طبق اعلام انجمن ملی ام اس، میزان شیوع MS در زنان سه برابر بیشتر از مردان است. بیماری که تیره شدن بینایی، دو بینی، خستگی طولانی مدت، اسپاسم عضلانی، احساس بی‌حسی، گزگز شدن دست و پا و تکرر ادرار از مهمترین نشانه های اولیه این بیماری است. نشانه هایی که شاید کمتر مورد توجه قرار می گیرند اما تشخیص زودهنگام آن می تواند روند بیماری را کندتر کند.
کد خبر: ۷۵۴۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶ 15 June 2019

تابناک فارس به نقل از  بهداشت نیوز :طبق اعلام انجمن ملی ام اس، میزان شیوع MS در زنان سه برابر بیشتر از مردان است. بیماری که تیره شدن بینایی، دو بینی، خستگی طولانی مدت، اسپاسم عضلانی، احساس بی‌حسی، گزگز شدن دست و پا و تکرر ادرار از مهمترین نشانه های اولیه این بیماری است. نشانه هایی که شاید کمتر مورد توجه قرار می گیرند اما تشخیص زودهنگام آن می تواند روند بیماری را کندتر کند.

 

دکتر علیرضا نیک سرشت، متخصص مغز و اعصاب، با اشاره به نقش مهم سیستم ایمنی در مقابل تهاجم خارجی ویروس ها و باکتری ها گفت: سیستم ایمنی بیماران خود ایمن به صورت غیر طبیعی و نادرست به قسمت های مختلف بافت بدن آسیب می رساند. در مبتلایان به بیماری ام اس، سیستم ایمنی، غشای میلین را دچار آسیب می کند.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: هم اکنون در همه نقاط مختلف دنیا شیوع بیماری« ام اس» رو به افزایش است. میزان شیوع این بیماری در بخش عظیمی از اروپا و آمریکای شمالی در حال افزایش است. در ایران نیز شیوع این بیماری متغیر است.

 

به گفته وی، نواحی مرکزی، تهران، شیراز، اصفهان و اراک از جمله شهرهایی هستند که میزان شیوع بیشتری از این بیماری را دارند.

 

وی ادامه داد: همچنین میزان شیوع این بیماری در تمامی جوامع در بین زنان بیشتر از مردان است. این بیماری همچنین می تواند در سنین کودکی و سالمندی نیز بروز کند اما بیشترین سن ابتلا به این بیماری بین 20 تا 40 سال است.

 

نیک سرشت عوامل محیطی و ژنتیکی را در به وجود آمدن این بیماری موثر دانست و گفت: مطالعات وسیعی نشان داده اند که کمبود ویتامین D3 نقش مستقیمی در ابتلا افراد به بیماری« ام اس» دارد. استرس های روحی، مصرف دخانیات، افزایش درجه حرارت بدن و ابتلا به عفونت نیز از دیگر عواملی هستند که می توانند باعث تشدید این بیماری شوند.

 

افزایش آمار MS در ایران

مژگان قهاری، متخصص مغز و اعصاب نیز با اشاره به اینکه میزان مبتلایان به بیماری ام اس هم اکنون به 70 هزار نفر رسیده است، گفت: بررسی ها حاکی از این است که میزان مبتلایان به بیماری ام اس در ایران روزانه در حال افزایش است.

 

وی افزود: یکی از مطالبه های مبتلایان به این بیماری این است که ام اس به عنوان یک بیماری خاص تبدیل شود اما نکته مهم و ضروری در این مساله است که بنیاد بیماری های خاص چه جایگاه درمانی و حمایتی از بیماران مبتلا به MS دارد.

 

وی اظهار داشت: هم اکنون افراد کم توان۱۰ درصد جامعه را تشکیل می دهند. بیماران ام اس در این دسته قرار دارند. این دسته از بیماران برای تردد در سطح جامعه و شهر نیاز به امکانات ویژه دارند. متاسفانه امکانات شهری برای این افراد جامعه، تقریبا صفر است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار