مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در خصوص هفته فیلم اروپایی و حواشی آن گفت: متولی این برنامه سینما هنر و تجربه تهران و معاونت سینمایی وزارت فرهنگ وارشاد هستند که در هفت شهر کشور در حال انجام است، اما در شیراز با حکم دادستانی متوقف شد.
کد خبر: ۷۵۴۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۱ 15 June 2019

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از فارس، یکی از سوژه‌هایی که اخیرا در سامانه «فارس من» به ثبت رسیده و مردم خواستار پیگیری آن شده‌اند، اعتراض به اکران فیلم‌های نامناسب به بهانه هفته فیلم اروپایی در شیراز بود.

بنا بر اعلام معاونت سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس، هفته فیلم‌های اروپایی در شیراز همزمان با هفت شهر تهران، کرمان، اصفهان، کیش، تبریز، بابل و مشهد از 18 تا 27 خردادماه جاری در مجموعه سینمایی پردیس گلستان پیش‌بینی شده بود و قرار بود در این رویداد آثار سینمایی 20 کشور اروپایی از جمله اتریش، بلغارستان، بلژیک، قبرس، دانمارک، فنلاند، آلمان، یونان، مجارستان، ایتالیا، نروژ، هلند، لهستان، پرتغال، سوئد، اسلوونی، اسلواکی، اسپانیا، سوئیس و انگلستان در شیراز اکران شود.
اما میهمانی فیلم‌های اروپایی در سینمای شیراز چنان بحث برانگیز شد که در همان روزهای اول آغاز هفته فیلم اروپایی، در عرض چند ساعت بیش از هزار امضا برای بررسی موضوع در فارس من ثبت شد. البته این موج اعتراض به همین اقدام محدود نماند و  اعتراض و نامه‌نگاری دانشجویان به رئیس شورای فرهنگ عمومی استان منجر به ورود دادستانی و توقف هفته فیلم در شیراز شد و این میهمانی در نیمه راه متوقف ماند. بدیهی است کسی با اصل برگزاری هفته فیلم و تعاملات فرهنگی مفیدی که با این قالب می‌تواند بین کشورها رخ دهد، مشکلی ندارد بلکه کج سلیقگی یا تسامح در انتخاب فیلم‌ها موجب اعتراض مردمی به ویژه دانشجویان بود.
مسئولین فرهنگی و هنری بسیج دانشجویی 10 دانشگاه محوری شهر شیراز و 8 دانشگاه و مرکز آموزش عالی هنر شیراز در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در فارس و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به این که شیراز با ظرفیت‌های فراوان هنری و فرهنگی و مذهبی، ادیان و قومیت‌ها، بیش از دیگر استان‌ها مورد هجمه ضد فرهنگی قرار گرفته است و در مدیریت مقابله با آن بسیار منفعالانه عمل می‌شود، نوشتند: «طی ماه‌های اخیر و بعضاً در حضور خود مسئولین استانی و در مراسمات مختلف و به نام فرهنگ و هنر برنامه‌های رقص و تک خوانی زن بر قرار بوده و فیلم‌ها و تصاویر نامناسب و مستهجن اکران می‌شود که نه با فرهنگ و تمدن اصیل شیراز قرابتی دارد و نه با ارزش‌های دینی و اسلامی». در بخش دیگری از این نامه آمده است: «جای بسی نگرانی است که در شیراز و به نام هفته اکران فیلم‌های اروپایی، زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با استعانت مهره‌های سست عنصری که رضای خلق را بر رضای خدا مقدم می‌دارند فیلم‌هایی در سومین حرم اهل بیت(ع) اکران شود و ترویج بی‌بند و باری جنسی و روابط نامشروع و فساد اخلاقی تنها اثر آن باشد».
محتوای این نامه نشان می‌دهد چندین اتفاق ضدفرهنگی اخیر در شهر شیراز موجب نارضایتی مردم و دانشجویان را فراهم کرده و در هفته فیلم هم با دیدن نوع انتخاب فیلم‌ها کاسه صبرشان لبریز شده است.
مدیر فرهنگی و هنری بسیج دانشجویی فارس در این خصوص در مصاحبه رسانه‌ای خود اعلام کرده در یک سال گذشته موارد متعددی از برنامه‌های مسئله‌دار در شیراز رخ داده که باعث نگرانی مردم انقلابی شیراز است. آخرین مورد آن اکران فیلم‌های مسئله‌دار اروپایی در شیراز آن هم با عنوان هفته فیلم اروپایی است. فرهنگ سینمایی که دنباله‌رو فرهنگ غرب باشد بی شک از اینکه یک فیلم غربی در سینماهای ما اکران شود و در کشور ما به مردم و ارزش‌های مردم توهین شود ذوق‌زده و هیجان‌زده خواهد بود.
اسماعیلی اعتقاد دارد باید این سوال را از آقای سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  پرسید که آیا حاضر است به همراه خانواده‌اش در سینما حضور یابد و یکی از فیلم‌های مسئله‌دار اروپایی که در شیراز اکران می‌کرده را ببیند؟
وی با انتقاد از بی‌تفاوتی مسئولین فرهنگی و هنری استان نسبت به بروز این مسائل در شیراز گفت: بارها اتفاقات این چنینی در شیراز رخ داده و در سایه این بی‌تفاوتی مجددا و شدیدتر و قبیح‌تر از قبل تکرار شده است. دیگر زمان آن رسیده که برای جلوگیری از این اتفاقات فکر اساسی کرد. باید برای مقابله با اینگونه دهن کجی‌های ضد فرهنگی در شیراز مواجهه انقلابی صورت پذیرد.
مسئول بسیج دانشجویی دانشکده هنر سوره شیراز نیز ابراز داشت: به نظر می‌رسد دست‌های پشت پرده هنر در شیراز به دنبال انحراف هویت اصیل شیراز در این عرصه هستند. جای سوال است که آیا مدیران ارشد اداره ارشاد استان وظیفه خود در قبال حمایت از  فیلم‌های ارزشی را انجام داده‌اند که اکنون برای فیلم‌های اروپایی فرش قرمز پهن می‌کنند؟

برنامه‌های هنجارشکن ادبی و هنری در شیراز جای نگرانی دارد

مسئول فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز نیز در این خصوص گفت: آنقدر نگاه ذلیلانه به غرب در بعضی از مسئولان ما دیده می‌شود که برای شناساندن مشاهیر خودمان همچون سعدی و حافظ به جهانیان نیز دست به دامن برنامه‌هایی همسو با فرهنگ غرب همچون خوانندگی زنان می‌شوند.
صالحی ضمن ابراز نگرانی خود نسبت به برنامه‌های هنجارشکن ادبی وهنری در شیراز، اکران فیلم‌های اروپایی با محوریت ترویج فساد اخلاقی و بی بندوباری در شیراز به بهانه هفته اکران فیلم‌های اروپایی دهن کجی برنامه ریزی شده  به فرهنگ دینی و ملی  مردم ایران و شیراز دانست و اظهار داشت: بی تفاوتی در برابر چنین رخدادهایی بستر تکرار آن را فراهم خواهد کرد. لازم است دانشجویان برای مقابله با برنامه‌های هنجار شکن در سطح شیراز راه گشایی کنند.

من این فیلم‌ها را ندیده و اسم آن‌ها را به خاطر ندارم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص هفته فیلم اروپایی و حواشی آن پاسخ داد: متولی این برنامه سینما هنر و تجربه تهران و معاونت سینمایی وزارت فرهنگ وارشاد هستند. طی تفاهم نامه‌ای که متولیان برنامه تهیه کرده‌اند، بنا شده بعد از هفته فیلم اروپایی در ایران، فیلم‌های سینمای ایران هم دربیست کشور اروپایی که طرف تفاهم‌نامه هستند، پخش شود.
صابر سهرابی تصریح کرد: این یک تفاهم‌نامه دو طرفه است که در هفت شهر کشور در حال انجام است و فقط در شیراز به آن اعتراض شد و با حکم دادستانی هفته فیلم متوقف شد. دربقیه شهرها شاهد هیچ اعتراضی نبودیم.
وی در خصوص نحوه انتخاب فیلم‌ها نیز توضیح داد: انتخاب فیلم‌ها هم در سینما هنر و تجربه تهران انجام شده است. البته در شیراز فقط دوفیلم پخش شد.
سهرابی در خصوص اسم و محتوای فیلم‌های پخش شده نیز پاسخ داد: من این فیلم‌ها را ندیده بودم و اسم آن‌ها را به خاطرندارم. برای اطلاعات تکمیلی بهتر است با معاون سینمایی اداره ارشاد فارس گفتگو کنید.
به پیشنهاد سهرابی تلاش کردیم با رنجبر معاون هنری و امور سینمایی اداره کل ارشاد فارس نیز گفت‌وگو داشته باشیم اما  با وجود پیگیری‌ها و تماس با دفتر معاونت و تلفن همراه آقای معاون موفق به گفت‌وگو نشدیم.
به گزارش فارس با توجه به اهمیت موضوع و درخواست‌‌های مردمی، لزوم معرفی صحیح ظرفیت‌های فرهنگی استان فارس به جهان و ارتباط متقابل با سایر کشورها در قالب‌های فرهنگی و هنری با حفظ شئون اسلامی خبرگزاری فارس آمادگی دارد با حضور مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد و سایر متولیان فرهنگی و کارشناسان صاحب‌نظر در عرصه فیلم و سینما میزگردی با موضوع فرصت‌ها و چالش‌های هفته فیلم اروپایی برگزار کند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار