کد خبر: ۷۳۷۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۸ 23 April 2019
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برنامه ریزی لازم برای مقابله با ورود ملخ های صحرایی به مزارع کشاورزی استان اندیشیده شده است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایرنا، چند استان جنوبی کشور تحت ‌تاثیر کوچ بزرگ ملخ‌ها قرار گرفته ‌و سازمان حفظ نباتات آن را سنگین‌ترین حمله ملخ های صحرایی در40 سال گذشته توصیف کرده که در صورت تداوم امنیت غذایی را مختل می کند.
به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تاکنون آسیب جدی به زمین‌های کشاورزی وارد نشده و با مبارزه با این آفت برنامه های مقابله و مهار آنها به اجرا درمی آید.
ملخ های صحرایی که تعداد آنها به میلیون ها نمونه می رسد، حضور ترسناکی در برخی استان های جنوبی نظیر بوشهر، هرمزگان، سیستان وبلوچستان، خوزستان، کرمان و شیراز که برخی از آنها منبع تامین نیازهای کشاورزی و باغی کشور در این ایام (اواخر زمستان و اوایل بهار) محسوب می شوند، داشتند.
این حشره بعد از طی هزاران کیلومتر از عربستان به خلیج ‌فارس و سپس ایران رسیدند.
سازمان خوارو بار کشاورزی ملل متحد(فائو) نیز در گزارش خود آورده است:برخی از گروه‌های ملخ صحرایی به سمت عربستان حرکت کرده و درماه مارس در آنجا تخم‌ گذاری کردند،سپس به سمت جنوب غرب آسیا حرکت کرده و گروه‌های بزرگتر تشکیل داده و گیاهان زراعی، باغی و حتی علف های هرز را می خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‎ روز می‎ تواند تا 150 کیلومتر پرواز کند.
این نوع از ملخ ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه های مختلف ازجمله جنگل ها، باغهای میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می شوند.
همچنین ملخ صحرایی می تواند 6 تا 20 ساعت بدون وقفه با سرعت وزش باد 12 تا 120 کیلومتر در ساعت پرواز کند.
الیاس تاج الدینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با برگزاری نشست‌ مختلف با فرمانداران هشت شهرستان استان مدیریت های شهرستان آمادگی کامل برای مقابله با ورود ملخ های صحرایی را دارند.
وی با اشاره به بازدید کارشناسان جهاد از مزارع استانهای همجوار تصریح کرد: ورود ملخ های صحرایی به استان پایش و ردیابی شده است.
تاج الدینی تصریح کرد: اخبار غیر رسمی مبنی بر هجوم ملخ های صحرایی به اراضی بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه در فضای مجازی انشار یافته که کذب است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار