز شد. نتیجه تلاش شرکت گاز ظهر امروز به بار نشست و گاز این شهر وصل شد.

وی افزود: با توجه به اینکه حدود 40 درصد از شهر قابلیت گازدار شدن ندارد، گاز بخش شرقی شهر هم اکنون وصل است.

تصاویر هوایی از مناطق سیل‌زده « اهواز »
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۵:۵۷

شهرستان اهواز با داشتن 3 رودخانه کارون، دز و کرخه، در مناطق مختلفی در معرض سیل قرار گرفته و 13 روستای بامدژ در حاشیه دز تاکنون دچار سیلاب شدید شده است.

 

حضور ۲۲ فروند بالگرد ارتش در مناطق سیل‌زده
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۵:۳۷

امیر سرتیپ یوسف قربانی درباره روند امدادرسانی هوانیروز ارتش در مناطق سیلزده توضیح داد: در هر یک از استان‌های خوزستان و کرمانشاه سه فروند بالگرد حضور دارد و چهار فروند دیگر را برای امدادرسانی به استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری و گرگان اعزام کردیم. از صبح امروز پنج فروند بالگرد ۲۱۴ و ۲ فروند شینوک عملیات امدادرسانی به مردم لرستان را آغاز کردند.

به گفته وی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه حضور دارد و کادر پروازی بالگرد‌های ما را نیرو‌های هوانیروز، تیپ ۶۵ نوهد و تیپ ۳۵ قرارگاه عملیاتی غرب تشکیل می‌دهد.

قربانی افزود: بالگرد‌های شینوک هوانیروز ارتش با توجه به شرایط پیش آمده در استان لرستان در مناطق صعب العبور و دره‌ها فرود آمده و به امدادرسانی و جابجایی مصدومان پرداختند. صبح امروز بالگرد هوانیروز با حضور در یکی از روستا‌های منطقه کودک ۳۵ روزه‌ای را از مرگ حتمی نجات داد و با عبور از منطقه صعب العبور، وی را به فرودگاه خرم آباد و سپس مرکز درمانی رساند.

اسکان ۲۰ هزار خوزستانی در ۳۵ اردوگاه و ۲ هزار چادر
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۵:۲۰

کیامرث حاجی زاده، مدیر کل مدیریت بحران خوزستانن درباره آخرین وضعیت امداد رسانی به خوزستان گفت: در حال حاضر تنها شاهد ورود آب به مزارع کشاورزی هستیم. ۹۶ روستا در استان یا کاملا تخلیه شده اند و یا به حالت نیمه تخلیه درآمده اند. شرایط اسکان اضطراری در ۳۵ مکان فراهم شده است. همه عوامل مدیریت بحران، سپاه، ارتش و بسیج پای کار آمدند.

وی افزود: برای کاهش آب ورودی از کرخه اقدامات خوبی انجام دادیم. هنوز سیلاب به منطقه نرسیده است. ۱۵ فروند بالگرد در استان برای خدمات رسانی مستقر شده اند؛ و ۵ هزار سرویس بهداشتی، ۷ دستگاه کانتر نانوایی تهیه شد. در مجموع ۲۰ هزار نفر در ۳۵ اردوگاه و ۲ هزار چادر اسکان داده شدند.

سیلاب اصلی هنوز به خوزستان نرسیده است
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۵:۱۶

کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل ستاد بحران استان خوزستان گفت: ستاد مدیریت بحران استان خوزستان در 24 ساعت گذشته اقدامات خوبی در راستای پیشگیری از وقوع تلفات جانی در استان انجام داشته که خوشبختانه ما با همه حوادث درون استان هیچگونه تلفات جانی تاکنون نداشته‌ایم.

وی افزود: خسارت‌هایی که تاکنون به استان وارد شده در حد ورود آب به مزارع کشاورزی و برخی روستا بوده که ما در راستای پیشگیری از تلفات جانی 96 روستا را به صورت کلی و یا جزئی تخلیه و در 35 اردوگاه اضطراری سراسر استان جا داده‌ایم؛ تمامی نیازهای ارودگاه‌های اضطراری مشخص و تامین شده است.

مدیرکل ستاد بحران استان خوزستان بیان کرد: نیم میلیون بطری آب معدنی در 24 ساعت گذشته در اردوگاه‌ها توزیع شده است؛ بیش از 500 تخته چادر به غیر از چادرهای هلال احمر در اردوگاه‌‌ها توزیع شده که در کنار آن‌ها چادرهایی بزرگ برای عشایر آسیب دیده از طریق اداره کل امور عشار توزیع شده است.

وی گفت: کار بزرگی در موردکاهش آب عبوری از رودخانه کرخه در محدوده شهرستان سوسنگرد و شهر بستان صورت گرفته که این اقدام با همراهی مردم بوده است؛ سیلاب اصلی که ما در انتظار آن هستیم هنوز به خوزستان نرسیده است و توقع داریم مردم همچنان هشدارهای ستاد بحران را جدی بگیرند.

حاجی زاده عنوان کرد: با توجه به پیگیری‌های صورت کرفته از طریق ستاد مدیریت بحران 15 بالگرد، بیش از 5000 چشمه دستشویی و 7 کانتینر نانوایی سیار برای مناطق سیل‌زده و اردوگاه‌های اضطراری ارسال شده است؛ تمام شرکت‌های منطقه‌ای ما پای کار بوده و با همکاری هلال احمر در حال تهیه غذای گرم و توزیع آن در مناطق سیل‌زده هستند.

وی ادامه داد: ترمیم سواحل رودخانه کارون در کلانشهر اهواز با همکاری ارتش در حال انجام بوده است؛ ما با توجه به مشکلاتی که برای دانش‌آموزان و مردم به وجود آمده تعدادی از مدارس استان را تعظیل کرده و دانشگاه‌ها را یک هفته تاخیر آغاز می‌کنیم.

مدیرکل ستاد بحران استان خوزستان در پایان با اشاره به استفاده از ظرفیت پادگان‌های سپاه و محل کاروان‌های راهیان نور برای اسکان مردم سیل‌زده خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 20 هزار نفر در 35 اردوگاه اضطراری و در حدود 2000 هزار چادر اسکان داده شده‌اند؛ اوضاع توسط ستاد مدیریت بحران خوزستان مرتبا در حال رصد بوده و تمام دستگاه‌ها در حالت آماده باش و پای کار بوده‌اند.

لاریجانی: مردم سیل‌زده نگران خسارات نباشند
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۵:۰۶

علی لاریجانی صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: در بعضی از بخش‌ها باید امکاناتی برای پیشگیری فراهم می‌شد که یک طیف وسیعی دارد. مسئله سدهای لازم برای کنترل آب‌ها است و هم مسئله آبخیزداری و هم امکاناتی که برای لایروبی رودخانه‌ها لازم است، همه این‌ها موضوعاتی است که در شرایط فعلی باید جدی گرفته شود.

وی افزود: باید طبقه‌بندی کرد مسائل را، بخشی کارهای فوری است، همه کارهایی که در حال حاضر بخش‌های مختلف اعم از استانداری، فرمانداران و بخش‌های اجرایی و نیروهای مسلح انجام می‌دهند برای اینکه خسارت‌ها را کاهش دهند و مردم را نجات دهند. یک بخش کار مربوط است به برطرف کردن مسائل فوری مردم در شرایط فعلی، یعنی مغازه‌شان از بین رفته است خسارتشان را بدهیم یا مزارع شان، دامشان و خانه‌شان از بین رفته است، خوشبختانه در دولت جلسه‌ای بود و تصمیم‌گیری شد و بودجه را حتماً اختصاص می‌دهیم.

لاریجانی تصریح کرد: دیروز رهبری معظم انقلاب دستورات خیلی مهمی دادند، هم در مورد پیشگیری و هم شرایط فعلی و تدبیری شده تا بودجه کافی برای این در نظر گرفته شود. اکثر استان‌ها درگیر هستند ولی سطح درگیری متفاوت است، سطح درگیری لرستان خیلی زیاد است و خسارات را برآورد کنند و در نخستین فرصت خسارت‌های مردم داده می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نگرانی و اضطرابی در مردم نباشد که اگر خسارتی به آن‌ها رسیده این خسارت پرداخت نمی‌شود ویا با تاخیر پرداخت می‌شود، برای مسکن‌شان فکر شده و نخستین جلسه مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه صحبت می‌شود و بودجه‌ای که موردنیاز دولت باشد در این زمینه تأمین می‌شود. مردم خیالشان از این‌ جهت راحت باشد و نگران نباشند، اگر کسی مغازه‌اش را از دست‌ داده یا کشاورزی داشتند و مشکلاتی پیدا کردند یا منزلشان مشکل پیداکرده نگرانی نداشته باشند ما همه این‌ها را برایشان تأمین می‌کنیم.

روحانی: دولت با همه توان در خدمت خسارت دیدگان است
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۴:۵۵

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان عصر امروز همزمان با عید سعید مبعث در دیدار جمعی از وزرا، مدیران دستگاه‌های اجرایی، مسئولان و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مرحله دوم بارش‌ها طی روزهای گذشته، سازمان هواشناسی با پیش بینی‌ها و هشدارهای خود به آمادگی برای مقابله با سیلاب کمک زیادی کرد، افزود: باید با استفاده از فناوری بالاتر و پیشرفته، پیش بینی‌های دقیق‌تری از وضعیت بارش‌ها انجام داده و دقیق‌تر در مورد وقوع زمان و مکان بارش و سیلاب اطلاع رسانی شود.

مشروح سخنان رئیس جمهور را اینجا بخوانید.

شدت بخشیدن به امداد در پی توصیه‌های رهبر انقلاب/ سیل لرستان ۱۴ قربانی داشت/ ضرورت تأمین توالت و حمام برای سیل‌زدگان/ حال معمولان نامساعد است/ آمار جانباختگان سیلاب شیراز به ۲۱ نفر رسید

شکست حصر ماژین با بالگرد‌های هلال احمر
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۴:۳۵

مدیر عامل جمعیت هلال احمر ایلام گفت: تاکنون به ۱ هزار و ۱۲۲ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۵ هزار و ۳۳۴ نفر در مناطق تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی امدادرسانی شده و امروز در منطقه ماژین اقلام غذایی و امدادی مورد نیاز توسط ۳ فروند بالگرد هلال احمر توزیع شد.

حسین عارفی اظهار داشت: مناطق روستایی و عشایری شهرستان‌های ایلام، دهلران، سیروان، ملکشاهی، ایوان، چرداول، دره شهر، مهران و آبدانان تحت تاثیر باران شدید، سیل و آبگرفتگی قرار گرفته اند. تاکنون در مجموع ۴۵۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته، ۵۰۰ بسته غذایی یک ماهه، ۶۳۶ تخته چادر امدادی، ۱۷۴۵ تخته پتو، ۴۳۹ تخته موکت، ۴۶ عدد کلمن، ۱۸ ثوب شلوار، ۱۹ شعله فانوس، ۲۵ شعله والور، ۲۳۹ کیلو گرم نایلون پوششی و ۳۶۰۰ بسته نان در میان سیل زدگان توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ تیم عملیاتی هلال احمر ایلام با حضور در مناطق آب گرفته شهرستان‌های دره شهر، ایوان و بدره در حال کمک و امداد رسانی به آسیب دیدگان هستند، افزود: تخلیه آب بیش از ۱۳۰ منزل مسکونی توسط نیرو‌های امدادی صورت گرفته است. بیش از ۳ هزار نفر از سیل زدگان در کمپ‌های اسکان اضطراری هلال احمر در سطح استان تا حالا اسکان اضطراری داده شدند.

آمار جانباختگان ناشی از سیل در شیراز به ۲۱ نفر رسید
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۴:۲۷

سعید غلامزاده مدیرکل پزشکی قانونی فارس گفت: به دنبال فوت یکی دیگر از مصدومین سیل شیراز در بیمارستان شهید فقیهی، آمار جانباختگان حادثه سیل شیراز به ۲۱ نفر رسید.

وی افزود: جسد روح انگیز موری فرزند لازم، ۶۲ ساله که در ۹۸/۱/۱۳ در بیمارستان شهید فقیهی فوت کرد برای تعیین علت فوت و صدور جواز دفن به تالار تشریح پزشکی قانونی شیراز منتقل شد. با فوت روح انگیز موری، تعداد جان باختگان سیل شیراز به ۲۱ نفر رسید.

برخی مردم سیل‌زده دو شب است در بیابان زندگی می‌کنند
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۴:۰۸

حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به آخرین وضعیت سیل‌زدگان این شهرستان گفت: مناطق آسیب‌دیده از سیل گسترده است و الان هم به وسیله بالگرد‌ها به مردم سیل‌زده آذوقه می‌رسد. حدود ۶۰ روستا و همچنین خود شهرستان پلدختر با ارتباطشان با استان قطع است و با توجه به این‌که حجم مناطق آسیب‌دیده زیاد است نمی‌توان تنها از طریق بالگرد به مردم امکانات رساند.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مردم پلدختر نیاز فوری به آب و غذا، چادر و امکانات گرمایشی دارند و با شرایط فعلی نمی‌توان این امکانات را به آن‌ها رساند و باید برای رساندن مایحتاج مردم به آن‌ها راه‌های ارتباطی زمینی وصل شود؛ چراکه بالگردها محدود هستند. نهایتا دو یا سه بالگرد برای کمک‌رسانی در حال پرواز هستند و حجم بسته‌هایی هم که می‌آورند محدود است.

کاظمی خاطرنشان کرد: ۶۰ روستا گرفتار سیل هستند و هیچ راه ارتباطی با هیچ جای ایران ندارند، مردم شهر هم خوراک و پوشاک و امکانات ندارند. نیمی از شهرهای پلدختر و معمولان و حدود ۲۰ روستا به زیر آب رفته است و برای امدادرسانی به مردم نیاز به کمک بیشتر داریم. اداره راه‌سازی برقراری راه از طریق زمین را شروع کرده اما امکانات استان در این باره محدود است و باید استان‌های معین و وزارتخانه‌ها فعال شوند و به کمک مردم بیایند.

وی در پایان اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از مردم و نهادها و دستگاه‌ها درخواست دارم تا کمک‌های غذایی، گرمایشی و پوشاکشان را به منطقه اعزام کنند. تعدادی از مردم هستند که دو شب است در بیابان زندگی می‌کنند و به کوه‌ها پناه برده‌اند و هیچ چیزی ندارند و بالگردها هم به آنجا می‌روند و تنها چند بسته غذایی به آن‌ها می‌رسانند.

امداد رساني نيروهای پليس دره شهر به سيل زدگان
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۴:۰۰

سرهنگ علی جمالوندی فرمانده انتظامي شهرستان دره شهر گفت: پلیس در کنار یگان های امدادی پس از چند ساعت تلاش و کوشش موفق شدند آب گرفتگی معابر را مهار و وضعیت را به حالت عادی برگردانند. پلیس با تمام توان و همه امکانات و تجهیزات مشغول خدمت رسانی و برقراری امنیت برای اسکان موقت مسافران نوروزی و سیل زدگان است.

وی با اشاره به حضور پررنگ پلیس در کمک رسانی به سیل زدگان، فلسفه وجودی نیروی انتظامی را خدمت به مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی برشمرد و گفت : پلیس در تمام حوزه های کاری خود با قدرت و جدیت تلاش می کند تا امنیت پایدار در جامعه به خصوص مناطق سیل زده برقرار باشد.

وی در پایان به شهروندان توصیه کرد که به شایعات فضای مجازی توجه نکرده و هرگونه اخبار را از رسانه های رسمی دنبال کنند.

سیل در روستای دریسیه -خوزستان
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۳:۲۵

با شکسته شدن سیل بند در روستای دریسیه و با افزیش دبی آب حجم آب بیشتری وارد این روستا شد و سیلاب به خانه های این روستا ورود کرده و همچنین زمین های کشاورزی این روستا کاملا به زیر آب رفتند. روستای دریسیه از توابع شهر شادگان و در ۱۵ کیلومتری دارخوین و در شرق رود خانه کارون می باشد.

 
 
سیل لرستان ۱۴ قربانی داشت
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۳:۱۴

حمیدرضا نظیفی مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان در گفت‌وگو با میزان، اظهار داشت: از ابتدای بارش سیل آسای باران در استان تاکنون ۱۴ جسد به دلیل خفگی ناشی از سیل یا در ارتباط با آن، به پزشکی قانونی استان ارجاع شده‌اند.

وی گفت: ۳ نفر مربوط الیگودرز، ۱ نفر مربوط به شهرستان دورود، ۳ نفر مربوط به خرم آباد، ۲ نفر مربوط به کوهدشت، ۲ نفر مربوط به معمولان، ۲ نفر مربوط به دوره‌ی چگنی و ۱ نفر مربوط به نورآباد بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان بیان داشت: پزشکی قانونی استان در طول مدت حادثه در کنار مردم حضور داشت وبا معاینه اجساد و صدور سریع جواز دفن، مانع از افزایش درد و آلام مردم گردید. تا پایان مشکلات ناشی از این بحران، پزشکی قانونی در هر لحظه از شبانه روز آماده معاینه اجساد و صدور جواز دفن است.

بازگشایی یک لاین محور چالوس
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۳:۰۹

سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: برابر هماهنگی به عمل آمده از ساعت ۱۳ امروز مسیر شمال به جنوب محور چالوس فقط برای تردد خودروهای سواری بازگشایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سیلاب‌های اخیر موجب تخریب بخشی از مسیر در محور چالوس شده است از رانندگانی که در این مسیر تردد می‌کنند خواسته حتماً نکات ایمنی را رعایت کرده و از توقف در حاشیه راه به طور جدی پرهیز کنند.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا همچنین در خصوص محور هراز گفت: این محور همچنان مسدود است و تلاش مأموران راهداری برای بازگشایی مسیر ادامه دارد. پیش‌بینی می‌شود محور هراز امروز یا فردا بازگشایی شود.

رئیس مجلس وارد لرستان شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۳:۰۱

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به منظور بازدید از مناطق سیل زده لرستان از طریق فرودگاه خرم‌آباد وارد این استان شد.

قرار است لاریجانی تا ساعتی دیگر در مناطق سیل زده حضور یافته و از نزدیدک در جریان حجم خسارات سیل قرار گیرد.

راه‌ ارتباطی ۲۰۰ روستای خرم‌آباد قطع است
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۲:۵۸

اسد عبداللهی فرماندار خرم‌آباد با اشاره به درگیری سه بخش خرم‌آباد با سیل اظهار داشت: یکی از مشکلات ما بخش پاپی بوده و دو بخش دیگر نیز مشکلاتی داشتند اما کمتر از بخش پاپی بود چرا که در بخش پاپی علاوه بر موضوع قطع ارتباط جاده‌ای قطع ارتباط راه‌آهن نیز وجود داشت.

وی با بیان اینکه با باز شدن راه‌آهن توانستیم مواد غذایی به این بخش ارسال کنیم، افزود: امروز نیز به صورت هوایی و زمینی مواد غذایی به این بخش ارسال کردیم به غیر از هوایی و زمینی تمام راه‌ ارتباطی آن‌ها قطع است. راه‌ ارتباطی حدود ۲۰۰ روستا قطع شده است که در در سه بخش خرم‌آباد هستند.

عبدالهی خاطر نشان کرد: در بخش مرکزی برای ایجاد راه دسترسی به بللوند که حدود۶کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد از ارتش درخواست کردیم راه‌ارتباطی از میدان تیر ارتش به این روستا احداث‌ کند. در بخش بیرانوند نیز با قرارگاه خاتم صحبت شده و با تمام تجهیزات امروز مشکلات این بخش پایان می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه اولویت اول ما بحث راه و اولویت دوم بحث گاز است، عنوان کرد: مرحله نخست شهری پاک‌سازی منازل مغازه‌های شهروندان و سپس معابر است که از ظرفیت شهرداری دیگر استان‌ها که برای کمک‌رسانی حضور دارند، نیز استفاده می‌شود.

آخرین آمار مصدومان در مناطق سیل زده
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۲:۵۱

پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با فارس در خصوص آخرین آمار مصدومین در مناطق سیل زده، اظهار داشت: تعداد مصدومان در مناطق سیل‌زده تا کنون ۵۴۸ نفر است که تنها ۲۶ از آنها بستری و تحت مراقبت‌های درمانی قرار دارند و باقی افراد پس از طی کردن مراحل درمان مرخص شده‌اند. با توجه به سامانه‌ای که در اختیار داریم، تعداد دقیق مصدومان و بیماران به صورت لحظه‌ای در تمام مناطق رصد می‌شود و افرادی مانند مادران باردار و سالمندان که نیاز به مراقبت دارند تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه تمام خدمات درمانی به افراد نیازمند به خوبی ارائه شده است، گفت: بیماران و مصدومان در صورت نیاز به بستری به مراکز درمانی انتقال می‌یابند. در زمینه بیماری‌های واگیر نیز مدیریت خوبی صورت گرفته است و خوشبختانه حتی یک مورد بیماری واگیر نیز در مناطق سیل‌زده نداشته‌ایم. خوشبختانه هیچ‌گونه کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در این مناطق نداریم.

رئیس اورژانس کشور در خصوص اخبار منتشر شده در شبکه های اجتماعی درباره آمار مصدومان و جانباختگان در مناطق سیل‌زده، توضیح داد: آمار اعلامی از سوی اورژانس و پزشکی قانونی به صورت دقیقی و رسمی بوده و به علت اینکه قبل از وقوع حادثه هشدارهای لازم به ساکنان داده شده بود، تعداد مصدومان و جانباختگان با توجه به گستره سانحه کم بوده است.

کولیوند عنوان کرد: طی بازدیدهای میدانی از مناطق سیل‌زده استان لرستان مشاهده کردیم که مرگ تعدادی از جانباختگان به علت سیل نبوده است و هرگونه اخبار از مراجع غیر رسمی درخصوص آمار جانباختگان و مصدومان از مناطق سیل‌زده تأیید نمی‌شود.

بازگشایی محور ریلی جنوب
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۲:۰۵

مدیرکل راه آهن جنوب گفت: محور ریلی جنوب که به دلیل آبگرفتگی و ریزش کوه در استان لرستان مسدود شده بود مجدد بازگشایی و از صبح چهارشنبه حرکت قطارها از خوزستان به سمت لرستان از سر گرفته شد.

عبدالکریم درویش زاده افزود: ۲ روز پیش قطار خرمشهر – تهران که از ایستگاه خرمشهر راهی تهران شده بود به دلیل آبگرفتگی در استان لرستان در ایستگاه اهواز متوقف شد و در نهایت به ایستگاه خرمشهر بازگردانده شد.

ضرورت تامین توالت و حمام برای سیل‌زدگان
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۲:۰۴

دکتر محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت بهداشتی مناطق سیل‌زده و اقدامات انجام شده جهت جلوگیری از بروز و طغیان بیماری‌های واگیر در این مناطق گفت: خوشبخانه تا کنون اتفاق خاصی در مورد بروز و طغیان بیماری‌های واگیر در هیچ کدام از مناطق سیل زده نداشتیم و این حاصل تلاش صدها نفر از کارکنان بهاشتی در این مناطق است.

وی به اسکان جمعیت زیادی از سیل‌زدگان در کمپ‌ها و اردوگاه‌ها اشاره کرد و افزود: طبیعی است که این شرایط، شرایط معمولی نیست و می‌تواند افراد را در خطر بیماری‌های واگیر قرار دهد و تلاش شده که چنین اتفاقی نیفتد. در همین راستا نیز در بسیاری از مناطق سیل‌زده آب آشامیدنی به صورت بطری در اختیار مردم قرار گرفت و در مناطقی هم که آب بطری در دسترس نبود، تلاش شده از تانکرهای آب آشامیدنی استفاده شود. این تانکرها نیز قبل از اینکه در اختیار مردم قرار گیرند، از لحاظ میزان کلر به دقت بررسی می‌شوند. انجام چنین اقداماتی طی روزهای گذشته برای ما بسیار اهمیت داشت.

وی در این باره ادامه داد: در حال حاضر یکی از وظایف مهم سیستم بهداشتی، مراقبت از سلامت مردم در داخل کمپ‌ها و اردوگاه‌هاست؛ به خصوص مادران باردار، کودکان زیر پنج سال، نوزادان و افراد مسن. به همین دلیل نیز برنامه‌های ویژه‌ای مخصوص آنها تهیه شده است که تضمین کننده سلامت آنها باشد و در عین حال نیز در تمام این مراکز اقامتی، قابلیت اجرایی داشته باشد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، بر لزوم رعایت نکات بهداشت محیط و به ویژه تامین نیازهای بهداشتی به خصوص دستشویی، توالت و حمام در مناطق سیل‌زده و در مراکز اقامت سیل‌زدگان تاکید کرد و گفت: تامین این نیازهای بهداشتی در اولویت کارهای نظارتی نیروهای بهداشتی و همکاران بهداشت محیط قرار دارد.

وی همچنین از واکسیناسیون کودکان برخی مناطق سیل‌زده علیه فلج اطفال و همچنین سرخک خبر داد و در توضیح علت چنین اقدامی، گفت: تلاش شد در برخی از مناطق مانند منطقه گلستان و برخی از مناطق خوزستان، قطره فلج اطفال به کودکان داده شود. همچنین در برخی از مناطق خوزستان، واکسیناسیون علیه بیماری سرخک صورت گرفت؛ چراکه معمولا سرخک در همین فصل شایع می‌شود و اگر این اقدام را بویژه در مناطقی که انتظار بروز این بیماری را داشتیم، انجام نمی‌دادیم، ممکن بود با مواردی از سرخک مواجه شویم. خوشبختانه به دنبال اقداماتی که انجام شد حتی یک مورد بروز این بیماری را نداشتیم.

گویا افزود: تلاش کردیم سرم ضد مار و ضد عقرب در تمام مراکز بهداشتی مناطق سیل‌زده قرار گیرد و به محض اینکه کسی مارگزیده شود بلافاصله تحت درمان قرار گیرد و خوشبختانه هیچ موردی و مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم. همچنین مواردی از حیوان گزیدگی که بیشتر هم مربوط به گزش سگ بود، وجود داشت که این موارد نیز بلافاصله تحت درمان و مراقبت علیه بیماری هاری قرار گرفتند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت افزود: مبحثی که اکنون برای ما اهمیت دارد آن است که کار ما تا مدت‌های طولانی ادامه خواهد داشت؛ چراکه در مناطق سیل‌زده با گرم‌تر شدن هوا باید مراقب بیماری‌هایی باشیم که از طریق حشرات منتقل می‌شوند؛ موضوعی که بسیار برای ما اهمیت دارد.

وی افزود: بعضی از مناطق سیل زده جزو مناطقی بودند که به صورت بومی، بیماری سالک در آنجا وجود داشته است؛ مناطقی مانند دشت آزادگان، سونگرد و ... بنابراین به محض اینکه شرایط آماده شود، برنامه کنترل ناقلین را با وسعت گسترده پیاده می‌کنیم. امیدواریم همانطور که در مناطق بومی سالک در کرمانشاه و در جریان زلزله، حتی یک طغیان بیماری سالک نداشتیم، در این مناطق هم بتوانیم با عملیاتی ضربتی از طغیان این بیماری‌های منتقله از طریق حشرات جلوگیری کنیم.

افزایش کشته‌های سیل در کشور
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۲:۰۳

احمدشجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت‌وگو با فارس، در ارتباط با آخرین جزئیات کشته‌های سیل در کشور، اظهار کرد: سیل از ابتدای نوروز تا شب گذشته ۵۲ کشته برجای گذاشته است. همه ۵۲ نفر شناسایی و تشخیص هویت شده‌اند و امروز نیز به این آمار افزوده شده و اجساد در حال انتقال به پزشکی قانونی‌ هستند.

وی نشان کرد: اسامی و آمار جدید کشته شدگان به‌زودی اعلام خواهد شد.

۷۰ سورتی پرواز بر فراز لرستان از شب گذشته
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۱:۳۱

شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه تعداد دقیق افرادی که همچنان در مناطق سیل‌زده استان لرستان حضور دارند و امکان خروج ندارند، مشخص نیست، گفت: امداد رسانی از طریق زمینی و هوایی در حال انجام است و از روز گذشته بیش از ۶۰ تا ۷۰ سورتی پرواز برای خارج کردن مردم مناطق سیل‌زده انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه از امروز صبح نیز پروازهای هلال احمر، سپاه و ارتش با هماهنگی هلال احمر به منطقه اعزام شده‌اند و اقلام امدادی را نیز منتقل کرده‌اند، افزود: از طریق زمینی هم اقلام امدادی ارسال شده است. در منطقه پل دختر نیز دیشب یک کاروان امدادی انتقال داده شده و در حال هماهنگی برای توزیع اقلام مذکور هستند.

به گفته وی هر پرواز بین ۲۰ تا ۳۰ فرد که در ارتفاعات گرفتار شده‌اند، را منتقل می‌کنند.

مهمترین اولویت پلیس در مناطق سیل‌زده
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۱:۲۰

سردار ایوب سلیمانی جانشین ناجا به منظور بررسی وضعیت و تقویت خدمات انتظامی و امدادی به هموطنان سیل زده در استان لرستان وارد فرودگاه خرم آباد شد.

وی درباره وضعیت پلدختر، گفت: برای کمک رسانی به مردم این منطقه، نیاز به نظم و امنیت مناسب بوده که در این راستا وارد عمل شده‌ایم و در سفر امروز ضمن بازدید، دستورات لازم را صادر خواهیم کرد.

سردار سلیمانی در پایان، حضور میدانی در منطقه، تأمین امنیت و نیز مدیریت توزیع امکانات و اسکان سیل زدگان را از اهداف مهم سفر خود به لرستان برشمرد.

تکذیب شایعه فوت تعدادی از مردم در سیل پلدختر
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۱:۱۹

سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در جمع خبرنگاران گفت: شایعه کشته‌شدن تعدادی از مردم در سیل پلدختر صحت ندارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته شرایط نسبت به روزهای گذشته در مناطق سیل زده بهتر شده است. در صورتی که بارندگی جدیدی نداشته باشیم، فرایند کمک‌رسانی افزایش می‌یابد.

آب از ۷۰ درصد گمیشان تخلیه شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۱:۱۸

امیر شیر توماج پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت سیلاب در این شهرستان از تخلیه آب از 70 درصد شهر خبر داد و اظهارداشت: آب هنوز در 30 درصد شهر باقی مانده و پیش‌بینی می‌شود کار تخلیه آن تا یک هفته دیگر ادامه داشته باشد.

فرماندار شهرستان گمیشان افزود: ساکنان مناطقی که تخلیه آب در آنها انجام شده است در حال بازگشت به منازل خود هستند.

وی با بیان اینکه تردد وسایل نقلیه شخصی در جاده گمیشان – خواجه نفس طبق برنامه در جریان است گفت: امکان تردد وسایل نقلیه غیرامدادی در ساعات فرد از گمیشان به سمت خواجه نفس و در ساعات زوج از خواجه‌نفس به گمیشان وجود دارد.

فرماندار شهرستان گمیشان افزود: با توجه به اقداماتی که در زمینه لایروبی و تعریض کانال ملت انجام گرفت هدایت آب از مسیر ناردانلی و تپه نقره‌ای در حال انجام است. بعد از مقابله با سیلاب نسبت به بازسازی و موارد بهداشتی مردم سیل زده شهرستان پیگیری لازم و اقدامات مناسب انجام می شود.

 

تصاویر هوایی عبور سیل از مرکز شهر قم
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۱:۱۶
 
شرایط معمولان نامساعد است
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۱:۱۵

حبیب الله موسوی، بخشدار معمولان درباره آخرین وضعیت این خطه گفت: از روز یکشنبه و دوشنبه به دنبال سیل در این منطقه بیش از ۵۰۰ خانه مسکونی تخریب شده و ۲۰۰ منزل روستایی به زیر آب رفته است.

وی با بیان اینکه به دلیل قطع تلفن، ارتباط با این منطقه با مشکل رو به‌رو شده است، افزود: این منطقه با استفاده از ۸ پل به مناطق دیگر مرتبط می‌شد که به دنبال تخریب این ۸ پل در حال حاضر ارتباط زمینی آن با خارج کاملاً قطع شده است و امدادرسانی تنها از طریق هوایی امکان پذیر است.

بخشدار معمولان که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با اشاره به قطع گاز و آب منطقه معمولان، گفت: وضعیت امداد رسانی به معمولان اصلاً مناسب نیست و مردم از وضعیت موجود ناراضی هستند. برخی از بیماران این منطقه تنها از طریق بالگرد به خرم آباد منتقل شدند.

وی همچنین گفت: وضعیت تأمین دارو برای مردم این منطقه نیز در شرایط نامطلوبی قرار دارد و تنها از طریق نیروهای مردمی در حال تأمین است. از لحاظ تأمین سبدهای ضروری غذایی، بهداشتی و درمانی نیز شرایط معمولان در وضعیت مناسبی نیست و مردم منطقه با مشکل رو به رو هستند، به طوریکه تنها یک نانوایی به طور ۲۴ ساعته در حال پخت نان برای مردم است. همچنین آب شرب سالم نیز به اندازه کافی در اختیار مردم قرار ندارد.

برقراری مستمری بازماندگان سیل اخیر، در اسرع وقت
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۱:۱۲

محمدحسن زدا سرپرست سازمان تأمین اجتماعی گفت: برای مصدومان حوادث اخیر ناشی از سیل در کشور طلب شفای عاجل کرد و اظهار داشت: برای تسهیل خدمت رسانی به بیمه شدگان و کارگاه‌های تحت پوشش این سازمان در استان‌های سیل‌زده دستورات لازم به مدیران واحدهای بیمه‌ای و درمانی صادر شده است.

وی گفت: ارائه خدمات درمانی به مصدومان با استفاده از تمام امکانات و ظرفیت مراکز درمانی انجام می‌شود. کارگاه‌های تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی که فعالیت آنها در اثر سیل متوقف شده است نیز از حمایت‌های این سازمان از جمله برقراری مقرری بیمه بیکاری برای کارگران، برخوردار می‌شوند.

وی ضمن اظهار همدردی و تسلیت به بازماندگان افراد فوت شده براثر سیل، ادامه داد: در صورتی که افراد فوت شده در این سوانح از بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی باشند، مستمری بازماندگان واجد شرایط آنها در اسرع وقت برقرار می‌شود.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در پایان بر لزوم ارائه تمامی تعهدات قانونی این سازمان به آسیب دیدگان حوادث اخیر تاکید کرد و گفت: سرعت و کیفیت خدمت رسانی به این عزیزان را مهم‌ترین وظیفه خود می‌دانیم و به عنوان یک سازمان خدمت رسان در شرایط سخت در کنار تولیدکنندگان و کارفرمایان و همچنین جامعه شریف و زحمتکش کارگری هستیم.

کدام استان ها هفته آینده بارانی است
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۰:۵۴

سازمان هواشناسی کشور با توجه به ورود سامانه بارشی جدیدی از ۱۷ فروردین ماه در کشور اطلاعیه جدید را صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: سامانه بارشی از بعد از ظهر جمعه ۹۸/۰۱/۱۶ وارد کشور شده و طی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده در سطح کشور فعال خواهد بود. پیش بینی می‌شود که در غرب و جنوب غرب کشور شامل استان‌های کرمانشاه، ایلام، شمال و شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، شمال فارس بارش باران بین ۲۵ تا ۳۵ میلی متر رخ دهد.

در ادامه اطلاعیه آمده است: همچنین با حرکت این سامانه به سمت شمال شرق کشور از بعد از ظهر شنبه تا بعد از ظهر روز یکشنبه بارش باران در استان‌های خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات سمنان، ارتفاعات تهران و البرز بین ۲۰ تا ۳۵ میلی متر برآورد می‌شود.

سازمان هواشناسی کشور توصیه کرده است که با توجه به سیلاب و بارش‌های شدید سامانه قبلی، سازمان‌های مرتبط با مدیریت منابع آب تمهیدات لازم را برای حفظ ایمنی و کاهش ریسک مخاطرات ناشی از سیلاب احتمالی به عمل آورند.

کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده لرستان از امروز شدت می‌گیرد
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۱۰:۱۵

سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز در بدو ورود به لرستان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در پی جلسه روز گذشته با مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان مبنی بر کمک نیروهای مسلح به مناطق سیل زده، امروز وارد لرستان شدیم، گفت: تمرکز استان‌های معین از امروز روی مناطق سیل زده لرستان خواهد بود.

وی با بیان اینکه برخی از خسارت‌ها که ناشی از کم کاری و کوتاهی‌ها بوده باید جبران شود، البته در این شرایط صبر و تحمل مردم مناطق سیل زده بسیار مهم است؛ تصریح کرد: در مقابله با بلایای طبیعی همچون سیل باید اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم تا کمترین خسارت را متحمل شویم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه اکنون آب فروکش کرده اما زیرساخت‌ها آسیب بسیار دیده اند، افزود: امیدواریم هر چه سریع‌تر مشکلات مناطق سیل زده پلدختر رفع شود؛ تاکید رهبری به دولت و نیروهای مسلح بر این موارد بوده و امیدواریم از امروز کمک رسانی با شدت و سرعت بیشتری به مردم صورت گیرد.

وزیر نیرو: ۴۰ تالاب بزرگ کشور با سیلاب سیراب شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۰۹:۲۸

رضا اردکانیان وزیر نیرو با بیان اینکه برای فراهم کردن 5 میلیارد مترمکعب آب شیرین، نیازمند شیرین‌سازی آب دریا با صرف 2.5 میلیارد دلار هزینه بودیم، اظهار داشت: اکنون این نعمت در اختیار ماست و این حجم آب به مصارف عمده‌ای خواهد رسید. به برکت سیلاب‌ها از 27 اسفند تاکنون بیش از 5 میلیارد مترمکعب آب شیرین اضافه بر رواناب‌های قبلی در مخزن 172 سد مخزنی کشور ذخیره و 40 تالاب بزرگ کشور سیراب شده است.

وی افزود: از این طریق مصارف شرب شهرهای مهم کشور از جمله مشهد از سد دوستی، زاهدان و زابل از چاه نیمه‌ها، اصفهان و یزد از زاینده‌رود، مرودشت و شیراز از سد درودزن و شهرهای زیادی در استان های هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان از سد کوثر تامین خواهد شد.

وزیر نیرو اضافه کرد: تالاب‌های کشور نیز پس از سالیان سال از این سیلاب بهره مند شده و 40 تالاب بزرگ کشور سیراب شده است. علاوه بر آن دریاچه ارومیه نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

اردکانیان در خصوص وضعیت سیلاب در استان خوزستان با اشاره به شرایط نسبتا حساس کنونی ادامه داد: به‌دلیل رواناب ناشی از تحولات استان لرستان و بارش‌های شدید، سیلابی به بزرگی بیش از 8000 متر مکعب در ثانیه وارد کرخه شد که خوشبختانه در حال حاضر رو به کاهش است.

وی تصریح کرد: طبق اطلاعات ارائه شده، از ساعت 18 امروز سه‌شنبه، ورودی کرخه حدود 3500 متر مکعب در ثانیه و ورودی دز نیز به 3000 مترمکعب در ثانیه رسیده و خروجی از این دو سد به‌گونه‌ای محاسبه می‌شود که میزان ذخیره هیچکدام از سدها از حد مجاز خارج نشود.

اردکانیان در پاسخ به این سئوال که سرریز روز گذشته سد کرخه خارج از کنترل بوده است یا خیر، گفت: بهره‌بردار از سد، طبق دستورالعمل‌های دریافتی بخشی از آب ذخیره شده را از طریق سرریز سد رها می‌کند که در سد کرخه وضعیت این گونه بوده؛ وضعیت کاملا تحت کنترل است و جای هیچگونه نگرانی نیست.

درخواست رییس کل نظام پزشکی از پزشکان برای کمک به سیل‌زدگان
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۰۹:۱۴

دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به روسای سازمان‌های نظام پزشکی سراسر کشور و شورای هماهنگی استان‌ها، خواستار همراهی جامعه پزشکی با دستگاه‌های کمک رسان به سیل زدگان شد. در نامه دکتر محمدرضا ظفرقندی خطاب به روسای نظام پزشکی‌های سراسر کشور آمده:

«چو عضوی بدرد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار

اینک که سال جدید را اغاز می‌کنیم بسیاری از مردم ایران زمین در رنج بی‌خانمانی و آوارگی ناشی از سیل در اقصی نقاط کشور روزهای سختی را سپری می‌کنند. جامعه پزشکی ایران که همواره بر مدار نوع دوستی و تسکین آلام مردم زندگی کرده و تاریخ ایران چه در زمان جنگ تحمیلی و چه در بحران‌های دیگر مشحون از فداکاری‌های این قشر خدوم است، در مقابل صحنه دیگری از نیاز مردم وکودکان و سالمندان در شهرها و روستاها قرار گرفته است.

کمک و یاری داوطلبانه شما بزرگواران چه بصورت حضور حرفه‌ای در عرصه‌های امداد و بیماری‌های گوناگون این دوران و پس از آن و چه کمک‌های مالی و نقدی برای باز گشت هر چه سریع‌تر خانواده‌های آسیب‌دیده به خانه و کاشانه امن و آبرومندشان برگ افتخار دیگری در کارنامه جامعه خدوم پزشکی کشور بوده و خواهد بود.

با توجه به گستردگی جغرافیایی شهرها و روستاهای آسیب دیده و ضرورت اشراف و هدایت منطقه‌ای این کمک‌ها، از همه سازمان‌های نظام پزشکی شهرستان‌ها و شورای هماهنگی استان‌ها درخواست می‌کنم در اسرع وقت سازماندهی لازم را با هماهنگی مسئولین دولتی و سازمان هلال احمر به عمل آورده و با تمام توان به وظیفه حرفه‌ای و انسانی خود عمل کنیم.»

سدهای خوزستان پایدارند
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۰۸:۵۶

شریعتی  استاندار خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت سدهای استان خوزستان گفت: این سدها در حال حاضر مشکل خاصی ندارند و از پایداری برخوردارند.

وی با اشاره به حجم ذخیره آب پشت سد کرخه افزود: در حال حاضر حجم آب پشت این سد حدود پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب، حجم آب پشت سد دز ۵میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب، سد کارون ۱۰میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب و سد مارون یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب و سد زهره ۶۰۰ میلیون مترمکعب است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه توجه ویژه ما معطوف به کم شدن حجم خالی سدها طی بارش‌های اخیر بوده است، اظهار کرد: با توجه به افزایش بارش‌ها در سال آبی ۹۷ و ۹۸ و همچنین ذوب شدن برف‌ها، تلاش می‌کنیم تا تعادلی بین حجم خالی پشت سدها برقرار کنیم.

شریعتی با اشاره به حجم خروجی آب از سدهای مذکور نیز توضیح داد: در حال حاضر ۲هزار مترمکعب بر ثانیه میزان آب خروجی از سد کرخه است که این میزان در سد دز به ۳هزار و ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه و سد کارون تا ۱۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه می‌رسد.

وی با اشاره به تخلیه برخی از روستاهای استان خوزستان تصریح کرد: برخی از این روستاها دچار آبگرفتگی نشده بودند، اما به دلیل تهدید سیل و پیشگیری از حوادث احتمالی جمعیت ساکن آنها را تخلیه کرده‌ایم.

ورود هواپیمای ارتش حامل محموله اقلام کمکی به اهواز
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۰۳:۵۹

علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از ورود یک فروند بوئینگ ۷۴۷ ارتش جمهوری اسلامی ایران حامل محموله ۵۰ تنی کمک به سیل‌زدگان به فرودگاه بین‌المللی اهواز خبر داد و گفت: این هواپیما شامگاه ۱۳ فروردین ماه از تهران وارد فرودگاه بین‌المللی اهواز شد تا محموله خود را تخلیه کند.

وی افزود: این محموله ۵۰ تنی شامل جیره غذایی یک ماهه، پتو و چادر است که از امشب میان سیل‌زدگان خوزستانی در مناطق مختلف استان توزیع خواهد شد. از زمانی که این هواپیما وارد اهواز شد، نیروهای هلال احمر خوزستان با همراهی نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران این محوله را تخلیه و بارگیری کردند و کار توزیع اقلام امدادی نیز از لحظه بارگیری آغاز شده است.

۳۸ روستا در درود و ازنا در محاصره سیل
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۰۲:۰۱

مجید کیان‌پور، نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۸ روستا در منطقه در محاصره سیل قرار دارند.

وی در مورد وضعیت استان لرستان گفت: متأسفانه شهرهای دورود، نورآباد، پلدختر، خرم‎آباد و کوه‌دشت با سیل دست و پنجه نرم می‌کنند. درود و ازنا وضعیتی بحرانی دارد و حتی شاید فراتر از وضعیت قرمز باشد. هم‌اکنون راه ارتباطی بیش از ۱۳ روستا قطع شده و ۱۱ روستا نیز برق ندارند.

نماینده مردم دورود و ازنا افزود: هشت روستا در محاصره سیل بوده و سیل وارد ۲۰ روستا شده و آسیب زیادی به آن‌ها وارد کرده است.

آزادراه «قزوین- رشت» بازگشایی شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۰۱:۳۴

قدرت‌الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: مسیر جنوب به شمال آزادراه «قزوین-رشت» که به دلیل رانش زمین مسدود شده بود، با تلاش عوامل راهداری بازگشایی شد.

وی یادآور شد: شب گذشته مسیر جنوب به شمال این آزادراه به علت طغیان رودخانه و رانش زمین مسدود شده بود که ساعاتی بعد، این مسأله مسیر شمال به جنوب را هم مسدود کرد. پیش‌تر مسیر شمال به جنوب این محور باز شد و اکنون مسیر جنوب به شمال آزادراه «قزوین-رشت» نیز پیش بازگشایی شد و تردد در آن جریان دارد.

خسارات ناشی از سیل پلدختر
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ - ۰۰:۰۶
 
 
 
 
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار