بر اساس پژوهش‌ها و مستند نگاری صورت گرفته، رشته‌های منسوخ شده سیاه‌چادر دوزی عشایر فارس و مسگری شیراز احیا خواهد شد.
کد خبر: ۷۴۸۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷ 24 May 2019

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی استان فارس گفت: بر اساس پژوهش‌ها و مستند نگاری صورت گرفته، رشته‌های منسوخ شده سیاه‌چادر دوزی عشایر فارس و مسگری شیراز احیا خواهد شد.
حیدر علی زاهدیان نژاد اظهار داشت: احیا رشته سیاه‌ چادردوزی عشایر فارس اسفند پارسال به تصویب رسید و احیای رشته مسگری شیراز نیز در دفتر شورای ثبت تهران مراحل پایانی را طی می‌کند.
وی با بیان اینکه به منظور احیای هنر مسگری ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات اختصاص یافته است، تصریح کرد: این میزان تسهیلات برای خرید ورقه‌های مس و ساخت ظروف مسی به دو تن از اساتید هنر مسگری شیراز پرداخت می‌شود.
معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی فارس با بیان اینکه ۱۵ رشته منسوخ شده تا پارسال در استان احیا شده است، افزود: شیشه گری فوتی سنتی، اویی بافی، چین بافی، جاجیم بافی، طلا سازی سنتی، شیشه درمه بافی و رشته دوره چین بافی بخشی از این رشته‌ها است.
زاهدیان نژاد ادامه داد: دلوچه دوزی کازرون، مسگری و چاقو سازی نیریز، معرق، معرق کاشی، دواتگری و رشته میناکاری بخش دیگری از این رشته‌های احیا شده است.
وی افزود: ۱۲۰ رشته صنایع دستی از ایام گذشته در استان فارس وجود داشته که هم اینک از این تعداد بیش از ۸۵ رشته فعال است و مابقی منسوخ و یا در حال منسوخ شدن هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار