محمدجواد جمالی نو بندگانی با اشاره به سفر وزیر خارجه آلمان به ایران، افزود: اینکه آقای هایکو ماس در جریان سفر به تهران می‌گوید نمی‌توانیم معجزه بکنیم، باید گفت ما از آنان انتظار معجزه نداریم فقط می‌خواهیم به اجرای تعهدات برجامی خود پایبند باشند.
کد خبر: ۷۵۳۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰ 12 June 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:محمدجواد جمالی نو بندگانی  با اشاره به سفر وزیر خارجه آلمان به ایران، افزود: اینکه آقای هایکو ماس در جریان سفر به تهران می‌گوید نمی‌توانیم معجزه بکنیم، باید گفت ما از آنان انتظار معجزه نداریم فقط می‌خواهیم به اجرای تعهدات برجامی خود پایبند باشند.

نماینده مردم فسا در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران طی یک سال و اندی بعد از خروج ترامپ از برجام، خویشتنداری نشان داد و با رویکردی مسئولانه به بقیه امضا کنندگان برجام وقت و موقعیت کافی برای اجرای این تعهداتشان داد اما متأسفانه به نظر می‌رسد سوء برداشتی از سوی اروپایی‌ها در برابر خویشتنداری ایران ایجاد شده است.

وی ادامه داد: آنان شاید فکر کردند عدم انجام اقدام عملی از سوی ایران در این مدت از روی ضعف بوده، در حالی که این امر از مسئولیت پذیری ما نشأت می‌گیرد و می‌خواهیم به دنیا ثابت کنیم کشوری متعهد هستیم.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه اروپایی‌ها با دادن وعده و وعید صرفاً وقت کشی کرده‌اند، گفت: اروپایی‌ها نخست موضوع SPV را مطرح کردند که اجرا نشد؛ بعد اینستکس را در قالب کوچک‌تر و محدودتری مطرح کردند که هنوز این وعده آنها هم عملی نشده است.

جمالی نوبندگانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی پس از اینکه حدود یک سال به جامعه جهانی وقت داد، در قالب یک دیپلماسی فعالانه گفت محق هستیم در ازای چشم پوشی از برخی حقوق مسلم خود از مواهب برجام برخوردار باشیم و اقدام به کاهش بخشی از تعهدات خود در قالب برجام کرد که بعد از آن کشورهای اروپایی کمی به خود آمدند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد اروپایی‌ها با آمریکا تقسیم کار کرده اند؛ صحبت‌های روز گذشته وزیر خارجه آلمان در تهران را غیر مسئولانه خواند و گفت: در برجام به بحث‌های موشکی و منطقه‌ای اشاره‌ای نشده است و به نظر می‌رسد آنها با مطرح کردن این بحث‌ها آرام آرام تقسیم کار خود را با آمریکا نشان دادند.

این نماینده مجلس گفت: ایران با ارائه مهلتی به شرکای برجام از کاهش تعهدات برجامی خود خبر داد که در دو بخش آب سنگین و اورانیوم ۶۷/‌۳‬ درصد بود. با این حال به نظر می‌رسد اروپایی‌ها با این اقدام ایران که حمایت همه اجزای حاکمیت و جناح‌های سیاسی را به همراه دارد به خود آمدند.

وی افزود: آنان متوجه شدند که گام بعدی ایران برداشتن سقف غنی سازی اورانیوم و رسیدن به سطح ۲۰ درصد غنی سازی و فعال سازی فوردو یعنی همان چیزی است که زمانی آن را بلوف سیاسی می‌دانستند و بعدها با دیدن توان غنی سازی ما پای میز مذاکره آمدند.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره نقش ایران در منطقه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در منطقه هم مسئولانه عمل کرده و این کشورهای اروپایی هستند که دستشان به خون مردم منطقه آلوده است. آنان باید خود جوابگوی رفتارهای خود در منطقه باشند و توضیح دهند چه کسانی به دنبال تجزیه منطقه بودند و به ائتلاف عربستان در کودک کشی یمن کمک کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار