یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:‌به نظر من تصمیم درمورد CFT و پالرمو نیاز به تصمیم نظام دارد که اصلا بحث را جناحی نکنیم. واقعا باید هرآنچه که به مصلحت نظام است در مجمع تشخیص اتفاق بیافتد.
کد خبر: ۷۳۵۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴ 16 April 2019

تابناک فارس به نقل از ایلنا:محمدجواد جمالی نوبندگانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا فکر نمی‌کنید که امیدواری‌ مسئولان نسبت به تصویب لوایح CFT و پالرمو افزایش یافته است؟، گفت: بنده هم این اظهارنظرها را دیدم به عنوان مثال ابراز امیدواری خانم جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور را دیدم. فکر می‌کنم این به تعویق افتادن‌های رای‌گیری در مجمع تشخیص مصلحت نظام پیام‌های متعددی به داخل و خارج از کشور داشت، من از زبان موافقان و مخالفان این لوایح شنیدم که اگر این لوایح آن موقع در جلسات پیشین مجمع رای گیری می‌شد رای نمی‌آورد.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: مساله بعدی در این باره که من هم دیدم این بود که دوباره بعضی از مخالفان این لوایح شرط‌هایی گذاشته بودند یعنی دوباره گفته بودند می‌شود به صورت مشروط پذیرفت ولی هنوز هم به نظر من موضوع قطعی نشده است و نمی‌شود جواب محکمی در این باره داد.

وی ادامه داد: طی چندماه گذشته افرادی بودند که از اظهاراتشان می‌شد استنباط کرد که نظرشان مثبت است، مثل آقای توکلی. نمی‌گویم که ایشان حتما اینطور گفته بلکه می‌گویم می‌شد اینطور استنباط کرد؛ یا همچنین برخی از اعضای دیگر؛ اما بعد دیدیم که نظرشان منفی شد و تغییراتی پیدا کرد.

این عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس اظهار داشت: به نظر من تصمیم درمورد CFT و پالرمو نیاز به تصمیم نظام دارد که اصلا بحث را جناحی نکنیم. واقعا باید هرآنچه که به مصلحت نظام است در مجمع تشخیص اتفاق بیافتد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیرات داخلی و بین‌المللی تصمیم آمریکا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران گفت: سپاه از سالیان پیش تحریم بود، حتی به اسم. یعنی فرمانده سپاه، جانشین فرمانده سپاه، فرمانده نیروی قدس، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا و... به اسم تحریم بودند و این اقدام جدیدی نبود.

نماینده مردم فسا در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به مراودات نظامی ایران در زمان جنگ تحمیلی گفت: ما از زمان جنگ تحریم بودیم و به ما تجهیزات نمی‌دادند و ما از کانال‌های دیگری اقدام می‌کردیم.

جمالی نوبندگانی یادآور شد: این اقدام آمریکا پیام‌هایی برای دوستان شکست خورده‌ آمریکا در منطقه دارد که ناشی از شکست‌شان در سوریه و یمن بوده است. کشورهایی مثل بحرین و عربستان کشورهایی هستند که به صورت صددرصدی وابسته به آمریکا هستند. به قول آقای ترامپ این‌ها در حد گاوهای شیرده هستند.

وی افزود: این اقدام همچنین ناشی از در پیش بودن انتخابات در اسرائیل هم بود چون موضع نتانیاهو خیلی تضعیف شده بود و الان هم دیدید که با صندلی‌های مساوی دولت بعدی را تشکیل می‌دهد بنابراین می‌خواستند مقداری از این جهت هم به نتانیاهو کمکی کرده باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: این مسائل از قبل هم وجود داشته و بیشتر یک کار تبلیغاتی است. بالاخره عربستان هم برای تشکیل داعش پول داد و فتوا صادر کرد و داعش را به‌وجود آورد و داعش نهایتا شکست خورد. جالب‌تر اینکه خود آقای ترامپ در کارزار تبلیغاتی‌اش با کلینتون گفت ما خودمان داعش را به وجود آوردیم و تنها کشورهایی که واقعا با این‌ها می‌جنگند ایران و روسیه هستند حال چطور می‌شود که ما حامی تروریسم می‌شویم؟

جمالی نوبندگانی بیان کرد: یکی از دلایل این اقدام هم این است که آقای ترامپ اصلا بیش از این که دیپلمات باشد تاجر است و بیش از اینکه متعادل باشد، افراطی است. علاوه بر این‌ها آن کینه‌جویی که هیات حاکمه آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی دارد هم در این اقدام موثر بود. در این کینه‌جویی فرق نمی‌کند که چه کسی از هیات حاکمه آمریکا بر سر کار باشد اما ترامپ این کینه‌جویی را بیشتر بیان می‌کند.

وی در پایان گفت: آمریکایی‌ها به این فکر نمی‌کردند که این اقدام به تعامل و انسجام ما کمک می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار