مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: تاکنون بیشترین مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی در استان فارس در شهرستان کازرون بوده است.
کد خبر: ۷۵۳۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۴ 13 June 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به اینکه تاکنون بیشترین مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی در استان فارس در شهرستان کازرون بوده است، اظهار کرد: تاکنون آسیب جدی به زمین‌های کشاورزی وارد نشده، ولی مبارزه با ملخ صحرایی که به عنوان یک آفت بسیار خطرناک در سطح دنیا شناخته می‌شود باید گسترش یابد چرا که محصولات زراعی و باغی این شهرستان در خطر قرار دارند.

وی با بیان اینکه اکثر نقاط شهرستان کازرون به ویژه مناطق خشت و شاپور مورد هجوم دسته جات ملخ صحرایی قرار گرفته است، اضافه کرد: عملیات مبارزه با ملخ صحرایی تاکنون در سطح ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از مناطق آلوده به این آفت در کازرون انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به اینکه تاکنون آفت ملخ صحرایی خسارت جدی به باغ‌ها و مزارع این شهرستان وارد نکرده است، تصریح کرد: با وجود حجم بالای آفت ملخ صحرایی در کازرون، اقدامات به موقع این مدیریت در جهت کنترل و مبارزه با این آفت بسیار موثر بوده است.

حمید رشیدی بیان کرد: با وجود کمبود برخی تجهیزات و منابع لازم، اقدامات پیشگیرانه و سم‌پاشی عرصه‌های درگیر با قدرت در این شهرستان در حال انجام است و تا جای ممکن از ورود و خسارت گسترده ملخ صحرایی به زمین‌های زراعی و باغی کشور جلوگیری شده است.

وی افزود: عملیات بهسازی و ترمیم ۲ باند فرودگاه هواپیمای سمپاش به منظور مبارزه با ملخ صحرایی در شهرستان اجرا شده و اکنون آماده پرواز هواپیما‌های سمپاش برای مقابله با هرگونه تهدید مزارع توسط ملخ‌های دریایی هستنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به اینکه ملخ‌های صحرایی با توجه به قدرت پروازی بالا، ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر در روز را طی می‌کنند که در صورت وزش باد موافق، می‌توانند روزانه ۵۰۰ تا یک هزار کیلومتر طی مسافت داشته باشند و اگر مبارزه با این آفت خطرناک به موقع صورت نگیرد ممکن است خسارت جدی به مزراع و باغ‌های شهرستان وارد کنند.

وی گفت: در این خصوص خواستار بسیج همه امکانات دولتی و خصوصی نظیر، تراکتور‌داران حرفه ای، سمپاش‌های توربینی و سایر سم پاش‌ها برای سم پاشی به موقع هستیم.

رشیدی درباره استفاده از سم دلتامترین و خطر آفرینی آن برای دام و پرندگان تصریح کرد: پس از عملیات سم پاشی، در طول سه روز اثر این سم کاملا از بین می‌رود و هیچ گونه ضرر و زیانی برای احشام ندارد و آثار سم در ملخ‌ها به قدری است که موجب از بین رفتن پرندگان هم نمی‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با بیان اینکه از ابتدای مشاهده ملخ دریایی در این شهرستان ۱۲ تیم پایش و رصد در کازرون تشکیل شده است تا ورود ملخ‌ها به شهرستان را تحت نظر داشته باشیم، از کشاورزان، دامداران و عشایر درخواست کرد: هرگونه مشاهده ملخ را سریعا به مدیریت یا مرکز خدمات محل سکونت خود اطلاع رسانی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار