وزیر راه و شهرسازی سابق، بافت تاریخی شیراز را یک منبع تولید ثروت دانست که علاه بر تامین منافع محلی، پاسخگویی منافع ملی هم خواهد بود .
کد خبر: ۷۵۳۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱ 13 June 2019

تابناک فارس به نقل از ایلنا:عباس آخوندی (وزیر راه و شهرسازی سابق) در نشست بازآفرینی شهری و مدیریت شهری که در سالن همایش نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان در شیراز برگزار شد، گفت: آیا نحوه رویارویی ما با دنیای مدرن، بازتاب دهنده‌ی دوره‌ی تازه‌ای از تمدن ‌و خرد ایران‌شهری است یا آنکه با فراموشی تاریخ و بی‌توجهی به اقلیم و به صرف اتکا به فناوری‌هایی که دانش جدید در اختیار ما گذاشته‌است با شتاب به سمت یک انقطاع کامل به پیش می‌رویم؟ این یک تذکر ذهنی نیست، باید بدانیم که زوال و فروپاشی تمدن‌ها با رنج‌های انسانی فراوان همراه است. جنگ‌ها و نزاع‌های اجتماعی طولانی که (در پیرامون) شاهد آن هستیم، به‌هم ریختگی ساختار و سازمان‌های اجتماعی و فرهنگی و شکاف و گسستی که در درون می‌بینیم، ویرانی محیط زیست، توسعه بیابان‌ها و فقر و ناکارآمدی اقتصادی – که آن را تجربه می‌کنیم – از جمله آثار شناخته شده‌ در تجربه بشری به هنگام انحطاط تمدنی است.

لازم است یکبار دیگر به اندیشه و تمدن ایران‌شهری بازگردیم و با بازخوانی آن تحت تاثیر تحولات جدید راهی به سوی روشنایی بیابیم.

آخوندی در ادامه افزود: از این رو هیچ راهی در ایران به جز بازآفرینی شهرها وجود ندارد زیرا با وجود اجرای طرح های مختلف از جمله مسکن مهر باز هم شاهد ۱۹ میلیون بد مسکن در کشور هستیم که نشان می‌دهد در تعاریف مشکل داشتیم.

وی اظهارداشت: اینکه به شهر به عنوان سازمان اجتماعی نگاه کنیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که این اهمیت در ظرف شهر تحقق می‌یابد.

آخوندی با بیان اینکه رویکرد کالبدی و انسان محور به شهر ۲ نتیجه متفاوت خواهد داشت، گفت: بدون تامل نسبت به بنیان‌های نظری راه به جایی نمی‌بریم و هرچه اقدام کنیم نتایج بدتری خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره تصریح کرد: اصلی‌ترین بحث این است که نباید شهرها، انسان‌ها و شهروندان فدای کالبد شوند، تمام کالبد شهر برای این است که مردم احساس آسایش داشته باشند.

آخوندی در این برنامه بازدیدی از بافت تاریخی فرهنگی شیراز داشت که خطاب به شهرداران و مدیران شهری خاطرنشان کرد: بازآفرینی شهری به این معناست که چگونه می‌توان بازآفرینی را در راستای بازآفرینی کالبدی و ذهنی تعریف کنیم که نتیجه آن این باشد که هر شهروندی از زندگی در شهر خود لذت ببرد و این شهر به معنای زیست پذیری واقعی باشد.

وی با اشاره به برنامه بازآفرینی شهری گفت: اگر بپذیریم شهرها سازمان اجتماعی است مفهوم این است که استقلال نسبی را پذیرفتیم که مردمان شهر استقلال نسبی نسبت به شهر خود دارند.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بازدید از بافت تاریخی شیراز که با همراهی شهردار این شهر توام بود درخصوص ثبت جهانی بافت کهن یزد، نوشت: ۷۰۰ هکتار از بافت کهن یزد ثبت جهانی شد. این اتفاق که از سوی جامعه جهانی دیده و ثبت شد، مظهر تمدن ایران‌شهری، خرد و الگوی زیست ایرانیان است که توانسته هزاران سال تحولات اقلیمی و تاریخی را پشت سر بگذارد و زنده بماند. اما در حالیکه این اتفاق افتخار بزرگی برای ما ایرانیان است، تذکری نیز دارد.

آخوندی افزود: در شیراز اتفاق‌های بسیار خوبی افتاده است و بازآفرینی شهری تحقق و به راه افتاده است که تداوم این مهم با مردم شیراز امکان پذیر است و پیشنهادم به شهرداری شیراز این است که از توسعه شهر جلوگیری کند و به موضوع بازآفرینی شهری اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه چرا در ایران نظام حکمروایی محلی نداریم، بیان کرد: ایده‌ای که از این منظر مطرح بوده این است که جایگاه نسبی تحت عنوان دبیر ستاد بازآفرینی برای مدیران شهری و شهرداران در نظر گرفته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران معیار و واحد بازآفرینی شهری را براساس محله دانست و بیان کرد: در حوزه بازآفرینی شهری اساس ایده این است که یک شهر داریم که این شهر در رشدهای سریع تعادل درونی را از دست داده و ساختارهای محلی بهم ریخته است.

بحث بازآفرینی شهری و بافت های ناکارآمد در حوزه اجتماعی مهم ترین مساله کشور محسوب می‌شوند و در زمان حاضر یک سوم جمعیت شهری ایران در این مناطق ساکن هستند. مساله بازآفرینی، حوزه اجتماعی و مشکلات مربوط به آن اختصاص به ستاد ملی بازآفرینی شهری ندارد، بلکه مساله اصلی تمام کشور محسوب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی سابق، بافت تاریخی شیراز را یک منبع تولید ثروت دانست که علاه بر تامین منافع محلی، پاسخگویی منافع ملی هم خواهد بود . بنابراین توجه ویژه به این موضوع شراط بسیار خوبی را برای شهروندان شیرازی به وجود خواهد آورد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار