این روزها که هر کوچه و خیابان شیراز معطر به شمیم خوشبوی بهار نارج است ، جشنواره یک روزه بهار نارنج نیز با هدف انس و الفت بیشتر شهروندان با این رایحه خوش بهار به شیراز آمده است.
کد خبر: ۷۴۰۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ 04 May 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:شیراز را بسیاری از مسافران و گردشگران به رایحه خوش بهار نارنج می شناسند ، عطر اهورایی بهار نارنج این روزها باغهای عفیف آباد ، ارم ، نارنجستان قوام ، باغ دلگشا ، باغ نظر و بوستان های شهری شیراز را فرا گرفته و شهر را سرشار از این رایحه خوش بهاری کرده است.
اردیبهشت از آن رو در شیراز از اهمیت بسزایی برخوردار است که دراین ماه ، طراوت بهار در شیراز به اوج می رسد و کوی و برزن مملو از گل و طراوت است و اینک در آستانه نیمه اردیبهشت بهشتی شیراز ، کوی و برزن این شهر از عطر دل انگیز بهار نارنج موج می زند.
بهار همه جا زیبا و رویایی است و گوش دادن به نغمه های الهام بخش آن شنیدنی است اما در شیراز همه این زیبایی ها با عطر دل انگیز بهار نارنج در باغ های مصفا دیدنی است.
مدیر گردشگری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری شیراز در باره برگزاری جشنواره یک روزه بهار نارج در شیراز گفت: این جشنواره با هدف معرفی ظرفیت های شهر شیراز در زمینه تولید ،بهره برداری و صادرات بهار نارنج و مشتقات آن در بوستان آزادی شیراز برگزار شد.
علی نیری ، روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در حاشیه این جشنواره پویش 'نه به چیدن بهار نارنج' نیز فعالیت خود را آغاز می کند اضافه کرد: از جمله محور هایی که در این جشنواره در نظر گرفته شده توجه به جایگاه بهار نارنج در شیراز و نقش آن در گردشگری است ، وجود بهارنارنج در تمامی کوچه ها و محلات شیراز باعث شده تا بهار در شیراز جلوه متفاوتی با سایر شهرها و استان ها داشته باشد.
نیری در خصوص محورهای دیگر این جشنواره نیز بیان کرد: استان فارس سابقه غنی در ادبیات دارد از این رو پیوند بهار نارنج با ادبیات یکی دیگر از محورهایی است که در این جشنواره مد نظر است البته در کنار موارد ذکر شده ارائه موسیقی سنتی و اصیل شیرازی نیز در دستور کار قرار گرفته است .
وی با اشاره به اینکه در جشنواره بهارنارنج رسوم قدیمی نیز زنده خواهد شد گفت: یکی از رسوم قدیمی که به یادگار مانده است عروسی درخت بهار نارنج است. پیشتر درختی که بارور نمی شد آن را عروس کرده و مراسم عروسی برای درخت در نظر گرفته اند تا جان دوباره ای به درخت بخشیده باشند و امسال نیز شاهد اجرای دوباره این رسم قدیمی در این جشنواره بودیم .
او با بیان اینکه بخش کارگاهی این جشنواره فعلا برگزار نمی شود اظهار داشت: به علت همزمانی جشنواره بهارنارنج با جشنواره گلاب و عرق گیری میمند بخش کارگاهی عرق گیری بهارنارنج فعلا برگزار نمی شود اما در نظر است همزمان با میلاد امام حسن (ع) این بخش نیز در ماه مبارک رمضان برگزار شود.
مدیر گردشگری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری شیراز در خصوص دیگر رویدادهای جشنواره بهار نارنج گفت: برنامه مدونی به عنوان رویداد بهارنارنج در حال تدوین است تا شاهد وحدت رویه میان دستگاه های اجرایی برای اجرای چنین رویدادهای در سطح استان و منطقه باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار