مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس از مشخص شدن تقویم کوچ بهاره عشایر این استان به مناطق ییلاقی خبر داد.
کد خبر: ۷۳۵۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸ 15 April 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا:مهرزاد بوستانی دوشنبه 26 فروردین در جمع خبرنگاران گفت: کوچ بهاره عشایر استان فارس از مناطق قشلاقی (گرمسیری) به مناطق ییلاقی (سردسیری) به دو شکل پیاده و خودرویی شروع شده است.

او با بیان اینکه کوچ عشایر فارس تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد، گفت: کوچ بهاره عشایر استان فارس از مناطق گرمسیر جنوب و غرب استان و نیز استان‌های بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد و خوزستان آغاز شده و عمدتا از مراتع میانبند شهرستان‌های شیراز و کوار عبور کرده و به سمت استان‌های اصفهان و شمال کهگیلویه حرکت می کنند.

بوستانی با یادآوری اینکه اغلب این عشایر در مناطق سردسیری استان‌های اصفهان و کهگیلویه و بویر احمد، در سیاه‌چادرها مستقر می‌شوند، گفت: تاریخ ورود دام به مراتع ییلاقی استان فارس مطابق با تاریخ مندرج در پروانه چرای دام است.

وی با اشاره به اینکه کوچ زود هنگام به مراتع ییلاقی و ورود دام مازاد بر پروانه چرا به مراتع تخلف است، گفت: دامداران ملزم به رعایت زمان ورود دام به مراتع ییلاقی هستند و در صورت تخطی از آن، برابر مقررات قانونی با متخلف رفتار خواهد شد.

بوستانی با اشاره به ایجاد پایگاه ‎ های ثابت و گشت ‎ های سیار یگان حفاظت اداره کل در گلوگاه های ورودی در مناطق مختلف استان فارس، گفت: با ستاد کوچ عشایر برای راهنمایی، کمک و اطلاع رسانی، هماهنگی لازم انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی فارس همچنین تاکید کرد که برنامه ریزی و هماهنگی لازم با دستگاه‌های وابسته نظیر امور عشایر برای امدادرسانی و تهیه ملزومات رفاهی مورد نیاز و با فرمانداری‌ها برای همکاری در مسیرهای کوچ و حمل دام عشایر، انجام شده است.

او گفت: همراه داشتن اصل پروانه مرتعداری در هنگام ورود دام به عرصه ‎ های مرتعی برای کنترل و شمارش دام الزامی است؛ عشایر محترم مطلع باشند که چرای دام در مراتع بدون پروانه چرا یا ورود دام مازاد بر ظرفیت تعیین شده جرم محسوب و مستلزم پرداخت 20 درصد متوسط ارزش واحد دامی در هر زمان برای هر واحد دامی به عنوان جریمه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس تعداد واحد دامی موجود در سطح عرصه های طبیعی استان را 412 هزار و 455 واحد عنوان و اضافه کرد: در حال حاضر ظرفیت مجاز مراتع استان تنها 135 هزار و 428 واحد دامی است.

 در استان فارس بالغ بر 30 هزار خانوار عشایر سیار و 22 هزار و 594 بهره بردار مراتع، زندگی می‌کنند.

 

برچسب ها: دام ، عشایر ، مراتع ، کوچ ، کوچ بهاره
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار