مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: کرم گلوگاه از آفاتی است که افزون بر نابودی انار موجب صادر نشدن آن از این شهرستان شده است.
کد خبر: ۷۴۷۰۳۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹ 21 May 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:مهدی اعیان اعلام کرد:وسعت انارستان های استهبان 2000 هکتار است و سالانه 40 هزار تن انار از این باغ ها برداشت می شود.
مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: کرم گلوگاه علاوه بر درختان انار به درختان انجیر، انگور، پسته ، گردو ، بادام نیز خسارت وارد می کند که به طورمتوسط 25 الی 30 درصد محصول در اثرحمله این آفت ازبین می رود و می تواند تا 80 درصد از محصول را از بین ببرد.
اعیان منش خطاب به باغداران استهبان گفت: در باغ هایی که با تنش آبی شدید مواجه هستند میوه های ترکیده و آلوده به کرم گلوگاه جمع آوری و منهدم شوند زیرا هریک از انارها در حکم تله ای است که تعداد زیادی از لاروهای آفت در آن اجتماع کرده است.
وی اضافه کرد: مبارزه با این آفت با استفاده از سموم شیمیایی تاثیر مثبت ندارد و عملا هیچ فایده ای نخواهد داشت چون لارو درون پرچم هاست و از تماس سم در امان خواهد بود و با توجه به وجود شرایط مساعد از نظر حرارت و رطوبت در باغ ها، روند پوسیدگی به سرعت ادامه می یابد.
مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: ایجاد لکه های زرد تا قهوه ای و سپس لکه های له شده سیاه رنگ، علائم آلودگی روی میوه انار است.
اعیان منش گفت: انارهای پوسیده یا باقی مانده در باغ ها، منازل و انبارها پس از جمع آوری باید به خارج ازباغ انتقال داده شود و در محل مشخصی آن را سوزاند.
وی ادامه داد:حذف پرچم های انار در جلوگیری از آلودگی میوه موثر و قابل توصیه است؛ بهترین زمان حذف پرچم ها در اوایل خردادماه ( زمان دقیق عملیات در مناطق مختلف، حدود دو الی سه هفته پس از اوج گلدهی درختان و یا 5 الی 6 هفته پس از ظهور اولین گل انار) است.
وی گفت: استفاده از رهاسازی زنبور تریکوگراما درباغ های انار که این زنبور با قراردادن تخم خود داخل تخم آفت کرم گلوگاه انار باعث از بین رفتن تخم ها می شود و به ویژه رهاسازی های قبل از برداشت محصول، علاوه بر کاهش جمعیت آفت درباغ، در کاهش انتقال آفت به انبار و در نتیجه کاهش پوسیدگی میوه در انبار موثر است.
انار شهرستان استهبان در مناطق خیر و ایج کاشته می شود و از نوع رباب و فاروق است.

برچسب ها: کشاورزی ، آفت ، انار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار