کد خبر: ۷۳۷۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 23 April 2019

چشمه های آب گرم و استخرهای معدنی بخشی از طبیعت هستند که زمانی که آب توسط نیروهای درونی زمین گرم می شود به سطح آب می رسند. برخی از آن ها دارای فوران های آب جوش و رنگ های خاص و عجیب و غریب می باشند. با این حال برای علاقه مندان به استخرهای معدنی و چشمه های آب گرم این ساختارهای طبیعی در جهان می توان برای نیازهای درمانی نیز مورد استفاده قرار گیرد. در این مطلب می خواهیم برخی از مشهورترین چشمه های آب گرم و استخرهای معدنی در جهان را معرفی نماییم.


التاتیو | El Tatio

ال تاتیو یکی از مشهورترین چشمه های آب گرم و استخرهای معدنی بوده که در کوه آند در شمال کشور شیلی واقع شده و در ارتفاع ۴۳۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. شرایط آب و هوایی خاص و همچنین ارتفاع بالا باعث شده تا زمین این چشمه آب گرم طبیعی یکی از خاص ترین نقاط بر روی کره زمین باشد. التاتیو با دارا بودن بیش از ۸۰ مورد استخرهای معدنی و چشمه های آب گرم فعال و فورانی به عنوان بزرگترین و مشهورترین نمونه از خود در نیمکره جنوبی و سومین میدان بزرگ از این چشمه های طبیعی در جهان می باشد. با وجود آب و هوای سرد و یخبندان در این ناحیه اما بسیاری از بازدیدکنندگان در این چشمه های آب گرم فرو رفته و از استخرهای معدنی این منطقه استفاده می کنند.

چشمه آب گرم التاتیو

چشمه آب گرم التاتیو

 


چشمه های آب گرم هاکادالور | Geysers of Haukadalur

هاکادالور دره ای در ایسلند بوده که دارای بزرگترین و مشهورترین چشمه های آب گرم در این کشور و جهان می باشد که از جمله آن ها می توان به گیسیر (Geysir) و استروکور (Strokkur) اشاره کرد. گیسیر جزء اولین چشمه های آب گرم شناخته شده در اروپا بوده و به همین دلیل نام آن بر روی تمامی استخرهای معدنی قرار داده شده است. انفجار در این چشمه می تواند آب جوش را تا ارتفاع ۷۰ متر به آسمان پرتاب کند. با این حال فوران ها متغیر بوده و در گذشته برای مدت چندین سال به طور کامل متوقف شده بودند. در حال حاضر این چشمه های آب گرم و استخرهای معدنی شناخته شده در جهان به طور متوسط ۳ بار در روز فوران خواهند داشت. استروکور که کمتر از ۵۰ متر از گیسیر فاصله دارد تقریبا هر ۱۰ دقیقه یا کمی بیشتر از آن فوران می کند.

چشمه های آب گرم هاکادالور

چشمه های آب گرم هاکادالور

 


پاموکاله | Pamukkale

پاموکاله که در زبان ترکی به معنی قلعه پنبه می باشد مشهورترین مکانی است که می توانید در آن تراس های سفید رنگ با چشم اندازی دیدنی و غیرقابل باور را مشاهده نمایید. این تراس ها از سنگ تراورتن ساخته شده است. سنگ های رسوبی که توسط چشمه های آب گرم و مواد معدنی موجود در آن ها به این تراس های آورده شده و رسوب کرده اند. هزاران سال است که مردم خود را در این استخرها که مشهورترین در نوبه خود است شسته و همچنان به عنوان یکی از جاذبه های کشور ترکیه به شمار می رود. شهر باستانی یونانی به نام هیراپولیس (Hierapolis) در بالای این چشمه های آب گرم توسط پادشاه پریگامون (Pergamon) ساخته شده است. خرابه های باقی مانده از حمام ها، عبادتگاه ها و دیگر آثار یونان باستان را می توانید در این سایت مشاهده نمایید.

چشمه های آب گرم پاموکاله

چشمه های آب گرم پاموکاله

 


پارک میمون جیگکودانی | Jigokudani Monkey Park

جیگکودانی پارک میمون ها در منطقه ای معروف در نزدیکی ناگانو ژاپن می باشد. این نام به معنی دره جهنم می باشد که به دلیل بخار و آب جوشی که از زمین یخ زده خارج شده و توسط صخره های شیب دار و یخ زده احاطه شده است به این نام خوانده می شود. این منطقه شهرتش به این دلیل است که جمعیت بزرگی از میمون های وحشی در فصل زمستان که برف سراسر پارک را فرا می گیرد به سوی این دره و چشمه های آب گرم و استخرهای معدنی آن می روند که در نوبه خود در جهان بی نظیر می باشد. میمون ها از صخره های شیب دار و جنگل ها پایین آمده تا در چشمه های آب گرم این ناحیه از سرمای زمستان فرار کنند.

پارک میمون جیگکودانی

پارک میمون جیگکودانی

 


دالول | Dallol

دالول یک دهانه انفجاری آتشفشانی در داناکیل اتیوپی بوده که در حال حاضر خاموش می باشد. این ساختار چشمه های آب گرم در سال ۱۹۲۶ تشکیل شده و بسیاری دیگر از دهانه های مشابه نیز با نمک پر شده است. این ناخیه دور افتاده در بین سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۶ به عنوان نقطه ای با بالاترین دمای متوسط در کره زمین به اندازه ۳۴ درجه ثبت شده است. دالول شبیه به مناطق معروف چشمه های آب گرم و استخرهای معدنی در یلوستون پارک بوده اما به نظر می رسد کشش در آن گسترده تر می باشد.

چشمه آب گرم دالول

چشمه آب گرم دالول

 


تالاب آبی | Blue Lagoon

تالاب آبی در واقع یکی از چشمه های آب گرم ژئوترمال است که در یک میدان گدازه در میان فرودگاه بین المللی کفلاویک و منطقه ریکاویک در جنوب غربی ایسلند قرار گرفته است. تالاب محصولی جانبی از این نیروگاه ژئوترمال است. آب بسیار داغ از داخل زمین و از کنار گدازه ها تخلیه شده که برای توربین ها تولیدکننده برق مورد استفاده قرار می گیرند. پس از اینکه آب از توربین ها عبور کرد، از طریق یک مبدل حرارتی گرمای خود را برای سیستم گرمایش آب شهری از دست داده و در نهایت به داخل تالاب منتقل می شود. چشمه های آب گرم و استخرهای این چنینی دارای بسیاری از مواد معدنی بوده و برای بسیاری از بیماری های پوستی بسیار مفید خواهد بود. دمای آب در داخل تالاب در حدود ۴۰ درجه بوده که در تمام طول سال حتی در شرایط انجماد نیز بسیار لذت بخش می باشد.

چشمه آب گرم تالاب آبی

چشمه آب گرم تالاب آبی

 


یلوستون | Yellowstone

پارک ملی یلوستون، اولین پارک ملی در جهان بود که در سال ۱۸۷۲ به منظور محافظت از تعداد زیادی چشمه های آب گرم و استخرهای معدنی و همچنین حفاظت از حیات وحش باورنکردنی و زیبایی ها و ناهمواری های این منطقه تاسیس گردید. یلوستون در بالای ناهمواری های این منطقه در کنار چشمه های آب گرم خود قرار گرفته است. در نتیجه این پارک دارای نیمی از ویژگی های ژئوترمال شناخته شده در جهان بوده و همچنین دارای بیش از ۱۰ هزار چشمه آب گرم و استخرهای معدنی می باشد که مشهورترین ها در جهان نیز در اینجا قرار دارند. در طول ۱۷ میلیون سال گذشته در این نقاط یک سری فوارن های خشونت آمیزی انجام شده که بیش از ۱۲ عدد از آن ها بیش از اندازه بزرگ بوده است. آخرین انفجار آتشفشان یلوستون در حدود ۶۴۰ هزار سال پیش رخ داده است.

چشمه آب گرم یلوستون

چشمه آب گرم یلوستون

یکی از مشهورترین جاذبه های آب گرم در کشور ژاپن با بزرگترین حجم آب گرم در جهان بپو می باشد. البته این استخرهای معدنی طبیعی غیر از یلوستون در ایالات متحده به عنوان بزرگترین در ژاپن شناخته می شوند که دارای ۹ عدد از چشمه های آب گرم بوده و به عنوان جهنم بپو شناخته می شود و برای بازدید و نه حمام کردن مورد استفاده قرار می گیرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار