یک فوق تخصص کلیه و فشار خون گفت: فشار خون بالا یک بیماری بسیار شایع در جهان و از جمله ایران و خوزستان است که شیوع آن نسبت به گذشته بیشتر شده است و باید راههای پیشگیری و کنترل آن را بشناسیم.
کد خبر: ۷۴۵۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ 18 May 2019

دکتر عیسی رضایی اظهار داشت : فشار خون بالا به 2 دسته فشارخون بالای اولیه و ثانویه تقسیم می شود؛ در فشار خون بالای ثانویه یک علت مشخص و زمینه ای مانند نارسایی های کلیوی، تنگ بودن سرخرگ کلیه و پرکاری یا کم کاری غده تیروئید می تواند باعث افزایش فشار خون شود و مواد مخدر و روانگردان نیز در بروز این نوع از فشارخون نقش دارند.

90 درصد علل فشارخون بالا اولیه است 

وی افزود: اما علل ثانویه حدود 10 درصد کل علل فشار خون بالا را تشکیل می دهند در حالی که حدود 90 درصد علل فشار خون بالا علل اولیه است یعنی علت واضح و بیمارگونه ای به صورت زمینه ای در بدن دیده نمی شود. 

رضایی در خصوص فاکتورهای موثر در ایجاد فشار خون بالای اولیه اظهار داشت: بیشتر بیماران با فشار خون اولیه عامل ارثی و ژنتیکی دارند و با بررسی مشخص می شود بستگان درجه یک آنها مبتلا به فشار خون بالا بوده اند.

این فوق تخصص کلیه و فشار خون ادامه داد: از دیگر علل زمینه ساز بروز فشار خون بالای اولیه، رژیم غذایی غلط، افزایش مصرف نمک، کاهش مصرف میوه جات وسبزی ها، کاهش مصرف ماهی و تمایل بیشتر به گوشت قرمز و افزایش استفاده از فست فودها است. 
وی بیان کرد: زندگی کم تحرک و بی تحرکی ، چاقی و افزایش وزن نیز از فاکتورهای موثر در افزایش فشار خون است.

 سن ابتلا به فشار خون به 20 سال رسیده است

رضایی اضافه کرد: احتمال ابتلای افراد سیگاری به فشار خون بالا بیشتر است و همچنین یک سری داروها از جمله برخی مسکن ها نیز زمینه ساز بروز افزایش فشار خون است.

این فوق تخصص کلیه و فشار خون در خصوص سن ابتلا به این بیماری گفت: محدوده ابتلای سن ایجاد فشار خون بالای اولیه نسبت به گذشته خیلی عوض شده است یعنی در گذشته انتظار داشتیم فشارخون بالای اولیه از حدود 35 سالگی به بعد شروع شود در حالی که سن ابتلا خیلی پایین آمده و معمولا از 20 تا 25 سالگی آغاز می شود و اوج بروز آن بین 40 تا 50 سالگی است.

وی اظهار داشت: علت اصلی آن تغییر نحوه زندگی و رژیم غذایی نامناسب، تحرک نداشتن و افزایش شیوع اضافه وزن و چاقی است و افراد جوان تر نسبت به گذشته میزان بیشتری اضافه وزن و چاقی دارند که علت آن فشار خون بالا است.
رضایی در خصوص علائم فشار خون بالا گفت: فشار خون بالا را قاتل خاموش یا قاتل بی علامت می نامند چون بیشتر مواقع هیچ علامت خاصی ندارد؛ برخی به غلط تصور می کنند فشار خون بالا حتما باید علامت خاصی مانند سردرد داشته باشد اما بیشتر مواقع اینگونه نیست بنا براین انتظار نداریم فشار خون بالا حتما علامت خاصی داشته باشد. 

فشار خون بالا ارگان های حیاتی بدن را هدف قرار می دهد

این فوق تخصص کلیه و فشار خون بیان کرد: فشار خون بالا ارگان های حیاتی بدن از جمله قلب و عروق و مغز و کلیه ها را هدف قرار می دهد یعنی می تواند زمینه ساز سکته های قلبی، مغزی، نارسایی و تنبلی قلب و نارسایی کلیه ها شود. 

وی ادامه داد: فشار خون بالا دومین علت نارسایی مزمن کلیه و بیماری مزمن کلیه است و مقام اول دیابت را دارد چون بسیاری از بیماران دیابتی فشار خون بالا هم دارند.

موثرترین راه پیشگیری از فشار خون سبک زندگی صحیح است

رضایی در خصوص راههای پیشگیری از این بیماری گفت: بهترین و موثرترین راه در پیشگیری از فشار خون بالا سبک زندگی صحیح و رژیم غذایی مناسب است.

این فوق تخصص کلیه و فشار خون اضافه کرد: مصرف نمک، فست فودها، گوشت قرمز و به میزان کمتر گوشت سفید در فشار خون بالا موثر است و بهتر است به جای استفاده از گوشت مرغ، گوسفند و گاو از گوشت ماهی استفاده کنیم یعنی سعی کنیم به سمت پروتئین گوشت ماهی و گیاهی مانند سویا برویم.

وی بیان کرد: اگر پروتئین های گیاهی را جایگزین پروتئین های حیوانی کنیم تاثیر قابل توجهی در پیشگیری از فشار خون بالا دارد.

رضایی ادامه داد: مصرف سبزیجات و غلات سبوس دار و غذاهای با فیبر زیاد در پیشگیری از فشار خون بالا اهمیت دارد و افزادی که فیبر و سبزیجات بیشتر مصرف می کنند کمتر دچار افزایش وزن می شوند.

این فوق تخصص کلیه و فشار خون اظهار داشت: برای پیشگیری باید مصرف نمک در مواد غذایی را به حداقل برسانیم، تحرک کافی داشته باشیم و حداقل پنج بار در هفته و هر بار حداقل نیم ساعت ورزش کنیم و ورزش های هوازی مانند دویدن و پیاده روی سریع و دوچرخه سواری مناسب تر هستند.

وی با اشاره به اینکه جلوگیری از افزایش وزن و دوری از زندگی پر استرس نیز در پیشگیری و یا کنترل فشار خون موثر است گفت: استرس های روحی و روانی در بالا رفتن فشار خون موثر هستند که می توان برای کنترل این عامل ازکارشناسان، روانشناسان و روانپزشکان در کنترل استرس کمک بگیریم.

رضایی ادامه داد: درصد بالایی از افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاعی ندارند و به طور اتفاقی یا در زمان بروز آسیب دیدن اعضای حیاتی از بیماری خود آگاه می شوند بنابراین افراد باید فشار خون خود را نزد پزشک چک کنند و افراد مبتلا حتما باید تحت نظر پزشک درمان شوند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: فشار خون ، پیشگیری ، سلامت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار