بهادر می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود که 470 هزار نفر در فارس فشار خون داشته باشند که 62 درصد نسبت به بیماری خود مطلع و 38 درصد دیگر بی‌اطلاع هستند.
کد خبر: ۷۴۵۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳ 15 May 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:خوردن غذاهای شور و پرنمک، مصرف بیش از حد غذاهای فست‌فود، کم‌تحرکی و ... همگی از دلایل ابتلاء به فشار خون هستند. دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حمایت و شرکت در بسیج ملی کنترل فشار خون بالا از 28 اردیبهشت جاری وارد عمل می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به طرح گسترده‌ای که در سراسر کشور برای کنترل فشار خون در پیش است به خبرنگار فارس می‌گوید: متاسفانه بسیاری از مبتلایان به فشار خون از ابتلاء خود به این عارضه پرخطر بی‌اطلاع هستند.

علی بهادر ادامه می‌دهد: فشار خون عامل بروز سکته مغزی و قلبی، نارسایی قلبی و کلیوی و ... است که بر اقتصاد کشور تاثیر سوء می‌گذارد.

وی اضافه می‌کند: اکثر افراد از 30 تا 70 سال به فشار خون مبتلاء می‌شوند و این سن بالاترین زمان تولید، اشتغال و کارایی فرد در جامعه است.

بهادر با تاکید بر مرگ و میر ناشی از فشار خون در همین گروه سنی کارآمد عنوان می‌کند: علاوه بر این مورد، درمان، جراحی و ... ناشی از فشار خون بر اقتصاد جامعه تاثیر نامطلوب می‌گذارد.

 

 

آمار فشار خون در فارس

این مقام مسوول از ابتلاء 22 درصدی افراد بالای 30 سال به فشار خون خبر می‌دهد و بیان می‌کند: در کشور ما از هر 3 نفر یک نفر فشار خون دارد اما این آمار در فارس از هر 4 نفر یک نفر است.

بهادر می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود که 470 هزار نفر در فارس فشار خون داشته باشند که 62 درصد نسبت به بیماری خود مطلع و 38 درصد دیگر بی‌اطلاع هستند.

وی با تاکید بر نیاز ضربتی تشخیص و درمان به موقع این عارضه اظهار می‌کند: افراد هر چه سریع‌تر متوجه وجود فشار خون شوند، درمان سریع‌تر آغاز شده و از بروز عوارض بعدی پیشگیری خواهد شد.

طرح ملی

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا عنوان می‌کند: در این طرح ملی، سازمان‌ها، ارگان‌ها، نیروهای مسلح و ... شرکت می‌کنند و فاز اطلاع‌رسانی از طریق رسانه، بیلبوردهای شهری و ... از 28 اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود.

محمدرضا کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ادامه می‌دهد: بر این اساس تمامی ارگان‌ها موظف به چک کردن فشار خون پرسنل خود و سایر مراجعان به آنها هستند و از 17 خردادماه که پایان ماه رمضان است، فاز چک کردن فشار خون آغاز می‌شود.

وی اضافه می‌کند: کمپین کنترل فشار خون با هدف اندازه‌گیری فشار خون یک میلیون و 100 هزار نفر، شناسایی 110 هزار نفر و شروع درمان 55 هزار و 500 نفر در این تاریخ در پیش گرفته می‌شود.

کریمی با اشاره به عمده‌ترین مراکزی که شهروندان می‌توانند برای شرکت در این طرح مراجعه کنند، اعلام می‌کند: پایگاه‌های سلامت، پایگاه‌های پزشک خانواده در مناطق شهری، خانه‌های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت روستایی در روستاها و ... به صورت رایگان کنترل فشار خون را برای مراجعان انجام می‌دهند.

وی می‌افزاید: احتمال دارد در مراکز پرتردد شهری نیز پایگاه‌های موقت در راستای اجرای این طرح راه‌اندازی شود و در بیمارستان‌ها نیز فرصت چک کردن فشار خون با استقرار پایگاه‌های ویژه برای بیماران و همراهان بیمار فراهم می‌شود.

 

 

ثبت شخصی

کریمی با تاکید بر امکان ثبت فشار خون به صورت شخصی نیز می‌گوید: تمامی افراد می‌توانند با گرفتن فشار خون خود و اعضای خانواده با دستگاه فشار خون خانگی از طریق سایت salamat.GOV.ir با استفاده از گوشی تلفن همراه اطلاعات خود را به ثبت برسانند.

وی می‌افزاید: به محض درج اطلاعات برای فرد، پیامی ارسال می‌شود که ضمن اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت فشار خون وی، او را راهنمایی می‌کند تا در صورت نیاز به پزشک مراجعه کند و یا رژیم غذایی خود را تغییر دهد.

این مقام مسوول دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ذکر ادامه پیگیری‌های ثبت این اطلاعات عنوان می‌کند: همزمان با ثبت اطلاعات برای پزشک خانواده شخص نیز پیامکی ارسال می‌شود تا بتواند در مراجعات بعدی در مورد کنترل فشار خون خود مشاوره و درمان لازم را دریافت کند.

 شهروندان بالای 30 سال، خانم‌های باردار، بیماران کلیوی و ... می‌توانند از 17 خردادماه جاری تا 15 تیرماه با مراجعه به مراکز تعیین شده و یا استفاده از سامانه اعلام شده، به چک کردن فشار خون خود اقدام کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار