براساس آمارها سالانه به ‌طور میانگین حدود 5 هزار هکتار از مراتع ایران دچار آتش‌ سوزی می‌شود که خسارت‌های جبران‌ ناپذیری به منابع طبیعی وارد می کند.
کد خبر: ۷۴۵۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵ 17 May 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:این قصه پر غصه ای است که هر ساله در فصل گرما در کشور و استان فارس رخ می دهد؛ آتشی که حتی در مراتع شهرستان سردسیر آباده نیز رام نیست و موجب می شود بسیاری از مراتع در آتش بسوزد و خاکستر شود.
براساس آمارها سالانه به ‌طور میانگین حدود 5 هزار هکتار از مراتع ایران دچار آتش‌ سوزی می‌شود که خسارت‌های جبران‌ ناپذیری به منابع طبیعی وارد می کند.
شمال استان فارس نیز از این بلا بی بهره نیست و هر ساله شاهد آتش سوزی در مناطق مختلف این منطقه هستیم؛ اتفاقی که شاید یکی از عوامل آن نا آگاهی مردم و آتش افکنی در مراتع باشد.

** 11 مورد آتش سوزی در مراتع شهرستان آباده در سال97
رییس اداره منابع طبیعی شهرستان آباده در این زمینه به ایرنا گفت:11مورد آتش سوزی در سال 97 در مراتع شهرستان آباده گزارش شده است که نسبت به سال های گذشته 70 درصد کاهش آتش سوزی داشتیم.
اکبر رحیمی افزود: آموزش و فرهنگ سازی جوامع محلی، نقش موثری در پیشگیری و کنترل حریف دارد و باید در این زمینه برای مردم فرهنگ سازی شود.
وسعت مراتع آباده 750هزار هکتار است.

* مردم امکانات و تجهیزات لازم برای اطفای حریق ندارند
یک فعال محیط زیست معتقد است که جوامع محلی به جز آموزش، نیازمند تجهیزات نیز هستند تا حضور موثری در کنترل آتش سوزی ها داشته باشند.
علی اکبری بیان کرد: مردم امکانات و تجهیزات لازم برای اطفای حریق را ندارند و اگر بتوانیم این تجهیزات را خریداری کنیم و در اختیار این افراد قرار دهیم کمک بسیاری به پیشگیری و جلوگیری از آتش سوزی در مراتع خواهد شد.
وی همچنین بیان کرد که از ابتدای سال جاری با کاهش تعداد دفعات آتش سوزی در جنگل ها در مقایسه با سال قبل مواجه بوده ایم و بارندگی ابتدای سال، تاثیر قابل توجهی در این کاهش داشته است.

* برای پیشگیری از آتش سوزی مراتع به مردم آموزش داده شود
فرماندار آباده نیز با بیان اینکه بیم آن می رود که بعد از سیل های اخیر بهاری با آتش سوزی های مهیب تابستانی در نقاط مختلف مواجه شویم، گفت: حجم عظیمی از علف های بلند و خشک، این قابلیت را دارند که هم به راحتی شعله ور شوند و هم آتش به سرعت گسترش یابد.
محمد اسداللهی با بیان اینکه باید به مردم آموزش های لازم را داد افزود: امسال باید بیش از قبل مراقب آتش هایی که در طبیعت روشن می شود باشیم و اگر آتشی افروختیم، بعد از اتمام کارمان، از خاموشی صد در صدی آن اطمینان حاصل کنیم چرا که ممکن است یک تکه زغال بر جا مانده از آتش، هزاران هکتار از مراتع و جنگل ها را به آتش بکشد.
وی بیان کرد: مسئولان اقداماتی از جمله شناسایی و رفع عوامل مختلف در گسترش آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع همچون جمع‌آوری شاخه‌های شکسته، جمع‌آوری علوفه‌های خشک و هر آنچه پتانسیل حریق را افزایش می‌دهد، در دستور کار خود قرار دهند.

* طبیعت تخریب شده با مجازات و برخوردهای سلبی برنمی‌گردد
دادستان عمومی و انقلاب آباده با بیان اینکه حریق‌های سهوی و عمدی در جنگل‌ها و مراتع با جریمه نقدی و حتی مجازات حبس همراه است، گفت: حریق‌های عمدی و سهوی که در جنگل‌ها و مراتع به وقوع می‌پیوندد با مجازات نقدی و حتی مجازات حبس همراه است؛ چرا که مصداق خسارت به اموال عمومی است و مراجع قضایی پس از تعیین مقصر، مجازات مربوطه را تعیین می‌کنند.
محمد مهدی جمالی با تاکید بر نظارت جدی بر مرتعداران اظهار کرد: مرتعداران نسبت به حفاظت از مراتع حساس باشند و این مساله را به عنوان اولویت خود قراردهند.
وی با بیان اینکه نگهداری و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست تنها بر عهده یک سازمان و دستگاه نیست بلکه به مشارکت همه جامعه نیازمند است، افزود: در کوتاه مدت امکان بازسازی و جبران منابع طبیعی وجود ندارد و هشدار کارشناسان در خصوص تخریب محیط زیست و منابع طبیعی باید جدی گرفته شود.
دادستان آباده با بیان اینکه طبیعت تخریب شده با مجازات و برخوردهای سلبی برنمی‌گردد ، اظهار کرد: قوه قضاییه با تمام کسانی که به وظایف قانونی خود در این خصوص عمل نکنند برخورد جدی خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار