رئیس کمیسیون عمران مجلس آنچه که مشخص این است که ما خلاء قانونی نداریم و عمده مشکلات حاصل از سیل به این دلیل بود که به حریم رودخانه‌ها تجاوز شده بود. در همین شهر تهران خیلی از رودخانه‌ها که از بستر شهر عبور می‌کنند امروز در تصرف افراد هستند و به حریم آنها تجاوز شده است.
کد خبر: ۷۳۸۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲ 26 April 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا:محمد رضا رضایی کوچی در بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس از مناطق سیل زده، بیان کرد: حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کل خسارات وارد شده است. ما در کمیسیون عمران دو موضوع را در دست دنبال کردن داریم. یکی اینکه آیا دستگاه‌ها با قوانین موجود می‌توانستند پیشگیری‌های لازم را انجام دهند و بهتر از این تدبیر می‌کردند؟ آیا ما خلاء قانونی در این زمینه داریم و یا کوتاهی از سوی دستگاه‌ها بوده است؟

وی در ادامه اظهار کرد: آنچه که مشخص این است که ما خلاء قانونی نداریم و عمده مشکلات حاصل از سیل به این دلیل بود که به حریم رودخانه‌ها تجاوز شده بود. در همین شهر تهران خیلی از رودخانه‌ها که از بستر شهر عبور می‌کنند امروز در تصرف افراد هستند و به حریم آنها تجاوز شده است.

نماینده مردم جهرم در مجلس ادامه داد: در شهر قم هم شاهد هستیم که در قم رود در حال احداث مونوریل هستند. می‌توان گفت که قانون مشخص و شفاف است و کوتاهی در اجرای قانون انجام شده است و می‌توان گفت بیشتر تخلفات متوجه وزارت نیرو است و وزارت نیرو باید در بحث آزادسازی حریم رودخانه‌ها و لای روبی رودخانه‌ها دقت بیشتری می‌کرد.

رضایی در ادامه تاکید کرد: موضوع دیگری که کمیسیون در حال بررسی، در خصوص خوزستان است. یکی از سوالات این است که ما چگونه آب مخازن را مدیریت کردیم. آیا از قبل می‌توانستیم با پیش بینی و تحلیل درست آب پشت سدها را خالی کنیم. ما مجبور شدیم در زمان کوتاهی چند برابر ظرفیت رودخانه‌ها آب را از پشت سدها خارج کنیم که باعث شد آب وارد شهرها شود.

وی در ادامه با ارزیابی این موضوع که امروز عده‌ای بر این باورند که اگر روند سدسازی ادامه پیدا می‌کرد ما شاهد کاهش خسارات بودیم، گفت: وزیر نیرو اعلام کردند اگر ما در لرستان و خوزستان سدهای دیگری ساخته بودیم می‌توانستیم آب‌ها را مهار کنیم و در تأمین آب کشور جلو بیفتیم و از سوی دیگر جلوی تخریب‌های پایین دست سدها را بگیریم ولی نمی‌توان گفت که امروز ما باید حرکت گسترده‌ای از سدسازی شروع کنیم یا اینکه سدها را کلاً فراموش کنیم. بلکه باید یک مطالعه علمی و دانشگاهی در این زمینه انجام شود و در جاهایی که لازم است سد احداث کنیم.

رضایی در پایان گفت: طبیعی است که در سیل اخیر اگر در بعضی نقاط سد احداث کرده بودیم خیلی به کشور کمک می‌شد. البته اگر سدهای موجود هم به درستی مدیریت شده بود حجم خسارات کاهش پیدا می‌کرد. ما تا سه ماه پیش در کمیسیون عمران به دنبال این بودیم که برای تأمین آب شرب از دریا آب انتقال دهیم. من اعتقادم بر این است که باید امروز در این شرایط مجلس و دولت و قوه قضائیه در کنار یکدیگر بنشینند و برای نحوه مدیریت اینگونه حوادث در آینده برنامه ریزی کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار