رئیس مرکز تحقیقات هیستومرفومتری و استریولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طبق مطالعات تعدادی از محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، وجود بیش از حد مجاز مواد نگهدارنده در مواد غذایی باعث ایجاد اضطراب، کاهش حافظه و اثرات مخرب بر سلول های مغزی می شود.
کد خبر: ۷۳۶۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ 22 April 2019

تابناک فارس به نقل از بهداشت نیوز:دکتر علی نورافشان افزود: شیوع بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، سرطان ها و برخی اختلالات روانشناختی، محققان مرکز تحقیقات هیستومرفومتری و استریولوژی دانشکده پزشکی شیراز به این سمت سوق داد که اثر رژیم غذایی و تغییرات موجود در آن را بر بدن با بهره مندی از مدل های حیوانی بررسی کنند. وی یادآور شد: طبق این مطالعه، استفاده از ماده نگهدارنده سدیم متا بی سولفیت به منظور نگهداری مواد غذایی به مدت چند هفته و حتی چند ماه، می تواند اثرات مخربی بر بدن فرد داشته باشد. دکتر نورافشان گفت: استفاده از مواد نگهدارنده در مواد غذایی، اندازه مجاز است و معمولا شرکت های معتبر تلاش می کنند حد مجاز آن را رعایت نمایند، اما مصرف چندباره آن توسط کودک و یا بزرگسال باعث بالارفتن میزان مصرف از حد مجاز می شود. این عضو هیات علمی دانشکده پزشکی شیراز، افزود: طبق مطالعات حیوانی، استفاده بیش از حد مجاز از ماده نگهداری سدیم متا بی سولفیت باعث کاهش حجم و طول مویرگ های قلب می شود.

دکتر نورافشان ادامه داد: یکی دیگر از مواد نگهدارنده مورد مطالعه محققان ما در این مرکز، استفاده بیش از حد مجاز از سدیم بنزوات می باشد که باعث می شود مخچه و اعمالی مثل حفظ تعادل و عملکردهای حرکتی مربوط به مخچه، سلول های اصلی و پشتیبان مخچه را تخریب کند. رئیس مرکز تحقیقات هیستومرفومتری و استریولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: استفاده بیشتر از حد مجاز ماده نگهدارنده سدیم متا بی سولفیت برروی منطقه تصمیم گیری و قضاوت و حافظه افراد اثر منفی دارد. ماده سدیم بنزوات نیز اگر بیش از حد مجاز در مواد غذایی به کار برده شود باعث ایجاد اضطراب، کاهش حافظه، کاهش یادگیری و کاهش سلول های مغزی می شود.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: ماده نگهدارنده فروکتوز نیز در حالت عادی اگرچه مقدار طبیعی آن برای بدن لازم است اما بسیاری از نوشیدنی ها حاوی فروکتوز است، در حالی که میزان بالای فروکتوز به سلول های مغزی آسیب وارد می کند. دکتر نورافشان اضافه کرد: طبق مطالعات محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ماده ای به نام کورکومین که در زردچوبه وجود دارد باعث می شود اثرات منفی مواد نگهدارنده یادشده کاهش یابد و با افزودن زردچوبه به غذاهای روزمره می توان اثرات منفی این مواد را کاهش داد. وی یادآور شد: طبق مطالعات محققان مرکز تحقیقات هیستومرفومتری و استریولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مصرف زردچوبه هم در درازمدت باعث بروز سنگ کلیه می شود که میزان دوز مصرف مورد نیاز آن روزانه یک گرم برای افراد بالغ است و استفاده مطلوب از آن باعث کاهش و یا حتی توقف عوارض مواد نگهدارنده یادشده می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار