متخصص مغز واعصاب در دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: مصرف مکرر و خودسرانه مسکن ها برای تسکین سردرد ممکن است باعث افزایش فشار خون شود.
کد خبر: ۷۴۷۰۵۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸ 21 May 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:دکتر کاوه کاشانی اظهار داشت: فشار خون بالا می تواند یکی از دلایل بروز سردرد باشد؛همه مبتلایان به سردردهای شدید و تکرارشونده باید بدانند که جدی نگرفتن درد و مصرف خودسرانه دارو و مسکن می‌تواند زمینه بروزمشکلات بیشتر و البته خطرناک را فراهم کند.
وی اضافه کرد: با توجه به بروز سردرد در جامعه و مزمن بودن فشار خون، در بیشتر مواقع سردرد ناشی از فشار خون بسیار شبیه به سردردهای قبلی خواهد بود و در افرادی که قبلا دچارسردرد نمی شدند ممکن است به صورت ضربان دار باشد یا در پشت سر احساس شود و با افزایش فعالیت فیزیکی شدت یابد.
این پزشک متخصص اظهار داشت:این سردرد‌ها به کنترل فشار خون پاسخ می‌دهند به گونه‌ای که انتظار داریم طی مدت یک ساعت پس از کنترل فشار خون، درد بیمار کاهش یابد اما گاهی اوقات با کنترل فشار خون سردرد بیماربهبود نمی یابد که اکثرا به علت تشدید سردرد زمینه ای فرد خواهد بود.
وی گفت:در برخی موارد سردردهای شدید نیز به صورت موقت باعث افزایش فشار خون زمینه ای فرد می شود که اگر این میزان بالای فشار سیستولیک 160 باشد به جز درمان سردرد احتیاج به کنترل فشار خون در زمانی که فرد سردرد ندارد نیز هست.
کاشانی با بیان اینکه بیمارانی که فشار خون بالا و کنترل نشده دارند، بیشتر در معرض حملات و سردردهای شدید قرار می گیرند ادامه داد: این افراد ممکن است بجز سردرد به مشکلات دیگری مانند تنگی نفس، خونریزی از بینی، اضطراب، بی‌قراری، درد قفسه سینه، اختلالات بینایی، کاهش سطح هوشیاری و علایم شدید صدمات ارگان‌های داخلی دچار شوند.
این پزشک متخصص مغزو اعصاب گفت: با مشاهده هریک از این علائم حتماً به نزدیک‌ ترین مرکز درمانی مراجعه کنید و تحت درمان و مراقبت ویژه قرار بگیرید.
وی با بیان اینکه بیمارانی که دچار این گونه حمله‌های ناگهانی می‌شوند باید تحت آزمایش و بررسی قرار بگیرند تا علل ثانویه فشار خون مشخص شوداظهار داشت: زنان باردار به‌عنوان یکی از گروه‌های در معرض خطر هستند افزایش فشار خون زنان باردار در طی 4 هفته بعد از زایمان هم ممکن است به سردرد منجر شود ،در این بیماران فشار سیستولیک بالای 140میلی متر جیوه و فشار دیاستولیک بالای 90 میلی متر جیوه خطرناک محسوب می‌شود.
به گفته وی این سردرد و فشار خون می‌تواند جزئی از یک سندروم مسمومیت حاملگی باشد یا به طور جداگانه ظاهر شود معمولاً سردرد این بیماران طی مدت یک هفته بعد از کنترل فشار خون بهبود می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه مردان بیش از زنان در معرض سردردهای ناشی از حملات فشار خون هستند گفت: افراد مبتلا به فشارخون در زمان بروز سردرد در روز یا شب فشارخون خود را اندازه‌ گیری و ثبت کنند و در صورت وجود نوسان زیاد فشارخون به پزشک خود اطلاع دهند.

برچسب ها: بهداشت ، سردرد ، مسکن ، فشارخون
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار