رئیس ستاد کل نیروهای مسلح:
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: هر شب یک گزارش از خوزستان تدوین و به محضر مقام معظم رهبری و مقامات کشور تقدیم می‌شود.
کد خبر: ۷۳۲۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲ 07 April 2019

سرلشکر محمد باقری شامگاه شنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: نیروهای مسلح این را به خوبی درک می‌کنند که خوزستان برای کشور یک استان عادی نیست خوزستان یک منطقه حیاتی برای کشور محسوب می شود همین موضوع موجب می شود چه در شرایط عادی و چه شرایط سیل اخیر نیروهای مسلح اولویت قائل شوند و حداکثر تلاش را برای این استان داشته باشند.

وی افزود: نیروهای مسلح در جریان سیلاب اخیر با وحدت سعی کردند حضور چشمگیر داشته باشند و تلاش هم افزایی را در استان به عمل آوردند.

سرلشکر باقری نداشتن تلفات جانی و خسارات حداقلی را در سیلاب خوزستان نشان دهنده موفقیت اقدامات انجام شده در این استان دانست و تصریح کرد: در کنار مشکلاتی که سیل ایجاد کرده نعمت بزرگی است که بعد از سال‌ها خشکسالی حاصل شده است و خیرات زیادی برای سال جدید خواهد داشت که امید است سالی بدون کم آبی و گرد و غبار را پیش رو داشته باشیم.

وی ادامه داد: وظیفه اصلی و ذاتی نیروی مسلح دفاع از کشور در برابر تهدیدات هوایی، زمینی و دریایی و برقراری امنیت کشور است که به طور طبیعی عمده قوای نیروهای مسلح مقابله با تهدیدات است و ورود نیروهای مسلح در کمک به دولت در مقابل با بلایای طبیعی و مسایل توسعه کشور یک امر فرعی برای نیروهای مسلح محسوب می‌شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: در حال حاضر که کشور درگیر جنگ نیست نیروهای مسلح توانستند با توان بیشتری به موضوع مقابله با سیلاب ورود کنند اما این موضوع بدین معناست که دولت و کشور باید این آمادگی را داشته باشد تا در همه روزها بتواند حداکثر بار را خودش برعهده بگیرد.

وی ادامه داد: البته قانون اساسی نیروهای مسلح را موظف می‌کند در هنگام صلح در حدی که به توان و آمادگی دفاعی آسیبی وارد نشود به دولت در این مسایل کمک کنند و هم اینکه براساس وظیفه و اخلاقی که برعهده دارند همواره در این موارد ورود می‌کنند و پیشگام هستند.

سرلشکرباقری گفت: در سوم فروردین سال جاری مقام معظم رهبری دستور خاص و مکتوب به نیروهای مسلح صادر کردند که امکاناتشان را به مناطق سیل زده گسیل و بسیج کنند و در حاشیه جلسه گزارش‌گیری روز 13 فروردین ایشان دستور خاص برای توجه نیروهای مسلح به استان خوزستان را صادر کردند.

وی با بیان این که بیش از 30 هزار نفر از نیروهای مسلح در خوزستان درگیر ماموریت هستند بیان کرد: حدود 75 فروند قایق و بیش از 330 دستگاه مهندسی سنگین و 430 دستگاه خودرو سنگین و یک هزار دستگاه خودرو سبک برای مقابله با سیل به خوزستان گسیل شدند و تا پایان بحران در کنار مردم و مسئولان خواهند بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: هر چه در مساله پیش‌بینی‌های علمی و پیشگیری های همه جانبه سرمایه گذاری کنیم از خسارات و مشکلات کشور در حوادث کاسته می‌شود.

وی با بیان این که ایران جزو کشورهای بلاخیز دنیا است توضیح داد: کشورهایی مانند روسیه، ارمنستان یا کشورهای دارای بلایایی طبیعی، وزارتخانه و تشکیلات خاصی برای پیشگیری از بحران‌ها دارند و در حد وزارتخانه‌های بزرگ برای مقابله با بالایا سرمایه‌گذاری می کنند و بقیه تشکیلات کشور کمک کننده به آن‌ها هستند.

سرلشکر باقری اظهار داشت: در حوادث گذشته همواره تجربه داشته ایم ولی آن‌ها را تدوین و مستند نکردیم و مجددا همان بالایا را تکرار می‌کنیم طبیعی است باید از حادثه سیل خوزستان تجربیات زیادی بگیریم و آن‌ها را تدوین و استفاده کنیم و اجازه ندهیم چنین حوادثی تکرار شود.

وی در ادامه تاکید کرد: هر شب یک گزارش از خوزستان تدوین می شود و به محضر مقام معظم رهبری و مقامات کشور تقدیم می‌شود.

در استان خوزستان تاکنون اخطار تخلیه برای شهرهای سوسنگرد، بستان، کوت سیدنعیم از توابع شهرستان دشت آزادگان، رفیع از توابع هویزه، بخش غربی الهایی از توابع اهواز و حمیدیه مرکز شهرستان حمیدیه صادر شده است. همچنین 110 روستا نیز در حوضه های کرخه، دز و کارون در فهرست روستاهای درمعرض خطر سیلاب اعلام شده و تخلیه شده اند.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار