سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی اراک گفت:
سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی اراک گفت: بسیج ملی کنترل فشار خون برای جامعه هدف ۵۵۷ هزار نفری در استان مرکزی اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۷۴۲۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸ 08 May 2019
دکتر سید محمد جمالیان در جلسه کمیته دانشگاهی بسیج ملی فشار خون بالا در دانشگاه علوم‌پزشکی اراک با اشاره به ۲۷ اردیبهشت‌ماه روز جهانی کنترل فشار خون بیان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصادف با این روز اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون را مدنظر قرار داده است.

وی با بیان اینکه شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در جهان و کشور و استان مرکزی ابتلا به بیماری‌ها قبلی و عروقی است، گفت: سالانه ۱۰.۴ میلیون نفر در جهان به علت بیماری قلبی و عرو. قی ناشی از فشار خون بالا جان خود را از دست می‌دهد و ۲۱۸ میلیون نفر نیز دچار عوارض و ناتوانی‌های ناشی از این بیماری می‌شوند.

جمالیان تصریح کرد: ۲۰ مردم جهان دارای فشار خون هستند که نسبت به آن آگاهی و اطلاع ندارند. در ایران نیز ۲۳ درصد زنان و ۲۱ درصد مردان نیز مبتلا به فشار خون هستند و به دلیل اینکه بخش اعظمی از این مبتلایان از بیماری خود مطلع نیستند اجرای این بسیج ملی مدنظر قرار گرفته است تا قبل حاد شدن بیماری و یا عواقب خطرناک کنترل و درمان صورت گیرد.

وی مصرف نمک، استرس و چاقی را از عوامل ابتلا به فشار خون دانست و گفت: اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در واقع گام اول است و در این راستا دانشگاه علوم‌پزشکی به تنهایی نمی‌تواند در این مسیر حرکت کند و با توجه به جامعه هدف این طرح (افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی) لازم است تمام دستگاه‌های مرتبط در این بسیج ملی همراه دانشگاه علوم‌پزشکی باشند.

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی اراک اظهار کرد: استان مرکزی در مقایسه با دیگر استان‌ها دارای تعداد زیادی از مبتلایان به فشارخون است که البته فشارخون اولیه قابل کنترل و پیشگیری است.

وی با اشاره به تاثیر منفی مصرف نمک در ابتلا به فشار خون گفت: نمک به صورت آشکار (سرسفره‌ها) و پنهان (درون محصولات و تولیدات غذایی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. با برداشتن نمکدان از سرسفره به راحتی می‌توان مصرف روزانه نمک را بین سه تا پنج گرم کاهش داد و در بحث نمک پنهان نیز معاون بهداشتی دانشگاه در تولیدات نظارت خوبی دارد و با استفاده از دستگاه‌های شوری‌سنج محصولات را بررسی می‌کند و در صورت استفاده بیش از استاندارد نمک برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

جمالیان اضافه کرد: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون برای ۵۷۷ هزار نفر از جامعه هدف (افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی) اجرایی خواهد شد و با توجه به اینکه ۲۱ درصد زنان و ۲۰ درصد مردان استان مرکزی مبتلا به فشارخون هستند، اجرای این طرح آمار دقیقی را منعکس خواهد کرد و حتی با توجه به اینکه مردان به دلیل مشغله کاری کمتر برای چکاپ مراجعه می‌کنند این بسیج شاید افزایش آمار مردان مبتلا به فشار خون را در پی داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار