صمد رنجبری با بیان اینکه از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون 357 هزار تن گندم تحویلی کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 درصد رشد داشته و 70 درصد بهای گندم نیز به کشاورزان پرداخت شده است، گفت: 14 هزار و 239 تن کلزا نیز از کشاورزان خریداری و 90 درصد مطالبات نیز پرداخت شده است.
کد خبر: ۷۵۴۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴ 17 June 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم:محمد مهدی قاسمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: در سال 97 بیش از 670 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و کمک بلاعوض به بخش کشاورزی استان فارس تزریق شده است.

وی در مورد هجوم ملخ به مزارع فارس با بیان اینکه کانون این آفت شمال آفریقا و عربستان است و 14 شهرستان فارس درگیر این آفت هستند، گفت: تاکنون در 350 هزار هکتار از اراضی فارس مبارزه با این آفت انجام شده است و تا اوایل مردادماه نیز کماکان در معرض حمله ملخ هستیم و باید اقدامات کنترلی در این زمینه انجام شود.

قاسمی افزود: خسارت ملخ به مزارع و باغات فارس بسیار ناچیز بوده و علت آن نیز مبارزه و اقدام به موقع بوده است.

وی با بیان اینکه آب کمیاب‌ترین نهاده بخش کشاورزی است و بر همین مبنا تمام اقدامات این سازمان بر پایه بالا بردن بهره‌وری آب برنامه‌ریزی می‌شود، عنوان کرد: استراتژی سازمان در تمام بخش‌های کشاورزی اعم از زراعن، باغبانی، دام و طیور بر مبنای نظام ترویج آبیاری نوین است.

پیش‌بینی تولید 1.2 میلیون تنی گندم در فارس

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در این نشست با بیان اینکه با وجود خشکسالی 11 ساله با به کارگیری دانش و فناوری روز استان فارس سهم 10 درصدی خود در تولیدات محصولات کشاورزی کشور را حفظ کرده است، اظهار داشت: در حوزه زراعت یکی از اولویت‌های ما توسعه کشت دانه‌های روغنی با محوریت کلزا است.

حسین پژمان با بیان اینکه در سال زراعی 98ـ97 پیش‌بینی می‌شود بین 30 تا 32 هزار تن کلزا در فارس تولید شود و در سال جدید پیش‌بینی شده که سطح زیرکشت کلزا به 70 هزار هکتار برسد، افزود: توسعه کشت چغندر پاییزه یکی دیگر از اولویت‌های سازمان است اما قیمت این محصول و عدم همکاری مناسب کارخانجات قند در این زمینه از مشکلات چغندرکاران است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه کشت گندم و لزوم خودکفایی کشور در تولید این محصول گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال 1.2 میلیون تن گندم در فارس تولید شود.

پژمان خاطرنشان کرد: افزایش قیمت پنبه سبب رشد قیمت این محصول در فارس شد و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود که 16 هزار هکتار از اراضی زیر کشت این محصول قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: در حال حاضر 550 هکتار گلخانه در فارس وجود دارد که برنامه‌ریزی ما رساندن این رقم به 7 هزار هکتار است.

احداث 17 صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در فارس

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در این نشست با بیان اینکه از بند الف تبصره 18 قانون بودجه 97 منابعی در اختیار این سازمان قرار دارد که از طریق آن به متقاضیان احداث گلخانه تسهیلاتی با نرخ 7 تا 9 درصد و برای کشاورزان مناطق کم‌برخوردار با نرخ 7 تا 14 درصد پرداخت می‌شود.

صبوری‌پور با بیان اینکه در سال‌های مختلف در مجموع بین 800 تا 1000 میلیارد تومان منابع در اختیار این سازمان گذاشته می‌شود، افزود: 150 میلیارد تومان نیز اعتبارات تملک دارایی استانی و ملی به این سازمان تخصیص یافته است.

وی در بحث صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی گفت: در سال 96، 6 صندوق با سرمایه 47 میلیارد تومان در فارس وجود داشت و در سال گذشته 10 صندوق دیگر با سرمایه 21 میلیارد تومان تاسیس شد و با یک صندوقی که امسال تاسیس شده در حال حاضر 17 صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی با بیش از 68 میلیارد تومان سرمایه در فارس احداث شده است که به اعضا تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می‌کند.

صبوری‌پور عنوان کرد: در حوزه بند خ ماده 33 قانون برنامه ششم که مربوط به حمایت از کشاورزان در زمان بروز حوادث غیرمترقبه است، گفت: سهم فارس از این اعتبارات حمایتی 300 میلیارد تومان است که تاکنون 108 میلیارد تومان از این اعتبارات به کار گرفته شده است.

وی بیان کرد: سیل فرودین‌ماه 354 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی فارس وارد کرد که تاکنون برای کمک به کشاورزان خسارت‌دیده 70 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 65 میلیارد تومان تسهیلات 4 درصد ابلاغ شده است.

ثبت اطلاعت 10 هزار تولیدکننده شیر در سامانه کارت شیر

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در این نشست با بیان اینکه استان فارس در تولیدات دامی رتبه 4 کشور دارد، اظهار داشت: سالانه بیش از 60 هزار تن گوشت قرمز،610 هزار تن شیرخام، 7 هزار تن عسل و 150 هزارتن گوشت مرغ در فارس تولید می‌شود.

عبدالله جزایری با بیان اینکه جهاد کشاورزی در راستای مدیریت تولید و توزیع شیر سامانه کارت شیر را طراحی کرده است، عنوان کرد: تاکنون در این سامانه 10 هزار تولید کننده شیر، 9 کارخانه صنایع لبی و 120 مرکز جمع‌آوری ثبت اطلاعات شده‌اند و روزانه نزدیک به 80 درصد شیر تولید استان در این سامانه ثبت می‌شود.

وی در مورد تامین نهاده‌های دامی نیز افزود: سال گذشته بیش از 75 هزار تن گنجاله سویا، 20 هزار تن ذرت و 5600 تن جو بین دامداران توزیع شده است.

خرید تضمینی 357 هزار تن گندم از کشاورزان فارس

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه در ماه رمضان 290 تن گوشت قرمز منجمد و 200 تن مرغ منجمد در فارس توزیع شد، اظهار داشت: از مرداد سال گذشته تاکنون 8100 محموله نهاده کنجاله که معادل 130 هزار تن بوده به فارس اختصاص یافته است.

صمد رنجبری با بیان اینکه از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون 357 هزار تن گندم تحویلی کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 درصد رشد داشته و 70 درصد بهای گندم نیز به کشاورزان پرداخت شده است، گفت: 14 هزار و 239 تن کلزا نیز از کشاورزان خریداری و 90 درصد مطالبات نیز پرداخت شده است.

 

وی با بیان اینکه در حوزه صادرات در سال گذشته 100 هزار تن تولیدات کشاورزی فارس به ارزش 138.5 هزار دلار از گمرکات فارس صادر شده که این تنها 2 درصد از حجم تولیدات فارس است و ظرفیت صادرات استان بیشتر از این رقم است، تصریح کرد: امسال 132 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش به صادرکنندگان این بخش تخصیص داده شده است

رنجبری با تاکید بر جلوگیری از قاچاق در استان، گفت: در سال گذشته 227 محموله قاچاق محصول کشاورزی رصد و پایش شد و به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

وی با اشاره به توزیع روزانه 400 تا 500 تن شکر در استان افزود: از نظر تامین شکر کمبودی نداریم.

شناسایی 2 هزار و 284 مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در این نشست با بیان اینکه در یک سال گذشته 137 مورد تامین اراضی جهت طرح‌های کشاورزی و مرتبط با کشاورزی و 85 مورد اراضی جهت طرح‌های غیرکشاورزی مصوب و به سرمایه‌‌گذاران تحویل داده شده است، اظهار داشت: 2 هزار و 117 مورد پرونده اراضی واگذاری بررسی شده و طرح‌های راکد به متقاضیان دیگر واگذار شده است.

ارغون با بیان اینکه در زمینه ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی اصلاحات ارضی 271 فقره پرونده تعیین تکلیف شده و آرا صادره به دفاتر اسناد رسمی برای صدور سند ابلاغ شده است، گفت: در سال گذشته 451 مورد مجوز سرمایه‌گذاری در اراضی کشاورزی صادر شده است.

وی بیان کرد: در سال گذشته 2 هزار و 284 مورد شناسایی تغییر کاربری اراضی کشاورزی داشتیم که 1204 مورد آن منجر به طرح دعوی در مراجع قضایی شد.

ارغون افزود: 500 هزار هکتار از اراضی کشاورزی فارس قرارداد کاداستر دارد که 82 هزار هکتار از این اراضی آماده صدور سند است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار