رییس پژوهشکده هواشناسی درباره اقدامات این پژوهشکده برای ایجاد سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار سیل در حوضه‌های آبریز گفت: در سال ۹۶ پیشنهاد انجام طرح سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل شیراز را به مسئولان ذیربط استان ارائه کردیم، ولی حمایت لازم از آن صورت نگرفت.
کد خبر: ۷۳۴۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 14 April 2019

عباس رنجبر با اشاره به پیشنهاد طرح سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل ارائه شده به استان فارس، اظهار کرد: ما با همکاری اداره کل هواشناسی استان فارس، در سال ۱۳۹۶ شرح خدمات جامعی برای طراحی و عملیاتی کردن سامانه پایش، پیش‌بینی هشدار سیل تهیه کردیم و علاوه بر ارسال آن به نهادهای ذیربط، در آبان ماه همان سال با حضور جمعی از کارشناسان و مدیران دستگاه‌های مرتبط در اداره آب و منطقه‌ای استان فارس، این سامانه تشریح و ارائه شد. در این طرح علاوه بر تکمیل سامانه ایستگاهی مورد نیاز، طراحی سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل شهر شیراز و رودخانه خشک شیراز باید طراحی و عملیاتی می‌شد، اما احتمالاً به دلیل محدودیت‌های مالی‌، علیرغم پیگیری‌های انجام شده، حمایت لازم برای اجرای آن صورت نگرفت.

 

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر پژوهشکده هواشناسی انجام پژوهش‌های کاربردی و عملیاتی‌محور را با همکاری دستگاه‌های بهره‌بردار در دستور کار خود قرار داده است، گفت: برای مثال همکاری بین پژوهشکده هواشناسی و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران سبب شد تا اولین سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل کشور برای سدهای اصلی کرخه و کارون بزرگ طراحی و عملیاتی شود و این سامانه بیش از ۱۰ سال است که بصورت عملیاتی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. از دیگر سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار سیل طراحی و توسعه داده‌شده توسط این مرکز و با همکاری و حمایت نهادهای ذیربط می‌توان به طراحی و عملیاتی کردن اولین “سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل شهری برای شهر مقدس قم”، از سال ۱۳۹۷ با همکاری و حمایت س ذیربط عملیاتی شده است اشاره کرد. شهر قم، تنها شهر کشور است که این سامانه در آن عملیاتی شده است. همچنین با به‌کارگیری فناوری‌های نوین، بخش نرم‌افزاری سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل خراسان شمالی (شامل حوضه‌های اترک، کال شور، جاجرم و گرگانرود) با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اخیراً عملیاتی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار