نبی‌الله مرادی با تصریح بر اینکه شاهد بهبود وضعیت تالاب‌های فارس از حالت بسیار بحرانی هستیم، ابراز امیداوری کرد که تداوم بارش‌ها موجب پایداری وضعیت تالاب‌ها و دریاچه‌های استان شود .
کد خبر: ۷۳۴۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷ 13 April 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا:نبی‌الله مرادی با تصریح بر اینکه شاهد بهبود وضعیت تالاب‌های فارس از حالت بسیار بحرانی هستیم، ابراز امیداوری کرد که تداوم بارش‌ها موجب پایداری وضعیت تالاب‌ها و دریاچه‌های استان شود .

وی همچنین با اینکه دریاچه پریشان علی‌رغم بارندگی‌های بسیار خوب در شهرستان کازرون اما همچنان خشک است، گفت: 60 درصد وسعت تالاب‌های ارژن و دریاچه طشک، 100 درصد تالاب کمجان و 30 درصد تالاب بختگان آبگیری شده است .

این مقام مسئول مجددا تاکید کرد که پایداری وسعت فعلی تالاب‌های استان مشروط به تداوم بارش‌هاست و با بیان اینکه دریاچه مهارلو به دلیل وجود رودخانه خشک شیراز و ورودی آب‌های بالادستی شهرک گلستان نسبت به تالاب‌ها و دریاچه‌های دیگر فارس وضعیت بهتری دارد، خاطرنشان کرد: 80 تا 90 درصد وسعت این دریاچه آبگیری شده و به لحاظ میزان حجم آب نیز 40 درصد ذخیره آب دارد .

معاون فنی اداره‌کل محیط زیست فارس به وضعیت دریاچه کافتر اقلید نیز اشاره و با بیان اینکه سال‌های زیادی بود که این دریاچه در خشکی به سر می‌برد، گفت: خوشبختانه با بارش‌های اخیر حدود 20 تا 30 درصد تالاب آبگیری شده است .

مرادی با یادآوری این موضوع که تالاب‌های پریشان، بختگان، کمجان و طشک در کنوانسیون بین‌الملی رامسر تعریف و تدوین شده و در دنیا نیز شناخته شده هستند،‌ افزود: امروز رودخانه کر نیز به جریان درآمده است، در حالی که سال‌های متوالی شاهد ناپایداری این رودخانه از منابع آبی سد درودزن بودیم .

وی همچنین خواستار همکاری کشاورزان در سال زراعی و عدم برداشت غیرمجاز از منابع آبی شد و این مهم را دلیلی متقن برای احیای سطحی رودخانه‌های استان ذکر و تصریح کرد: اگرچه امروز سیل وارد دریاچه مهارلو شد و نزدیک به 90 درصد این دریاچه آبگیری شده اما پایداری این وضعیت پس از تبخیر و گذشت زمان کمی مشخص خواهد شد .

معاون فنی اداره‌کل محیط زیست فارس به تدوین برنامه برای ساماندهی تالاب بختگان در قالب "مدیریت زیست بومی" هم اشاره و با بیان اینکه در اجرا و تحقق این برنامه همه ذی نفعان دولتی و غیر دولتی نقش دارند، گفت: در این برنامه اقدمات اولویت‌دار مشخص شده‌اند، چرا که پایداری و احیای این تالاب به سطح آب‌های زیر زمینی هم نیازمند است، در حالی که سفره آب‌های زیررمینی فارس افت بسیار زیادی دارند .

مرادی با تاکید بر اینکه احیای تالاب‌ها مستلزم کشاورزی پایدار، عدم بهره‌برداری زیاد از منابع آبی، ساماندهی چاه‌ها به ویژه تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز و در رآس آنها گذر از وابستگی معیشت به کشاورزی هستیم، یادآور شد: البته در این میان به اختصاص حق آبه‌ها هم نیاز داریم .

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار