“صفورا غله زاری” معلم بازنشسته اهل انزلی‌ است که کارش را با پویش جمع‌آوری در قوطی‌های پلاستیکی و خرید ویلچر برای افراد دارای معلولیت آغاز کرد و سپس با جمع‌آوری کاغذهای باطله، تصمیم گرفت سیستمی برای جمع‌آوری آنان ایجاد کند تا علاوه بر حفظ محیط زیست برای مردم در نقاط مختلف شهر کتابخانه ایجاد کند. اما او اکنون ایده ی جدیدی در تفکیک “زباله های الکترونیک” دارد.
کد خبر: ۷۴۰۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۴ 02 May 2019

 راهکارهای جالب معلم گیلانی برای داشتن شهری بدون زباله

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، “صفورا غله زاری” معلم بازنشسته اهل انزلی‌ است که کارش را با پویش جمع‌آوری در قوطی‌های پلاستیکی و خرید ویلچر برای افراد دارای معلولیت آغاز کرد و سپس با جمع‌آوری کاغذهای باطله، تصمیم گرفت سیستمی برای جمع‌آوری آنان ایجاد کند تا علاوه بر حفظ محیط زیست برای مردم در نقاط مختلف شهر کتابخانه ایجاد کند. اما او اکنون ایده ی جدیدی در تفکیک “زباله های الکترونیک” دارد.

 

به مناسبت فرا رسیدن روز معلم گفتگوی خبرنگار ۸دی با این معلم خوش ذوق انزلی چی را می خوانید:

 

۸دی: شما ایده های نوعی را اجرا کردید، از جمع آوری درب بطری و خرید ویلچر گرفته تا تفکیک کاغذ از زباله و احداث کتابخانه در نقاط مختلف شهر؛ در گام بعدی چه ایده هایی را دنبال می کنید؟

 علت استارت این کار در انزلی این بود که در یک برهه از زمانی بودیم که انزلی تفکیک زباله از مبداء نداشت و ما می خواستیم به هر طریق ممکن کاری کنیم که باری از از بارهای زباله های خشک برداریم، چون وقتی بطری، شیشه، پلاستیک وقتی وارد زباله تر می شود قابل بازیافت است ولی اگر کاغذ وارد شود قابل بازیافت نیست و کثیف می شود؛ این موضوع باعث شد من به کاغذ فکر کنم و دیگر اینکه من معلم هستم و می دانستم می تواند گام بعدی تفکیک زباله های خشک باشد.

 

** گام بعدی تفکیک “زباله های الکترونیک” است

معلم بازنشسته انزلی با تأکید براینکه گام بعدی من تفکیک “زباله های الکترونیک” است، اضافه کرد: گوشی، موبایل، لامپ، باطری و در مجموع وسایل الکترونیک که دور ریخته شده است از جمله لامپ فلورسانس برای محیط زیست فوق العاده خطر ناک است و باید روی آن فکر شود و مایلم بعد به ثمر رسیدن طرح “تفکیک کاغذ از زباله” در این زمینه کار کنم.

 

۸دی: استقبال جوانان و نوجوانانی که با کار شما آشنا شدند چطور بود؟

استقبال دانش آموزان به نظرم خوب بوده؛ به طور مثال وقتی دانش آموزان از این کار ما استقبال می کنند که کتاب و دفتر هایشان  را در پایان سال تحصیلی تحویل مدرسه می دهند، این نشاندهنده استقبال آنها از این طرح است. گروهی از بچه های یک آموزشگاه زبان نیز برای این پویش اسم مستعار “تب و تک” “تفکیک کاغذ، تشکیل کتابخانه” را نامگذاری کردند و ما هم استقبال کردیم و این نشان دهنده جواب دادن این طرح است و امیدواریم که امسال بیشتر نتیجه بگیریم زیرا این کار ما در صدا و سیما، روزنامه ها و مجلات رسانه ای شد و انتظار دارم خردادماه امسال استقبال بیشتری از ناحیه جوانان در اجرای این طرح داشته باشیم.

 

۸دی: آیا تا الان از سایر نقاط کشور هم افرادی اعلام کرده اند  که مشتاق انجام چنین کاری باشند؟!

از برخی نقاط کشور که در بحث قوطی های پلاستیکی تعامل و مشورت داشتیم؛ در استان اردبیل آقایی که رادیولوژیست هست و در شفا پرتو فعالیت دارد در کمپین درب های پلاستیکی با ما همکاری می کند و اعلام کرده که در بحث کاغذ هم می خواهد ورود کند و خانمی هم از اراک تماس گرفت و گفت می خواهد این کار را انجام بدهد من هم تجربیاتم را در اختیار شان گذاشتم. معمولا دوستان از طریق شبکه های اجتماعی سوال می کنند و من هم هم فکری می کنم و مشاوره می دهم.

 

۸دی: مهم ترین محرک شما در این کار چه بوده و در این رابطه تا الان شده خسته یا ناامید شوید؟

بنده یک فعال محیط زیست هستم درست است که کار ما در نهایت با هدف فرهنگی انجام می شود اما برای من در این راستا آن قضیه “بازیافت” خیلی مهم است، آرزوی من داشتن “شهری بدون زباله و تفکیک زباله از مبداء” است و آرزوی می کنم خانواده های ایرانی نیز مانند کشور های پیشرفته جهان به این باور “تفکیک زباله” برسند.

اما در مورد بخش دوم سوال تان باید بگویم که اصلا خسنه نشدم و همچنان روز به روز فکرهایی در رابطه با این طرح و راهکارهای جدید در ذهنم ایجاد می شود تا این کارها را شفافت تر، عملی کنم.

 

۸دی: شما گفتید داشتن “شهری بدون زباله” از آرزوهای شما است اما ما الان در روستاهای گیلان هم شاهد هستیم که یا گردشگران یا خود اهالی به امر ساماندهی و جمع آوری زباله چندان توجه نمی کنند؛ آیا تا الان فعالان محیط زیست اقداماتی در این زمینه داشته اند برای داشتن روستاهای بدون زباله؟

به صورت قطعی نمی توانم اعلام کنم اما خودم شاهد بودم که در روستای گردشگری “سقالکسار”  هرکسی که وارد محوطه گردشگری آنجا می شود از دهیاری آنجا یک کیسه پلاستیکی به مسافران می دهند و می گویند: “اگر پلاستیک را از زباله پر کنید و تحویل بدهید نصف مبلغ ورودی را پس می گیرید”؛ این به نظر من کار جالبی بود و با اینکه ما زباله چندانی نداشتیم مشوقی بود برای بچه هایی که همراه ما بودند تا زمین را از وجود زباله پاک کنند. این طرحی است که من مشتاقم در روستاهای گردشگری شمال کشور اجرا شود.

 

۸دی: به عنوان یک معلم یک جمله با مردم گیلان صحبت کنید

صحبتم با مردم گیلان این است که “گیلان بهشت ایران است”؛ گیلان، مازندران و خطه شمال کشور  بهشت ایران است و اگر ساکنان بهشت، قدر بهشت را ندانند نباید توقع داشته باشیم افرادی که از جاهای دیگر می آیند قدر آن را بدانند.

 

۸دی: در پایان احساستان را نسیت به کلماتی که در ادامه می آید بیان کنید:

عشق: خدا

کتاب: دوست

زباله: طلا

برج ساعت انزلی: همه ی گذشته

معلم: شمع

صفورا غله زاری: بنده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار