جمالی نوبندگانی در ادامه با اشاره به عملکرد بانک ها اظهار داشت: همچنین باید بانک ها دست از بنگاه داری بردارند، از سوی دیگر تا زمانی که بانک سود کلان از تسهیلات می گیرد نمی توان چرخه اقتصاد و تولید را به حرکت در آورد.
کد خبر: ۷۳۶۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲ 21 April 2019

تابناک فارس به نقل از خانه ملت:محمدجواد جمالی نوبندگانی عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به منفی شدن رشد اقتصادی کشور، گفت:دولت در گذشته با توجه به احتمال اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران، افت رشد اقتصادی را پیش بینی کرده بود چرا که با اعمال این تحریم ها عملا بر صادرات و واردات کشور اثر منفی داشته است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: دولت در گزارشی که اخیرا منتشر کرده است به کاهش حجم واردات مواد اولیه از جمله سنگ آهن اشاره داشت بنابراین تحریم ها تنها بر محصولات نفتی تاثیر نداشته بلکه کالاهای غیر نفتی نیز تحت شعاع این امر قرار گرفته اند.

متاسفانه در کشور تولیدکننده واقعی نداریم 90 درصد شغل ها اداری و خدماتی است و با فارغ التحصیل شدن سالانه یک میلیون دانشجو شاهد هستیم آنها متقاضی کار اداری هستند که نشان می دهد دانشگاه ها بر اساس نیاز کشور متخصص پرورش نمی دهد.
نماینده مردم فسا در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه تحریم ها بر شرایط شرکت های هواپیمایی و کشتیرانی تاثیر داشته و این اثر قابل انکار نیست، اظهار داشت: در این بین رکود و تورم بی سابقه در کشور مزید بر علت شده است که رشد اقتصادی کشور سقوط چشمگیری داشته باشد، از جمله بازارهایی که دچار رکود شده که تحرک در آن می توانست شغل های دیگر را به حرکت در بیارود مسکن است که دولت در تحرک این بازارد عملکرد موفقیت آمیزی نداشت.

رشد اقتصادی تورم گرانی پس انداز

وی با تاکید بر اصلاح ساختار اقتصادی با هدف بهبود معیشت مردم، گفت: باید وابستگی اقتصادی به نفت در عمل کاهش پیدا کند نه اینکه در حد شعار باقی بماند، از سوی دیگر نیاز داریم به طور واقعی از تولید حمایت شود و تولید کنندگان به سمتی بروند که حتی با سود کمتر محصولات متنوعی را تولید کنند.

سود بانکی بلای جان تولید

جمالی نوبندگانی در ادامه با اشاره به عملکرد بانک ها اظهار داشت: همچنین باید بانک ها دست از بنگاه داری بردارند، از سوی دیگر تا زمانی که بانک سود کلان از تسهیلات می گیرد نمی توان چرخه اقتصاد و تولید را به حرکت در آورد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ضمن اینکه انتظار می رود تولید کننده کالای با کیفیت ارائه دهد، از مردم می خواهیم تا برای ارتقا کیفیت محصولات ایرانی با خرید کالاهای داخلی از تولید کنندگان حمایت کنند. متاسفانه در کشور تولیدکننده واقعی نداریم 90 درصد شغل ها اداری و خدماتی است و با فارغ التحصیل شدن سالانه یک میلیون دانشجو شاهد هستیم آنها متقاضی کار اداری هستند که نشان می دهد دانشگاه ها بر اساس نیاز کشور متخصص پرورش نمی دهد.

اصلاح ساختار اقتصادی نیازمند شجاعت مجلس و دولت است

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اصلاح ساختار اقتصادی برای رشد اقتصادی کشور گفت: این اصلاح در واقع جراحی بزرگ محسوب می شود که نیاز به شجاعت مجلس و دولت دارد و تازمانی که مسئولان به فکر رای آوری هستند به سختی می توان دست به این جراحی زد.

رشد اقتصادی ایران به منفی ۳.۸ درصد با احتساب نفت و منفی ۱.۹ درصد بدون نفت رسیده است. همچنین سایر اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد که در ۹ ماهه سال ١٣٩٧ رشد اقتصادی در گروه کشاورزی منفی ۱.۲، صنعت منفی ٧.٩ و گروه خدمات ٠.٦ درصد بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار