ترابی با بیان اینکه ذخائر خونی در فارس به مرحله بحرانی رسیده است، گفت: پایگاه‌های سیار در حرمین مطهر احمدی و محمدی(ع) از امشب تا پایان شب 23 ماه مبارک رمضان فعال می‌شوند.
کد خبر: ۷۴۷۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳ 23 May 2019

تابناک فارس به نقل از شیرازه:مسعود ترابی، مدیرکل انتقال خون استان فارس از بحرانی بودن ذخائر خونی در فارس خبر داد و گفت: در حال حاضر به تمام گروه‌های خونی به ویژه گروه خونی A و O نیاز است و اگر مردم برای اهدای خون مراجعه نکنند در تامین خون مراکز درمانی با مشکل مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه از دو استان اصفهان و بوشهر برای تامین نیازهای مراکز درمانی خون وارد شده است، تاکید کرد: با توجه به نیاز مبرم بیماران نیازمند خون به فرآورده‌های خونی، مردم نوع‌دوست فارس برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

ترابی ساعات کاری پایگاه‌های انتقال خون را چنین بیان کرد: پایگاه انتقال خون نمازی و قوامی در تمام شب‌های ماه مبارک رمضان تا ساعت یازده شب پذیرای اهداکنندگان خون هستند. همچنین واحد سیار انتقال خون مستقر در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) نیز از ساعت 20 الی یک بامداد آماده خون‌گیری از داوطلبان هستند. ساعت فعالیت پایگاه دائمی انتقال خون ولیعصر(عج) جنب بوستان ولیعصر(عج) نیز از 8 صبح تا 12 ظهر می‌باشد.

افزایش تعداد داوطلبان اهدای خون در زمان وقوع سیل

مدیرکل انتقال خون استان فارس در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه تعداد اهداکنندگان خون در زمان وقوع حوادث مختلف افزایش می‌یابد، گفت: زمانی که سیل شیراز اتفاق افتاد میزان مشارکت مردم نسبت به زمان مشابه در فروردین سال گذشته بالاتر بود اما از نیمه دوم فروردین به بعد متاسفانه کاهش مراجعات مردمی و این عامل که خون قابل ذخیره به مدت طولانی نیست، باعث شد نتوانیم ذخائر خوبی برای ماه مبارک رمضان فراهم کنیم.

ترابی با بیان اینکه بیش از 55 درصد اهداکنندگان خون در فارس اهداکنندگان مستمر هستند، گفت: حضور مداوم مردم به صورت پیوسته در طول سال موجب می‌شود تا همیشه ذخائر خونی کافی برای بیماران نیازمند به خون داشته باشیم.

وی رده سنی اهداکنندگان خون را بین 18 تا 60 سال عنوان کرد و این نوید را داد که ستاد مرکزی تهران در حال بررسی و افزایش سن مجاز برای اهدا کنندگان تا 65 سال است که به محض ابلاغ شدن به اهداکنندگان فراخوان می‌زنیم.

اهدای خون برای سلامتی بانوان ضرری ندارد

مدیرکل انتقال خون استان فارس از مشارکت کمتر از 5درصدی بانوان برای اهدای مستمر خون خبر داد و تصریح کرد: انتظار ما این است که بانوان نیز سهم خود را به 50 درصد برسانند چراکه اهدای مستمر خون توسط بانوان یک ظرفیت بالقوه می‌باشد که هنوز بالفعل نشده است. بانوان 18 تا 60 ساله به شرط آنکه کم‌خونی نداشته باشند به طور معمول در سال می‌توانند 3بار اهدای خون داشته باشند که طبق نظر پزشکان و کارشناسان امر اهدای خون هیچگونه ضرری برای سلامتی بانوان ندارد. ضمن اینکه بعد از خون‌گیری به آنان مکمل آهن داده می‌شود.

فراهم شدن تجهیزات برای اهدای بخشی از خون

وی در پاسخ به سوالی درخصوص روش‌های جدید اهدای خون گفت: پایگاه انتقال خون فارس جزو اولین پایگاه‌های کشور بود که به بخش آفرزیس مجهز شد که دستگاه‌های مربوط به آن در پایگاه انتقال خون نمازی واقع در میدان نمازی مستقر شد و دواطلبان اهدای خون در شیفت صبح با مراجعه به این مرکز می‌توانند پس از دریافت مشاوره و راهنمایی لازم بخشی از خون یعنی فقط اهدای پلاسما یا فقط اهدای پلاکت داشته باشند و بقیه خون اهداکننده به بدن وی برگردانده می‌شود. پلاکت بیشتر برای بیماران سرطان خون و بیماران دارای اختلال انعقادی کاربرد دارد و پلاسما بیشتر برای بیماران نیازمند پیوند و هموفیلی مصرف می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان فارس با بیان اینکه روزانه به طور میانگین 25 نفر به مرکز نمازی برای اهدای پلاکت یا پلاسما مراجعه می‌کنند، گفت: انتظار ما این است که آمار مراجعات روزانه حداقل دو برابر شود.

اداره کل انتقال خون فارس به متقاضیان خون‌گیری اتولوگ خدمات می‌دهد

ترابی درخصوص اهدای خون اتولوگ اظهار کرد: هدف‌گذاری سازمان انتقال خون به این سمت است که هر بیماری بتواند برای خودش خون اهدا کند بدین شیوه که برای اعمال جراحی غیراورژانسی، بیمار یک ماه قبل از عمل هفته‌ای یک‌بار برای خون‌دهی مراجعه سپس در اتاق عمل از خون اهدایی خود به وی تزریق شود که این اقدام فواید بسیاری به همراه دارد اما نیاز به زمینه‌ها برای استانداردسازی و همکاری مراکز درمانی و پزشک معالج دارد که انتقال خون آماده ارائه خدمات به متقاضیان می‌باشد.

وی درخصوص پروژه‌های سال جاری نیز گفت: توسعه مراکز خون‌گیری در سطح شیراز از جمله راه‌اندازی پایگاه خون‌گیری استقلال در ورودی شهرک استقلال در حاشیه بلوار میرزای شیرازی است که اگر با حمایت مسئولین و تامین اعتبارات لازم امسال به بهره‌برداری برسد کلیه اهالی غرب شیراز می‌توانند از خدمات مرکز بهره‌مند شوند.

مدیرکل انتقال خون فارس یکی از چالش‌های پیش روی پایگاه انتقال خون فارس را کمبود نیروی انسانی عنوان و اظهار کرد: در این رابطه با خروج نیروهای بازنشسته امکان هیچ جایگزینی وجود نداشته و از مسئولان عالی‌رتبه استان تقاضا داریم در تامین نیروی انسانی مورد نیاز انتقال خون همکاری نمایند.

 استان فارس به دلیل داشتن بیماران تالاسمی و انجام اعمال جراحی‌های پیوندی و بیماری‌های قلبی و عروقی، از نظر مصرف فرآورده‌های خونی در کشور پیشتاز است.

برچسب ها: ذخائر خونی ، فارس ، بحرانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار