«تنگ بستانک» یک جاذبه طبیعی در فارس است که به دلیل ویژگی‌های خاص خود به بهشت گمشده شهرت دارد.
کد خبر: ۷۵۵۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵ 18 June 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:«تنگ بستانک» در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت قرار دارد و با طی مسافت تقریبی 150 کیلومتر از شیراز می‌توان به این مکان خوش آب و هوا که مقصد سفر خوبی در این فصل از سال است رسید. در 2 دهه گذشته این تنگه توسط گروه‌های کوهنوردی بیشتر شناخته شد و امروز بسیاری از مسافران از فارس و سایر نقاط کشور و حتی جهان سفر به بهشت گمشده را تجربه می‌کنند.

منطقه حفاظت‌شده

یک راهنمای طبیعت‌گردی با اشاره به موقعیت جغرافیایی بهشت گمشده می‌گوید: این محدوده‌ حفاظت‌شده ۱۵ هزار و ۳۲۴ هکتار مساحت دارد و بهشت گردشگران به شمار می‌رود.

 

 

منصور ناصرزاده ادامه می‌دهد: با عبور از جاده‌ مرودشت به سمت سد درودزن و کامفیروز می‌توان به تنگ بستانک که دارای پارکینگ برای گذاشتن خودرو هم هست، رسید و از آنجا به بعد مسیر را به صورت پیاده در پیش گرفت.

وی اضافه می‌کند: در این تنگه، آبشارهای کوتاه و زیبایی قرار دارد که یک طبیعت زیبا و خاص را برای علاقمندان به طبیعت‌گردی فراهم کرده است.

ناصرزاده با توصیف پوشش جانوری و گیاهی این تنگه عنوان می‌کند: بلوط، چنار، گردو، پسته ،آویش شیرازی، شیرین بیان و ... گونه گیاهی منطقه و کبک، خرگوش، کیش، پرندگان، سنجاب ایرانی و ... پوشش جانوری بهشت گمشده را تشکیل داده است.

روستای بی‌جاده

یک گردشگر شیرازی که به مناطق بسیاری از فارس سفر کرده است با نام بردن از یک روستای زیبا در نزدیکی بهشت گمشده به خبرنگار فارس می‌گوید: در انتهای تنگه یک 2راهی دیده می‌شود که یکی از آنها به روستای «جیدرزار» می‌رسد.

نسرین آریان می‌افزاید: جیدرزار در مجاورت کامفیروز قرار دارد و دارای بافت نیمه‌پلکانی است و آب و هوای ییلاقی و دلنشینی برای بومگردان و طبیعت‌گردان فراهم کرده است.

 

 

وی اضافه می‌کند: بافت قدیمی روستا که از سنگ و گل ساخته شده همچنان محفوظ باقی مانده است و در اطراف روستا باغ سیب، گردو و ... نیز به چشم می‌خورد.

آریان با تاکید بر اینکه برای رسیدن به جیدرزار نیاز به پیاده‌روی است، اظهار می‌کند: این روستا از هیچ طرف به جاده منتهی نمی‌شود و برای رسیدن به آن از بهشت گمشده باید 2 ساعت پیاده‌روی کرد.

 

 

ساکنان جیدرزار

این فعال گردشگری با اشاره به گویش مردمان جیدرزار می‌گوید: ساکنان مهمان‌نواز این روستا به زبان لری صحبت می‌کنند و پوشش عشایری دارند.

آریان ادامه می‌دهد: اگر تمایل به رفتن به بنای جهانی تخت جمشید، تنگ براق و نقش رستم داشته باشید می‌توانید از بهشت گمشده این مسیرها را نیز در پیش بگیرید و سفر پربازدیدتری داشته باشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار