انتصاب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، برگزاری مراسم بزرگداشت مقام معلم با حضور رییس‌جمهور، معافیت همکاری‌های هسته‌ای با ایران به مدت محدود از سوی آمریکا، درخواست واشنگتن برای آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران، برگزاری مراسم تودیع و معارفه دادستان تهران، صدور حکم پرونده حسین فریدون و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه، چهاردهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ است.
کد خبر: ۷۴۱۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵ 04 May 2019

به گزارش تابناک و به نقل از ایسنا، حضرت آیت الله خامنه‌ای در حکمی حجت الاسلام سیدعبدالفتاح نواب را به نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرستی حجاج ایرانی منصوب کردند.

در همایش مدیران ارشد بنیاد تعاون وزارت دفاع هم، امیر سرتیپ حاتمی با حضور مسئله تحریم فروش نفت و ایجاد تنگنای اقتصادی را دسسیه ی دیگر آمریکا علیه ملت ایران عنوان کرد و گفت: نصرت الهی همواره در بزنگاه های مختلفی همچون تهدید خشکسالی، واقعه طبس و دوران دفاع مقدس شامل حال مردم سرفراز این مرز و بوم شده است و این بار نیز با تکیه بر قدرت لایزال الهی توطئه های دشمنان با شکست مواجه خواهد شد.

مراسم بزرگداشت مقام معلم و نکوداشت یکصد سال تربیت معلم با حضور حسن روحانی در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

در این مراسم رئیس جمهور معلمان را مربیان جامعه دانست و با تاکید بر اینکه معلم از مرزهای فرهنگ و اخلاق کشور حراست می کند، اظهار کرد: ارزش کار معلم با معیار مادی قابل مقایسه نیست و شهیدان مطهری، بهشتی، رجایی و باهنر نمونه های کم نظیر معلمی هستند. روحانی با تأکید بر اینکه باید درآمد ارزی افزایش یابد، گفت:آمریکا بدنبال محدود کردن منابع ارزی ماست و باید با فروش نفت و افزایش تولیدات و صادرات در برابر توطئه‌های آمریکا برای جلوگیری از فروش نفت بایستیم.

همچنین معاون اول رئیس جمهور در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب با بیان اینکه «از سیاست‌های دولت، تهیه کاغذ مشابه کالاهای اساسی است» گفت: ما چندین قلم را سال گذشته به عنوان کالای اساسی در نظر گرفتیم که در هر شرایطی بتوانیم آن را تهیه کنیم؛ چون آحاد جامعه به آن نیاز دارند، در بین آن‌ها کاغذ هم است. کمترین نرخ ارز را سال گذشته به کاغذ اختصاص دادیم. در این میان عده ای ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده، کاغذ وارد کرده و در آن شبکه ای که وزارت ارشاد در نظر داشت آن را توزیع نکردند. وی در بخش دیگری از صحبتهایش از منتقدان و مخالفان «کوپنی شدن» برای اعلام نظر دعوت کردو گفت: من از همه صاحب نظران درخواست دارم راجع به این دو نظریه شفاف صحبت کنند و نقد کنند؛ ما باید به زودی تصمیمی بگیریم که آینده کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علی لاریجانی در چهاردهمین کنگره انجمن جغرافیایی ایران گفت: آمریکا نفت کشورهایی مانند عربستان را در دست دارد و اکنون قصد دارد با ایجاد نا آرامی نفت کشورهایی مانند ونزوئلا را هم به دست بیاورد پس سعی می‌کند شرایط ونزوئلا را به هم بریزد.

همچنین محمدرضا عارف با بیان تجربه‌ استفاده از درآمدهای نفتی در دولت اصلاحات و با تاکید بر اینکه «کشور بدون اتکا به منابع نفتی و حتی با تحریم، پتانسیل اداره خود را به بهترین نحو دارد»، گفت: درآمد کشور تنها به فروش نفت محدود نمی‌شود، البته که اگر تصمیم به صادرات نفت داشته باشیم می‌توانیم این کار را تحت هر شرایطی انجام دهیم و راه بسته نیست؛ خودمان تصمیم گیرنده نهایی هستیم و مطمئناً کشور تسلیم تحریم‌ها نخواهد شد.

بهرام پارسایی هم با اشاره به حواشی مربوط به شورای شهر شیراز، انسجام ملی و هویت ملی را برای تقویت یکپارچگی مردم مورد نیاز دانست و گفت:سیاسیون لطمه‌ای به انسجام ملی وارد نکنند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است معافیت‌هایی را که به کشورهای عضو برجام اجازه می‌دهد تا با سه تاسیسات هسته‌ای ایران همکاری‌های منطبق با معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای انجام دهند، تمدید می‌کند و با انتشار بیانیه ای درباره تمدید معافیت‌ها و تحریم‌های هسته‌ای ایران به شرایط و اهداف تحریم‌های جدید هسته‌ای و برخی معافیت‌های تمدید شده همکاری‌های هسته‌ای ایران پرداخت.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار پیامی توییتری و با اشاره به دوران محکومیت یک شهروند آمریکایی در ایران، خواستار آزادی زندانیان آمریکایی شد که مدعی است "ناعادلانه" در بازداشت هستند. ژیو وانگ به جرم جاسوسی در ایران دستگیر و به ۱۰ سال حبس در زندان اوین محکوم شده است.

وزیر امورخارجه کشورمان در سفر اخیر خود به نیویورک در گفت‌وگو با پایگاه خبری- تحلیلی لوبلاگ به سوالاتی پیرامون روابط تهران و واشنگتن و سیاست دولت آمریکا درقبال ایران برای اعمال فشار حداکثری پاسخ داد. وی اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران را تروریسم اقتصادی و به نوعی تلاش برای نسل‌کشی توصیف کرد و گفت: اگر اروپا به تعهدات خود در برجام عمل نکند، خطر نابودی این توافق وجود دارد.

همچنین محمد جواد ظریف که به همراه همسرش «مریم ایمانیه» که به عنوان مهمان ویژهٔ تدکس امیر کبیر حضور پیدا کرده بود، با روایت دو داستانِ کوتاه از ۴ اشتباه بدیهی در روابط و اثر آن بر دنیا صحبت کرد. رویداد TEDx یک گردهمایی یک‌روزه است که در آن سخنرانی‌های درخشان و الهام‌بخشی انجام می‌شود. در این رویداد گفت‌وگوها و ویدئوهای زنده‌ای که از پیش هماهنگ شده‌اند با حاضران به اشتراک گذاشته می‌شود.

 تودیع و معارفه دادستان تهران

غلامحسین اسماعیلی در مراسم تودیع و معارفه دادستان تهران گفت: دادسرای تهران و دادستان تهران دارای شأن و اختیارات ویژه‌ای هم در استان و هم در سطحی ملی و بین المللی است. سخنگوی قوه قضاییه در ادامه بر نهادینه شدن ارتباط و هم‌افزایی بین دادسرا و دادگستری تاکید کرد.

در همین جلسه دادستان کل کشور گفت: بسیاری از فسادها در زمینه بانک‌ها و ارز مربوط به کوتاهی‌هایی است که مدیران دارند. حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری همچنین  در رابطه با مدیریت فضای مجازی گفت: ما از وزیر ارتباطات می‌خواهیم مصوبات شورای عالی فضای مجازی اجرایی و عملیاتی شود. اگر اصلاحات انجام نشودما بیشتر از این نمی‌توانیم تحمل کنیم و برخورد خواهیم کرد.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان سابق تهران هم اقدامات انجام شده در دادستانی تهران طی دوران مسئولیتش در این سمت را تشریح کرد و گفت:وقتی من به داستانی تهران آمدم، تهران در دود و آتش می‌سوخت و هر روز اعتراضات خیابانی و دستگیری داشتیم. علاوه بر این به دلیل قضیه مرتضوی دید خوبی به دادستان نبود. ۱۸ ماه سختی بود که پشت سر گذاشتیم. وی افزود: پس از روی کار آمدن دولت جدید، با پرونده بابک زنجانی مواجه شدیم. پرونده‌ای که شش سال است در حال بررسی است و هنوز زلزله بابک زنجانی پا بر جاست. متهم در این مدت ۳۰ هزار نامه نوشته است، اینها را می‌گویم که در تاریخ بماند و آنها که می‌گفتند آقای دادستان چه می‌کنید بدانند که تمامی این نامه‌ها خوانده شد و امیدوارم دادستان جدید وقت کنند و آنها را بخوانند.

علی القاصی مهر، دادستان جدید تهران نیز در جلسه معارفه خود تاکید کرد: باید از فضای مجازی استفاده درست شوداما نباید پایگاهی برای تخریب آبروی دیگران و زیر سوال بردن نظام شود.

سرپرست مجتمع قضائی کارکنان دولت از صدور حکم پرونده حسین فریدون خبر داد و گفت: این فرد در حکم دادگاه در ارتباط با برخی اتهامات تبرئه و در ارتباط با بخش دیگری از اتهامات، به حبس محکوم شده که با توجه به قطعی نبودن حکم صادره از بیان جزئیات معذورم. وی در پاسخ به این سوال که فریدون پرونده دیگری نیز در دادسرا دارد؟ گفت: آن پرونده در دادسرا است و فعلاً برای ما ارسال نشده است.

آیت الله احمد جنتی طی سخنانی در همایش تجلیل از یاران چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: برخی فکر می کنند که باید دل مردم را خالی کنند و بگویند دشمن خیلی نیرومند است و ما نمی توانیم در برابر نیروی او مقاومت کنیم و به شکلی باید با او کنار بیاییم. در حالی که خداوند می فرماید اگر صبر و تقوا داشته باشیم هیچکس نمی تواند ما را شکست دهد.

 

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار