مصرف غذا‌های پرادویه و تند در وعده سحری باعث تشنگی بیشتر در فرد روزه دار می شود.
کد خبر: ۷۴۳۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶ 12 May 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: فاطمه ویزشفر عضو هیئت علمی گروه سلامت جامعه در دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) گفت: مصرف غذا‌های شور، کنسروها، غذا‌های خشک، پرادویه و تند در وعده سحری مناسب نیستند و تشنگی را در فرد روزه دار بیشتر می کنند.

وی با بیان اینکه روزه گرفتن تاثیرات بسیار مفیدی بر سلامت جسم و اندام‌های داخلی بدن دارد، افزود: توصیه می شود افراد با آب ولرم، خرما شیر یا فرنی روزه خود را افطار کنند.

عضو هیئت علمی گروه سلامت جامعه در دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) تصریح کرد: مدت زمان گرسنگی در طول روزه داری را موجب کاهش حرکت روده‌ها دانست و ادامه داد: مصرف نکردن مایعات نیز در این موضوع موثر است و زمینه بروز یبوست را فراهم می‌کند.

ویزشفر با اشاره به اهمیت بیدار شدن در هنگام سحر برای مصرف غذا و مایعات کافی و پیشگیری از بروز مشکلات گوارشی در هنگام روزه داری، تصریح کرد: تا جایی که ممکن است بین افطار و شام نباید فاصله طولانی وجود داشته باشد، زیرا موجب کاهش اشتها برای وعده سحری می‌شود.

وی اضافه کرد: برای وعده غذایی سحر توصیه می‌شود از مواد غذایی دارای کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان سبوس دار، سیب زمینی و برنج استفاده شود زیرا این مواد زمان بیشتری برای هضم شدن لازم دارند که می‌توانند انرژی مورد نیاز فرد روزه دار را تامین کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: در ایام رمضان باید از خوردن غذا‌های سنگین مانند کله پاچه و کباب ، خودداری شود ، همچنین چای پررنگ، قهوه و کاکائو نیز آب بدن را دفع کرده و موجب افزایش تشنگی می‌شود.

ویزشفر، سوپ ساده و شله زرد نیمه گرم را از جمله مواد غذایی مناسب برای باز کردن روزه برشمرد و گفت: بهتر است وعده شام، دو ساعت بعد از افطار میل شود، و علاوه بر این وعده شام باید دارای پروتئین کافی، چربی کم و کم حجم باشد، نوشیدن شش تا هشت لیوان آب بین افطار تا سحر نیز می‌تواند در تامین آب بدن اثرگذار باشد و فراموش نشود که میوه‌ها و سبزی‌ها علاوه بر آبرسانی به بدن می‌تواند باعث جلوگیری از یبوست شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار