روزنامه شهروند لیستی از استان های جدیدی که قرار است تشکیل شود را ارائه کرده است.هرچند فعلا اعتباری برای این لیست قائل نیستیم اما در مورد استان فارس باید گفت که حتی در صورت تقسیم این استان نام بزرگ "پارس" که نماد هویتی کشور است نباید از مناطق تقسیم شده برداشته شود.
کد خبر: ۷۴۴۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴ 14 May 2019

حالا که بحث تشکیل استان اصفهان شمالی داغ شده است، خیلی از کاربران فضای مجازی تصویری از نقشه ایران را دست به دست می‌کنند که در آن تمام استان‌هایی که تشکلیشان در دست بررسی است به‌عنوان یک استان مستقل دیده می‌شوند. بد نیست بعد از بررسی ماجرای اصفهان شمالی، این استان‌ها را هم مرور کنیم.
۱۵ خرداد
ورامین سال‌هاست که در یک قدمی تبدیل شدن به مرکز استان قرار دارد. پیشنهاد شده است استان ۱۵ خرداد شامل شهرهایی ازجمله ورامین، پیشوا و قرچک باشد.
خلیج فارس
پیشنهاد تشکیل استان خلیج‌فارس در اردیبهشت‌ماه ۹۱در مجلس مطرح شد. این استان قرار است شامل جزایر استان هرمزگان (جزایر قشم و کیش و بنادر لاوان، لنگه، سیری، جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک) و به مرکزیت ابوموسی باشد.
زاگرس
استان زاگرس یا لرستان شرقی که ایده آن از سوی اهالی لرستان مطرح شده، پیشنهاد شده است با مرکزیت بروجرد در شرق لرستان فعلی تشکیل شود. طرح اولیه تشکیل این استان در‌سال ۱۳۷۵ و هنگام سفر رئیس‌جمهوری وقت، آیت الله‌هاشمی رفسنجانی به بروجرد ارایه شد و هنوز مسکوت مانده است. این استان می‌تواند شامل شهرهای نهاوند، بروجرد، ملایر، دورود، ازنا و الیگودرز باشد.
بم
طرح استان بم به وزارت کشور داده شده و قرار است شامل نواحی جنوبی و شرقی استان کرمان باشد. در این طرح شهرستان بم مرکز استان خواهد شد.
کرمان جنوبی
مردم جنوب کرمان هم به دنبال ایجاد استانی مستقل به نام کرمان جنوبی به مرکزیت جیرفت هستند.
خوزستان شمالی
نخستین بار ایده خوزستان شمالی از سوی نماینده مردم دزفول مطرح شد. در این طرح دزفول مرکز استان و شهرهای ایذه، شوش، شوشتر، مسجد سلیمان، اندیمشک، گتوند و لالی سایر شهرهای خوزستان شمالی خواهند بود.
سربداران
تقاضای استان سربداران همزمان با تقسیم استان خراسان به سه بخش شمالی، رضوی و جنوبی از سوی مردم سبزوار مطرح شد.
شاهرود
شاهرودی‌ها هم به دنبال ایجاد استانی به همین نام هستند. وسعت شهرستان شاهرود، جمعیت بالا و موقعیت جغرافیایی آن ازجمله مهمترین دلایل مردم شاهرود برای ایجاد استان شاهرود است.
گلشن
استان گلشن قرار است با اجتماع شهرستان‌های طبس از استان یزد، خور و بیابانک از استان اصفهان و بشرویه از استان خراسان جنوبی با یکدیگر تشکیل شود. مرکز استان گلشن شهرستان طبس خواهد بود.
مازندران غربی
اگر قرار باشد استان مازندران غربی شکل بگیرد، باید شهرستان رودسر از استان گیلان به همراه شهرستان‌های رامسر، تنکابن، عباس آباد، چالوس، نوشهر و نور و رویان از استان مازندران جدا شوند و با مرکزیت تنکابن این استان را تشکیل دهند.
کردستان شمالی
طرح تشکیل استان کردستان شمالی به مرکزیت بوکان نیز یکی دیگر از طرح‌هایی است که در سال‌های اخیر به مجلس شورای اسلامی ارایه شده است. کردستان شمالی شهرستان‌های کردنشین جنوب دریاچه ارومیه و شهرستان‌های سقز و بانه در شمال استان کردستان را دربر می‌گیرد.
لارستان
طرح تفکیک استان فارس و تشکیل استان لارستان به مرکزیت لار نیز به مجلس شورای اسلامی ارایه شده است. این استان در جنوب استان فارس قرار خواهد گرفت.
تالش
استان تالش قرار است به مرکزیت آستارا تشکیل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار