کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شیراز توصیه كرد كه برای كاهش تشنگی در هنگام روزه‌داری مصرف پروتئین و ادویه‌جات را در وعده سحری كاهش دهیم.
کد خبر: ۷۴۲۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸ 07 May 2019

تابناک فارس به قنل از ایکنا:مهدیه فرید، کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شیراز امروز، ۱۷ اردیبهشت‌ماه به بیان توصیه‌هایی برای كاهش تشنگی در هنگام روزه‌داری پرداخت و گفت: نوشیدن مایعات فراوان در طول غذا خوردن، موجب کاهش دسترسی آنزیم‌های گوارشی به موادغذایی و بروز برخی بیماری‌ها و نارسایی‌های گوارشی می‌شود.
وی افزود: برای کاهش تشنگی در طول روز نیز راه‌هایی مانند کاهش حجم غذای سحری، خودداری از مصرف موادغذایی دارای پروتئین و ادویه بالا، محدود کردن مصرف نمک در وعده‌های افطار و سحر، استفاده از میوه و سبزی کافی در فاصله افطار تا سحر و پرهیز از ورزش‌های شدید، حمام و سونای داغ در طول روز توصیه می‌شود.
فرید با بیان اینكه روزه‌داری در افرادی که بیماری خاصی ندارند، نه تنها مضر نیست، بلکه مفید نیز است، گفت: روزه‌داری حتی در افرادی که لاغر و یا دارای وزن طبیعی هستند نیز به بدن فرصت می‌دهد تا بدن آن‌ها چربی‌ها را بسوزاند و پس از پایان دوره روزه‌داری، چربی تازه و مناسب‌تری را جایگزین کند و برای افرادی که چربی زیادی در بدن خود ذخیره دارند نیز فرصت مغتنمی فراهم می‌شود تا مقداری از آن‌ها را برای تولید انرژی به مصرف برسانند و از اضافه وزن خود بکاهند.
این کارشناس تغذیه تأکید کرد: سعی کنیم از زیاده‌روی در مصرف غذاهای پرچرب و شیرین مانند نان خامه‌ای، زولبیا، بامیه و حلوا پرهیز کنیم، زیرا باعث سوزش سردل، اضافه وزن و نیز عطش شدید می‌شود که با نوشیدن مقدار زیاد نوشیدنی‌های سرد جبران می‌شود.
فرید توصیه کرد: از مصرف زیاد مواد قندی ساده مانند زولبیا و بامیه، انواع شیرینی‌ها و نوشابه‌های گازدار، به ویژه در وعده سحری پرهیز کنیم، زیرا مصرف زیاد این مواد ابتدا سبب افزایش قندخون شده و در پی آن موجب افت قند خون می‌شود و توانایی یادگیری افراد را در طول روز کاهش می‌دهد.
کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شیراز همچنین گفت: افراد روزه‌دار در آغاز افطار باید به جای آب سرد، از آب ولرم، به صورت آهسته و نشسته استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار