مدیرکل ارشاد یزد:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: محوریت رویکرد برندسازی فرهنگی در استان باید متمرکز بر آینده باشد، مهم این است که ما برای آینده چه چیزهایی را در حوزه فرهنگی می خواهیم ارائه کنیم.
کد خبر: ۷۵۰۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹ 01 June 2019

مجید جوادیان زاده در آیین شبانه دوم شبهای رمضان گفت و گوی فرهنگ و هنر با موضوع برندهای فرهنگی، چالش، فرصت یا تهدید؟ که به میزبانی موسسه مردم نهاد پویش هنر پارسی در خانه مطبوعاتی استان یزد برگزار شد، اظهار داشت: اینکه در حوزه فرهنگ چه برندهایی از گذشته برای استان مانده بسیار مهم است اما نگاه به آینده در این زمینه بسیار تعیین کننده می باشد و رویکرد برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که ظرفیتهای فرهنگی که قابلیت برندسازی برای آینده را دارد، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی خوشنامی یزدی ها در کشور را از نمونه های موفق برندسازی فرهنگی در گذشته عنوان کرد و گفت: کسب عناوینی مانند پایتخت کتاب ایران، شهر میراث جهانی و هنر مدرن فرصتهایی است تا از ظرفیتهای فرهنگی موجود در استان برای ایجاد برندهای ماندگار استفاده شود که در مجموع اینگونه موارد زمینه های لازم برای تبدیل یک موضوع فرهنگی به برند را فراهم می کند اما با تعمیق این مفاهیم و ایجاد نیاز و تمایل در افراد جامعه می توان ظرفیتهای فرهنگی را به مرحله برند شدن راهبری کرد.

جوادیان زاده در خصوص ظرفیت فرهنگی انتخاب یزد به عنوان شهر میراث جهانی تصریح کرد: در مرحله اول از این عنوان بهره برداری خوبی شد، اما برای برندسازی در این زمینه نیاز به فعالیت‌هایی است که به این مفاهیم در میان مردم عمق می بخشد و تمایل جامعه را نسبت به آن برانگیخته می‌سازد کما اینکه در استان یزد نسبت به هنر مدرن و همچنین فعالیتهای ترکیبی هنرها تمایل بیشتری وجود دارد و هنر مردم این دیار را می توان در کوچه ها و بناهایی که در بافتهای تاریخی ایجاد شده، مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه در کشور تولید برندهای فرهنگی کمتر صورت گرفته یادآور شد: در سالهای گذشته شهرهای اصفهان و مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزیده شدند اما برنامه‌هایی که در اصفهان اجرا شد به مرتب قوی‌تر بود به گونه ای که با گذشت بیش از یک دهه از انتخاب این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام که تنها برای مدت یکسال بود، هنوز هم از این عنوان برای این شهر یاد می شود.

جوادیان زاده اضافه کرد: حوزه فرهنگ حوزه بسیار گسترده ای است که بخش قابل توجه آن خارج از محدوده اختیارات دستگاه های دولتی است، بنابر این در زمینه برندسازی فرهنگی نقش آحاد مردم و به خصوص تشکل های مردم نهاد در کنار تلاش های دستگاه های دولتی موثر است.

وی نقش رسانه ها در برندسازی فرهنگی را تعیین کننده دانست و گفت: رسانه باید در راستای انجام مسئولیتهای اجتماعی و فرهنگی خود، در زمینه برندسازی فرهنگی مشارکت بیشتری داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل از شخصیت های فرهنگی استان و برنامه ریزی برای معرفی چهره های فرهنگی موثر و کمتر شناخته شده ساکن در استان یزد را از رویکردهای این اداره کل عنوان کرد و اضافه کرد: در راستای حمایت از نویسندگان استان، یک سوم تیراژ کتابهای آنان از سوی ارشاد خریداری می شود.

در این نشست که با حضور نماینده مردم شهرستانهای یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، رییس شورای اسلامی شهر یزد و جمعی از اهالی رسانه و فرهنگ برگزار شد، به پرسشهای شرکت کنندگان در این نشست پاسخ داده شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار