طی یک دهه گذشته و به دلیل بروز خشکسالی در بخش‌های زیادی از کشور و استان فارس، سهم اشتغال در بخش کشاورزی کاهش قابل توجهی داشت؛ اگرچه صاحب‌نظران اعتقاد دارند که از امسال (سال 98) با ورود به دوره ترسالی، احتمال افزایش نرخ شاغلان در این بخش دور از انتظار نیست.
کد خبر: ۷۵۵۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱ 18 June 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا: براساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان برنامه و بودجه فارس، بار اشتغال فارس سال گذشته هم همانند سال‌های قبل بر دوش بخش خدمات است به طوریکه بالغ بر 49.7 درصد از کل شاغلان استان، در این بخش مشغول به کار هستند.

آمارهای منتشر شده نشان از سهم 27.7 درصدی بخش صنعت و سهم 22.6 درصدی بخش کشاورزی در اشتغال شهروندان استان فارس دارد؛ حال آنکه در گذشته بخش کشاورزی بیش از یک سوم شاغلان فارس را در خود جای داده بود و سهم صنعت نیز در این حوزه بسیار کمتر بود.

طی یک دهه گذشته و به دلیل بروز خشکسالی در بخش‌های زیادی از کشور و استان فارس، سهم اشتغال در بخش کشاورزی کاهش قابل توجهی داشت؛ اگرچه صاحب‌نظران اعتقاد دارند که از امسال (سال 98) با ورود به دوره ترسالی، احتمال افزایش نرخ شاغلان در این بخش دور از انتظار نیست.

براساس این آمار، نرخ بیکاری استان فارس در گروه سنی 10 ساله و بالاتر، 8.9 درصد است حال آنکه این شاخص در زنان 15.2 و در مردان 7.6 درصد بوده و نشان می‌دهد که زنان همچنان سهمی کمتر از مردان در اشتغال بخش‌های مختلف به خود اختصاص داده‌اند.

اگرچه مقایسه آماری نشان دهند رشد قابل توجه میزان اشتغال بانوان در کشور و به تبع آن در استان فارس بوده، اما درصد این رشد، در قیاس با سهم 50 درصدی زنان از جامعه و سهم حدود 60 درصدی از فارغ التحصیلان دانشگاهی، بسیار اندک است.

در آمار نرخ بیکاری، اعداد نشان می‌دهد که سهم روستائیان در اشتغال بیشتر از شهرنشینان بوده بطوریکه نرخ بیکاری گروه بالای 10 ساله‌های روستایی در فارس 5 درصد و شهرنشینان این استان، 10.4 درصد بوده است.

براساس آمار منتشره توسط سازمان برنامه و بودجه استان فارس، نرخ مشارکت اقتصادی در فارس، 40.2 درصد اعلام شده که در این شاخص سهم مردان 65.6 و سهم زنان 14.2 دهم بوده است.

در این شاخص آماری، سهم روستائیان چند درصدی بالاتر از سهم شهرنشینان است، بطوریکه نرخ مشارکت اقتصادی روستائیان 41.3 و شهرنشینان 39.8 بوده است.

یکی دیگر از شاخص‌های مهم آماری مد نظر سازمان برنامه و بودجه فارس، نرخ بیکاری گروه 15 تا 29 ساله‌هاست که عدد این شاخص 17.6 درصد اعلام شده؛ حال آنکه سهم مردان 14.4 و سهم زنان در این شاخص، 31.6 دهم است.

بالا بودن سهم زنان در شاخص نرخ بیکاری گروه 15 تا 29 ساله‌ها، البته با میزان اشتغال این دو گروه تناسب دارد، طی سال‌های اخیر نرخ بیکاری بانوان در فارس کاهش یافته و در سال‌های اخیر، این نرخ با تغییری اندک، حدود 2 برابر مردان است.

در شاخص نرخ بیکاری، درصد بیکاری ساکنان شهرها 21.2 و ساکنان روستاها 8.6 درصد است؛ البته باید توجه داشت که روستاها در فارس همچنان مهاجر فرست و شهرها مهاجر پذیر محسوب می شوند و معمولا جمعیت بیکار روستاها، به سمت روستاهای بزرگتر یا شهرها مهاجرت می‌کنند.

یکی دیگر از شاخص‌های مد نظر سازمان برنامه و بودجه استان فارس، سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص به کل جمعیت شاغل در این استان است.

براساس این آمار، سهم روستاها در جمعیت دارای اشتغال ناقص، کمی بالاتر از شهرها اعلام شده بطوریکه در شهرها نرخ 11.9 درصد و در روستاها 15.3 درصد و عدد شاخص کل نیز 12.9 درصد است.

شاخص اشتغال ناقص برای جمعیتی است که به دلایل مختلف زمان اشتغال آنان کمتر از 44 ساعت در هفته بوده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار