ماه مبارک رمضان در نی‌ریز با برگزاری آداب و رسوم خاص برگزار می‌شود و مردم قبل از فرا رسیدن این ماه خانه تکانی می‌کنند.
کد خبر: ۷۴۷۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲ 22 May 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: ماه رمضان برای مردم نی‌ریز از قداست ویژه برخوردار است و پیش از رسیدن این ماه همگی با زدودن گرد و غبار از خانه به مهمانی خدا می‌روند. اینها را حاج علی پیرمردی که از 15 سالگی تا حالا که 73 سال دارد و همچنان روزه می‌گیرد به ما می‌گوید.

این پیرمرد روشندل با اشاره به استقبالی که نی‌ریزی‌ها از ماه رمضان می‌کنند، اظهار می‌کند: به پیشواز رفتن ماه مبارک حداقل یک روز پیش از فرا رسیدن آن، یک سنت دیرینه است.

وی ادامه می‌دهد: خواندن مناجات‌های ماه مبارک نیز از اهمیت ویژه برخوردار است که اغلب باسوادترها با صدای بلند آنها را در مساجد شهری و روستایی می‌خوانند تا پیرترها که شاید سواد کافی ندارند، از ثواب آن بهره‌مند شوند.

 

 سفره خانوادگی

حاج علی با تاکید بر تمایل مردم نی‌ریز به صرف سحری و افطاری خانوادگی بیان می‌کند: بزرگان فامیل به دعوت اعضای خانواده به صرف سحر و افطار گرداگرد یک سفره اهمیت خاصی می‌دهند و معتقدند دید و بازدید در این روزهای مبارک خیر و برکت را بر سر سفره‌ها می‌آورد.

وی می‌افزاید: بسیاری از بزرگان فامیل در مساجد و دل طبیعت نیز به پهن کردن سفره مهمانی افطاری می‌پردازند که یک سنت اصیل نی‌ریزی به شمار می‌رود.

از دعا تا غذا

همسر حاج علی نیز با اشاره به غذاهایی که در این ماه بیشتر طبخ می‌شود، عنوان می‌کند: غذاهای معروف استان فارس همچون کلم‌پلو، کوفته‌، آش ماست، آش رشته و ... بر سفره‌های رمضان نی‌ریز‌ها گذاشته می‌شود.

ننه سلیمه ادامه می‌دهد: ترحلوا، رنگینک، انواع حلواها و زولبیا بامیه نیز به عنوان دسرهای شیرین مورد استفاده قرار می‌گیرد و از ابتدا تا 15 رمضان، دید و بازدید و شادی در نی‌ریز باب است.

وی با اشاره به جمع شدن مردم پس از صرف افطار در مساجد می‌گوید: روزه‌داران با خواندن قرآن، دعاهای ابوحمزه ثمالی، جوشن کبیر و دعاهای ویژه رمضان در مساجد گرد هم می‌آیند و این ماه را با شکوه و عزت تمام برگزار می‌کنند و البته برای تهیه غذا و توزیع بین نیازمندان نیز در مساجد برنامه‌ریزی می‌کنند.

 سلیمه خانم با تاکید بر برگزاری اعمال شب‌های قدر و اهمیت آن نزد مردم اظهار می‌کند: مراسم احیا در منازل، مساجد، تکایا و حسینیه‌ها برگزار می‌شود و تا سحر با توزیع نذری میان مردم شب زنده‌داری می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: رسم خوردن کله پاچه در شب 27 ماه مبارک رمضان در مسجد جامع کبیر و عبادت و دعا در آخرین جمعه این ماه در همین مسجد از دیگر رسوم مورد توجه روزه‌داران است که هنوز هم در این شهرستان برگزار می‌شود.

 

برچسب ها: آداب ، روسوم ، نی ریز ، ماه رمضان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار