مبتلایان به سردرد در صورت حذف شدن وعده سحری سردرد آنها به دلیل افت قند خون تشدید می‌شود.
کد خبر: ۷۴۵۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷ 17 May 2019

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:سردرد یکی از بیماری‌های شایع در بین افراد به شمار می‌رود؛ گفته می‌شود که انواع سردرد‌ها با روزه داری، تشدید می‌شود، اما مبتلایان به سردرد می‌توانند با رعایت اصولی، روزه بگیرند.

کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: سردرد می‌تواند علت‌های بسیاری داشته باشد، اما دلیل اصلی سردرد‌های مرتبط با روزه داری، ناشی از گرسنگی و افت فشارخون، از دست دادن آب بدن، خواب ناکافی و قطع مصرف موادی مانند کافئین و نیکوتین است که وابستگی ایجاد می‌کنند.
عاطفه کهنسال افزود: سردرد‌های میگرنی نیز در ماه مبارک رمضان تشدید می‌شود، چرا که در ماه رمضان علایمی مانند سردرد‌های عصبی، کاهش قند خون و کم آبی موجب افزایش اسید‌های چرب آزاد خون شده و این مواد به طور مستقیم اثر شدیدی روی آزادسازی عوامل ایجاد کننده میگرن دارد.
او ادامه داد: نوشیدن آب و مایعات کافی، مصرف سبزی‌ها در وعده سحری، قرار نگرفتن در معرض نور خورشید و در صورت اجبار استفاده از عینک و کلاه، انجام ندادن فعالیت‌های شدید بدنی و ورزش در نور خورشید، ترک یا کاهش مصرف سیگار قبل از ماه رمضان و کم کردن مصرف قهوه و چای پررنگ قبل از این ماه، از جمله توصیه‌ها برای کاهش سردرد در ماه مبارک رمضان است.
این کارشناس تغذیه افزود: برخی از افراد مبتلا به میگرن در زمان گرسنگی دچار علایم شدید و سردرد‌های غیرقابل تحمل می‌شوند که در این موارد روزه داری توصیه نمی‌شود، اما در صورت اصرار بر روزه گرفتن، این بیماران باید پیش از آغاز ماه مبارک رمضان با یک متخصص مغز و اعصاب و مشاور تغذیه مشورت کنند.
کهنسال با بیان اینکه برخی افراد اقدام به حذف وعده سحری می‌کنند، اضافه کرد: مبتلایان به سردرد در صورت حذف شدن وعده سحری، نباید روزه بگیرند و چنانچه بدون سحری روزه بگیرند سردرد آنان به دلیل افت قند خون تشدید می‌شود؛ این سردرد‌ها در مواقع بعدازظهر افزایش بیشتری می‌یابد.
این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی گفت: وعده‌های غذایی مبتلایان به سردرد باید متنوع باشد؛ آنان باید از مصرف سریع و با عجله مواد غذایی پرهیز و افطار خود را با مایعات گرم شروع کنند، چرا که مصرف مایعات خنک موجب آغاز یا تشدید سردرد می‌شود.
توصیه پایانی این کشارشناس تغذیه به مبتلایان به سردرد، مصرف تدریجی مواد قندی در وعده افطار بود.
او یادآور شد: بهترین ماده قندی خرما است؛ چرا که قند را به تدریج افزایش می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار