زیباییِ طبیعت زیبا، به بکر بودن آن است. وقتی بخشی از طبیعت، خیلی تماشایی است، لذت تماشایش تا وقتی است که زیر پاهای انبوه انسان‌ها تلف نشده باشد. در غیر این صورت، نه از آن زیبایی لذت چندانی می‌توان برد، نه برای تداوم لذت می‌توان حفظش کرد. طبیعت آبشار «مارگون» چنین وضعیتی دارد و در برخی مقطع‌های خاص، ازجمله تعطیلی‌های متوالی، آن‌قدر بازدیدکننده دارد که ناچار، باید با تاکید گفت: لطفاً در این روزها به مارگون نروید!
کد خبر: ۷۵۱۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ 03 June 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا: آبشار مارگون، واقع در محوطه‌ی روستای مارگون، در حوالی سپیدان فارس که با یاسوج، مرکز کهکیلویه و بویراحمد هم فاصله‌ی زیادی ندارد، ازجمله آبشارهای زیبای کشور است که ویژگی‌های منحصر به فردی نیز دارد.

این آبشارِ به‌نسبت بلند، جزو معدود آبشارهایی است که در نتیجه‌ی سقوط آبِ یک رود شکل نگرفته است. درواقع در بالای آبشار، رودی وجود ندارد و اتفاقاً، آب چشمه‌های متعدد شکل‌دهنده‌ی این آبشار، در پایین دست به یک رود تبدیل می‌شود. یعنی این آبشار، چشمه‌ای است.

طبیعت زیبای آبشار مارگون در فصل‌های سرد سال به‌دلیل برف و یخبندان، تقریباً بی مراجعه می‌شود اما در ماه‌های گرم سال، بسیاری از بازدیدکنندگان را به‌سوی خود می‌کشاند. در اوایلِ شهرت مارگون برای گردشگران، از آن به‌عنوان "بهشت گمشده" نیز یاد می‌شد؛ شاید به آن دلیل که روستای مارگون در بن‌بست کوهستانی قرار دارد و برای اتومبیل‌ها، یک مسیر عبوری محسوب نمی‌شود. به همین دلیل، در روزهای پُرمراجعه که تقریباً از تعطیلات نوروز شروع می‌شود، در زمان‌های چند روز تعطیلی مداوم بهار و تابستان تداوم دارد و با پایان یافتن تعطیلات تابستانی مدرسه‌ها پایان می‌یابد، تقریباً غیر قابل تحمل می‌شود.

 


اتومبیل‌ها تا مسافتی نزدیک آبشار می‌توانند پیش بروند. در انتهای راه ماشین‌رو، ازدحام خودروها در جایی که فضای پارکینگی چندانی هم ندارد، مشکلات بسیاری برای اهالی روستا و گردشگرانی به‌وجود می‌آورد که بعضاً از شدت کلافگی ازدحام، می‌خواهند که هرچه زودتر محل را ترک کنند. پس از آن‌هم یک پیاده‌روی قابل توجه به‌سمت آبشار در پیش است که در روزهای یادشده، ازدحام بازدیدکنندگان، امکان لذت بردن از زیبایی‌های قابل توجه آن را تقریباً سلب می‌کند.

ضمن آن‌که آن‌چه زیر پای لگدهای پرشمار بازدیدکنندگان فشرده می‌شود، خود بخشی از زیبایی‌های طبیعی آبشار و محیط پیرامونش است که از بین می‌رود.

البته در فاصله‌های به‌نسبت نزدیک این آبشار، جاذبه‌های طبیعی دیگری چون غار پاتاوه و آبشار یاسوج هم قرار دارند که غار زیبای پاتاوه نیز ظرفیت پذیرایی گردشگران زیاد را ندارد و آبشار یاسوج هم که از مبلغ ورودی به‌نسبت بالایی برخوردار است، با آبشار مارگون تفاوت‌های بسیار دارد.

بر این اساس، شاید رویکرد بهینه همین باشد که از مردم خواسته شود در تعطیلاتی چون مقطع عید فطر، به‌سمت آبشار مارگون نروند و دیدار از این جاذبه‌ی طبیعی دل‌انگیز را در زمان‌های دیگر فصل بهار و تابستان مدیریت کنند؛ چون در غیر این صورت، اولاً طبیعت این مکان آسیب می‌بیند که جبرانش دشوار است، دیگر این‌که لذت دریافت لذت از طبیعت آن، در انبوه و ازدحام انسان‌ها، به شدت کاهش می‌یابد.

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار