میرزاسعدین داورپناه
کد خبر: ۷۳۱۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷ 06 April 2019

لندن همچنان در مسیر استقلال از بروکسل سرگردان است. "برگزیت با توافق" هدف دولت کنونی است و نخست وزیر علی رغم رد مکرر پیشنهاداتش در پارلمان، همچنان در برابر فشارها ایستادگی می کند. «ترزا می» حتی به اعضای پارلمان قول داد که کناره گیری خواهد کرد اما مشروط به تصویب توافق اش با اتحادیه اروپا! اگر چه ترزا می پیش از نخست وزیر شدن در کابینه برگزار کننده رفراندوم عضویت داشت اما حامی رای خروج نبود. اکنون اصرار لجوجانه ترزا می برای آنکه اقدام به برگزیت را به نام خود تمام کند، جالب توجه شده است.

ترزا می دختر یک کشیش انگلیکن است. کلیسای انگلستان در قرن شانزدهم از کلیسای رومی جدا شد و هنری هشتم (شاه تکفیر شده) استقلال جزیره از اروپا را کلید زد. علاوه بر تشدید میل به استقلال در آن دوران، جناب هنری هشتم هم تصمیم به ازدواج مجدد داشت اما پاپ وقت مخالف بود و از تاثیر حکم حرام بودن طلاق بر حلال زادگی شاهزادگان چشم پوشی نمی کرد. سرانجام «فرمان تفوق» در ۱۵۳۴ تصویب شد و سلطه کلیسای کاتولیک بر لندن پایان یافت و هنری هشتم هم تا پایان عمر شش بار ازدواج کرد.

کلیسای کاتولیک در سال ۱۱۲۳ اجازه ازدواج را از کشیشان گرفته بود. حدود ده سال پس از ازدواج مارتین لوتر (کشیش معترض) با یک راهبه، کلیسای انگلیکن به ریاست شاه انگلستان رسمیت یافت. تا امروز در کلیسای کاتولیک هیچ زنی به مقام پاپ دست نیافته است و قانون منع ازدواج کشیشان هنوز اعتبار دارد اما در لندنِ کنونی زنی رویای برافراشتن بیرق استقلال مجدد جزیره را در ذهن می پرورد که خود دختر یک کشیش از "کلیسای ملکه" است.

جاه طلبی ترزا می و یا مسئولیت پذیری او، منجر به برقراری نسبتی می شود که جزیره حتی در دوران جنگ های جهانی قرن بیستم با اروپا داشت. از رسمیت یافتن فرمان «تفوق» تا خواست پذیرش «توافق» سالها فاصله است با اینحال باور «تافته جدابافته بودن» در میان مردم جزیره طرفدارانی جدی دارد، آنچنان که در ینگه دنیا نیز همواره جنجال آفرین بوده است!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار