مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: هجوم پوره ملخ های صحرایی (نابالغ) حدود پنج هزار هکتار از اراضی طبیعی نقطه صفر مرزی دهلران را آلوده کرده است.
کد خبر: ۷۵۵۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲ 19 June 2019

 به گزارش تابناک ایلام ؛ سیامک بیگی اظهار داشت: اولین مورد از هجوم ملخ های صحرایی به نقطه صفر مرزی دهلران روز دوشنبه ۲۵ خردادماه مشاهده و گزارش شد و با بررسی های انجام شده توسط کارشناسان استان و مرکز ورود این ملخ ها به استان تایید شد.

وی افزود: این ملخ ها که از سمت بیابان های عراق وارد استان ایلام شده اند مناطقی از فکه، موسیان و برتش را درگیر کرده اند و با توجه به اینکه مناطق مورد نظر نقطه صفر مرزی است حساسیت ها برای نابودی این حشرات مهاجم بیشتر از دیگر نقاط کشور است.

بیگی توضیح داد: وجود پاسگاه های مرزی و امنیتی بودن منطقه، مین های خنثی نشده زمان جنگ تحمیلی در منطقه، گرمای زیاد هوا، صعب العبور بودن و وجود تپه ماهورها، لزوم هماهنگی با کشور عراق برای پایش منطقه آلوده در خاک این کشور باعث شده که مبارزه با این آفت با سختی هایی همراه باشد.

وی یادآور شد: با همراهی کارشناسان وزارت جهادکشاورزی مقرر شده که از شنبه مبارزه با این پوره ها انجام شود که در این راستا وزارتخانه با اعزام یک فروند هواپیمای سمپاش منطقه را با سم خالص و مخصوص سمپاشی کند.

وی گفت: وزارت امور خارجه نیز در حال رایزنی با مقامات عراقی برای پایش مناطق داخل خاک عراق مشرف به نقاط مرزی استان ایلام است که در صورت نیاز برای جلوگیری از ورود این ملخ ها به استان ایلام مناطق داخلی خاک عراق سم پاشی شود.

بیگی اظهار داشت: با بررسی شهرستان های مرزی مهران و ایوان هنوز آثاری از ورود این ملخ ها به دیگر شهرستان های استان ایلام بجز دهلران مشاهده نشده و در صدد نابودی این ملخ ها هستیم تا با توجه به اینکه هنوز بسیاری از مناطق شمالی و سردسیر استان محصولات گندم خود را برداشت نکرده اند مشکلی برای این مزارع ایجاد نشود.

وی یادآور شد: این ملخ ها به صورت دسته جمعی و در جمعیت های زیاد پرواز می کنند و در هر موج حرکتی قدرت جابجایی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را دارند که برای اراضی جنگلی، زراعی و باغی می توانند بحران آفرین باشند.

وی گفت: با نابودی این پوره های نابالغ به مدت چندین ماه پایش مناطق مرزی و غیر مرزی برای جلوگیری از ورود ملخ ها به استان ایلام از ناحیه استان آلوده خوزستان و بیابان های عراق تداوم خواهد داشت./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار